Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Visirtvist kan avgöras i domstol

Visir som ger ett ändamålsenligt skydd mot coronasmitta utan att vara formellt godkända bör få användas inom vård och omsorg. Det menar Norrköpings kommun, som nu begär domstolsprövning av Arbetsmiljöverkets sätt att godkänna skyddsutrustning.

| 2020-07-31

Pilotfallet är en hemtjänstenhet inom kommunen där Arbetsmiljöverket förbjudit visir som saknar formellt godkännande genom CE-märkning, alternativt ett tillfälligt tillstånd med så kallad covid 19-märkning.

Norrköpings kommun ser det som orimligt att man nu riskerar en sanktionsavgift på 100 000 kronor om fel visir används och pekar på att Arbetsmiljöverket tidigare under pandemin meddelade att vårdgivare inte skulle riskera ”böter” för skyddsutrustning som saknar formell märkning.

–Dessutom gav Arbetsmiljöverket visiren tillfälligt tillstånd bara dagen efter att de beslutat om att förbjuda enheten från att vända dem. Det hela blir otydligt och motsägelsefullt, så nu väljer vi att överklaga Arbetsmiljöverkets beslut, säger  Malin Engström, verksamhetschef inom Norrköpings kommun.

Enligt kommunen finns det ingenting som tyder på att visiren som granskats inte skulle ge ett ändamålsenligt skydd.

Affären genomfördes av den länsgemensamma inköpscentralen i Östergötland under pandemins början när bristen på skyddsutrustning var akut.

-Visir utan CE-märkning kan uppfylla kraven och ge samma skydd ändå, men har inte genomgått den tidskrävande processen för CE-märkningen, säger Malin Engström.

–Inköpscentralen gjorde några tester av visiren och Arbetsmiljöverket hade sagt att de inte skulle kräva sanktionsavgifter för användning skyddsutrustning utan CE-märkning eller tillfälligt tillstånd, så vi kände oss säkra både avseende smittrisk och ekonomisk risk när visiren togs i bruk.

Det var 29 juni som Arbetsmiljöverket meddelande en utvidgning av möjligheterna att använda personlig skyddsutrustning med tillfälliga tillstånd.

En lista på tillfälliga tillstånd – som bygger på en bedömningsprocess som inte är lika omfattande som vid CE-märkning – finns på myndighetens webbplats.

En nationell tillsynsinsats genomförs av Arbetsmiljöverket under sommaren och erfarenheter från den resulterade i ett förtydligande 8 juli om att endast skyddsutrustning med CE-märkning eller tillfälliga tillstånd får användas.

Hemtjänsten i Norrköping är en verksamhet som reagerat över det man ser som ett otydligt regelverk och som också fått ett hot om sanktionsavgift över sig.

I en mejlkommentar om Norrköpingsärendet skriver Arbetsmiljöverkets regionchef Anna Rydbeck:

”Arbetsmiljöverket har vid inspektion den 7/7 funnit att skyddsutrustning som används, bl a visir, inte var korrekt CE-märkta och fattade därefter beslut om att skyddsutrustning som används ska vara CE-märkt alt covid-19-märkt.  Arbetsgivaren har därefter inkommit med information om att de nu använder utrustning som är kontrollerad och godkänd. Arbetsmiljöverket har inte fått information att ärendet är överklagat och möjlighet till att yttra sig.”

Läs mer: Upphandling ArbetsmiljöverketCoronavirusetNorrköpings kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist