Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Visirtvist kan avgöras i domstol

Visir som ger ett ändamålsenligt skydd mot coronasmitta utan att vara formellt godkända bör få användas inom vård och omsorg. Det menar Norrköpings kommun, som nu begär domstolsprövning av Arbetsmiljöverkets sätt att godkänna skyddsutrustning.

| 2020-07-31

Pilotfallet är en hemtjänstenhet inom kommunen där Arbetsmiljöverket förbjudit visir som saknar formellt godkännande genom CE-märkning, alternativt ett tillfälligt tillstånd med så kallad covid 19-märkning.

Norrköpings kommun ser det som orimligt att man nu riskerar en sanktionsavgift på 100 000 kronor om fel visir används och pekar på att Arbetsmiljöverket tidigare under pandemin meddelade att vårdgivare inte skulle riskera ”böter” för skyddsutrustning som saknar formell märkning.

–Dessutom gav Arbetsmiljöverket visiren tillfälligt tillstånd bara dagen efter att de beslutat om att förbjuda enheten från att vända dem. Det hela blir otydligt och motsägelsefullt, så nu väljer vi att överklaga Arbetsmiljöverkets beslut, säger  Malin Engström, verksamhetschef inom Norrköpings kommun.

Enligt kommunen finns det ingenting som tyder på att visiren som granskats inte skulle ge ett ändamålsenligt skydd.

Affären genomfördes av den länsgemensamma inköpscentralen i Östergötland under pandemins början när bristen på skyddsutrustning var akut.

-Visir utan CE-märkning kan uppfylla kraven och ge samma skydd ändå, men har inte genomgått den tidskrävande processen för CE-märkningen, säger Malin Engström.

–Inköpscentralen gjorde några tester av visiren och Arbetsmiljöverket hade sagt att de inte skulle kräva sanktionsavgifter för användning skyddsutrustning utan CE-märkning eller tillfälligt tillstånd, så vi kände oss säkra både avseende smittrisk och ekonomisk risk när visiren togs i bruk.

Det var 29 juni som Arbetsmiljöverket meddelande en utvidgning av möjligheterna att använda personlig skyddsutrustning med tillfälliga tillstånd.

En lista på tillfälliga tillstånd – som bygger på en bedömningsprocess som inte är lika omfattande som vid CE-märkning – finns på myndighetens webbplats.

En nationell tillsynsinsats genomförs av Arbetsmiljöverket under sommaren och erfarenheter från den resulterade i ett förtydligande 8 juli om att endast skyddsutrustning med CE-märkning eller tillfälliga tillstånd får användas.

Hemtjänsten i Norrköping är en verksamhet som reagerat över det man ser som ett otydligt regelverk och som också fått ett hot om sanktionsavgift över sig.

I en mejlkommentar om Norrköpingsärendet skriver Arbetsmiljöverkets regionchef Anna Rydbeck:

”Arbetsmiljöverket har vid inspektion den 7/7 funnit att skyddsutrustning som används, bl a visir, inte var korrekt CE-märkta och fattade därefter beslut om att skyddsutrustning som används ska vara CE-märkt alt covid-19-märkt.  Arbetsgivaren har därefter inkommit med information om att de nu använder utrustning som är kontrollerad och godkänd. Arbetsmiljöverket har inte fått information att ärendet är överklagat och möjlighet till att yttra sig.”

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling ArbetsmiljöverketCoronavirusetNorrköpings kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud