Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vinner tack vare enkronaskonsulter

För en kort tid sedan vann Ecenea en konsultupphandling genom taktisk prissättning. SOCAB Swedish Office Consulting, som då kritiserade denna metod, vinner nu en upphandling genom att använda samma grepp.

| 2019-07-10

Linnart Shabo, vd för SOCAB Swedish Office Consulting, ogillar Eceneas taktiska prissättning på upphandlingskonsulter. Fast bara några veckor efter kritiken mot sin konkurrent kammar hans företag hem en upphandling genom att erbjuda enkronaskonsulter.

Med ett genomsnittligt timpris på 299 kronor och 50 öre antogs SOCAB Swedish Office Consulting som huvudleverantör i Folktandvården i Skånes upphandling. Tvåan Colligio, som också fick tilldelningsbeslut, hamnade klart högre på 683 kronor.

Linnart Shabo säger att han under några år sett konkurrenter använda sig av strategisk anbudsgivning för att vinna ramavtal:

– Om både domstolarna och upphandlande myndigheter legitimerar det hela, vad har vi då som leverantörer för val, samtidigt som våra konkurrenter nyttjar marknadsläget?

Konsultupphandlingen avser fram till den sista januari 2020. Den halvårskorta perioden till trots slogs sex leverantörer om affären som beräknas vara värd runt 2,2 miljoner kronor. Även om avtalet rent tekniskt kan förlängas i upp till fyra år planerar Folktandvården att nästa år haka på Region Skånes konsultavtal.

SOCAB Swedish Office Consulting kontaktade Folktandvården med önskemål om att göra om upphandlingen på grund av faran för strategisk anbudsgivning. Tre konsulter efterfrågades för att utföra cirka 15 upphandlingar. Enligt företagets bedömning borde det ha räckt med en eller två konsulter och risken för att de resterande skulle erbjudas billigt var uppenbar.

– Upphandlande myndighet valde dock att inte ändra på kravet. Det ledde till att vi ställdes inför ett ultimatum, att antingen agera som konkurrenterna eller försvinna, säger Linnart Shabo.

Priset för en upphandlingskonsulttimme ligger typiskt mellan 750 och 900 kronor. Två anbudsgivare frestade med att sänka ”andra- och tredjekonsulternas” timtaxa till 550 respektive 330 kronor.  SOCAB Swedish Office Consulting offererade marknadspris för konsult ett och två, men för dem därefter bara en krona.

– Vi har konsulter med fast månadslön som inte är fullt belagda och då är det bättre att dom är sysselsatta, även om det innebär en krona i timmen.

På frågan om det låga priset var svaret att man växer snabbt och har som avsikt att fortsätta denna tillväxtresa. Företaget är redo att gå med förlust på dessa konsulter och själva finansiera detta för att förstärka sin etablering i Skåne.

Mot bakgrund av den begränsade avtalstiden samt svårigheten att ifrågasätta hur leverantörer lägger upp och finansierar sin etableringsstrategi accepterades förklaringen.

Ecenea hörde till anbudsgivarna i denna upphandling – som inte överprövades. Daniel Lindgren, vd för AB Ecenea, konstaterar att ett flertal konkurrenter använder sig av strategisk prissättning när de anser sig ha skäl till det:

– Från vår sida ser vi inget skäl att tala illa om någon. Vi respekterar alla våra konkurrenter och hoppas att branschen utvecklar sina upphandlingsdokument på ett sätt som motverkar osund prissättning.

Läs mer: FörfrågningsunderlagKonkurrensUpphandlingÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Vinner tack vare enkronaskonsulter"

  1. Tre Kronor skriver:
    2019-08-05 kl. 11:17

    Det är väl ganska naturligt att en anbudsgivare använder strategisk prissättning för att kunna lämna ett så lågt pris som möjligt om det kan göras utan risk att behöva leverera 1-kronas konsulter.

    Det är såklart upphandlarens ansvar att bygga en vettig prismodell.

    Svara
    1. Euro skriver:
      2019-08-13 kl. 19:04

      Precis. Finns inget krav i avtalet att leverera de som kostar 1 kr. Gissar att de alltid kommer vara ”upptagna” när de efterfrågas. Finns ingen leveransplikt på någon specifik av konsulterna. Bara vite på om någon inte levereras inom viss tid.

      Sen efterfrågades det minst 3 konsulter i utvärderingsmodellen, men man kunde lägga till fler. Och det var precis vad vinnande anbud gjorde. Oavsett antal ska utvärderingspriset vara genomsnittspris av alla som anges. Så, genom att sätta ett lågt pris på de två-tre första kan man sedan lägga till 3-4 st till 1 kr och på så vis få ner snittpriset i utvärderingen, men leverantören kommer troligen bara leverera de med det högre priset. Anbudsgivarna har självklart koll på behovet som kunden har och hur många upphandlingar kunden själva gör och behovet av upphandlingskonsulter. Man har sannolikt bedömt att så många kommer det inte behövas så att leverantören ska behöva leverera de för 1 kr.

      Genom att bygga in möjlighet att ange fler konsulter till samma genomsnittspris gjorde man en från början undermålig utvärderingsmodell ännu sämre. Direkt inbjudande utvärderingsmodell för att strategisk prissätta.

      Och sen be anbudgivare ange pris för junior konsult men som inte utvärderas är ju helt meningslöst. Kan ju bli vilket pris som helst. Rent av dyrare än seniorerna.

    2. Jakob Waldersten skriver:
      2019-08-14 kl. 13:14

      Att lämna anbud avseende avtal som man inte har för avsikt att fullfölja i vissa delar utan istället fara med osanning om tillgängligheten utgör bedrägeri (i doktrin benämnt fullgörelsebedrägeri). Åker ett företag dit, är de gissningsvis uteslutna från all offentlig upphandling under ett antal år.

      Tur för leverantörerna att uppföljning och kontroll från upphandlande myndigheter sida är så bristfällig.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist