Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vinnaren tar allt –  eller?

ExpertkommentarDe större offentliga verksamheterna har ofta tusentals avtal att hålla reda på och mängder med folk inom organisationen som de ska kommunicera med. Oavsett om ni vinner eller förlorar ett kontrakt så hjälp till att berätta om resultatet av upphandlingen, skriver Magnus Josephson.

| 2020-11-08
Magnus Josephson, en av Inköpsrådets experter.

Fråga: Vad bör ett företag vidta för åtgärder när de vunnit eller förlorat en upphandling?

Svar: Som svar på frågan skulle jag vilja dela med mig av följande historia från ”upphandlingsvärlden” som ett företags säljchef berättade för mig nyligen:

Företaget hade varit leverantör åt en kommun i fyra år på ett ramavtal. Samarbetet hade fungerat bra, kunden var nöjd. Dock förlorade företaget upphandlingen av det nya ramavtalet och en konkurrent tog över avtalet. Det nya avtalet trädde ikraft i mars 2020.

I november samma år blev de uppringda av en mycket irriterad verksamhetschef på sagda kommun som noggrant skällde ut företagets kundansvarige och förklarade hur dåliga deras tjänster hade blivit.

Den kundansvarige som tidigare hade jobbat med den arga verksamhetschefen förklarade då så diplomatiskt hon kunde att de inte längre hade något avtal med kommunen och att ett annat företag vunnit upphandlingen av det nya avtalet.

Den arga verksamhetschefen blev då ännu argare och utbrast: ”Va? När gjordes den upphandlingen?!”

Ridå.

Vad kan vi lära oss av denna historia? Två saker:
1. Kommunicera ut så snabbt som möjligt och till så många som möjligt att ert företag är det som har vunnit avtalet och vem kunden ska kontakta vid beställningar.

2. Kommunicera lika snabbt att ni har förlorat kontraktet till de personer ni har haft kontakt med tidigare hos kunden. Tacka för den tid som varit och önska dem lycka till med den nya leverantören. Var tacksam för de år ni fått tillsammans i stället för att vara missnöjd med de ni inte vunnit.

Hur kunde det bli så som i situationen ovan? Det är helt enkelt så att de större offentliga verksamheterna ofta dels kan ha tusentals avtal att hålla reda på, dels stora organisationer med mängder med folk som man ska kommunicera med.

Några exempel: Västra Götalandsregionen har cirka 50 000 anställda inom 49 kommuner, Stockholms läns landsting har cirka 45 000 anställda inom 26 kommuner, Region Skåne har 32 000 anställda inom elva kommuner och Stockholms stad har 40 000 anställda inom 14 stadsdelsförvaltningar. Det är lätt att inse vilken utmaning det är att nå ut till alla som berörs av ert avtal och få dem att köpa på det.

Det är därför ett välkänt problem att de har svårt att nå ut till sina verksamheter om de nya avtalen.

Oavsett om ni vinner eller förlorar så är mitt råd därför: hjälp till att kommunicera ut resultatet av upphandlingen. Du som leverantör måste ta tag i kommunikationen internt hos myndigheten.

Det är bra att börja prata med den ansvariga upphandlaren, då upphandlare är måna om hög avtalstrohet och att alla köper på det nya avtalet. Där kan du få hjälp att komma igång med kommunikationen. Börja med att ställa frågan: Hur kan vi hjälpa er att göra berörda personer medvetna om det nya avtalet?

Lycka till med affärerna!

Magnus Josephson

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Vinnaren tar allt –  eller?"

  1. Hans Johansson skriver:
    2020-11-18 kl. 08:56

    Om jag har räknat på ett anbud och lagt ner många timmar på att fylla i korrekt, och inte fått kontraktet, kommer jag inte att lägga ner mer tid på att hjälpa organisationen. Jag har aldrig märkt att det har varit ett problem i det som du beskriver.

    Svara
    1. Magnus Josephson skriver:
      2020-11-19 kl. 21:30

      Vad bra, var och en gör på sitt sätt.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Josephson

Magnus Josephson är upphandlingsjurist och affärsrådgivare med fokus på hur både säljare och köpare kan skapa bra avtal och investeringar.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025