Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vinnaren tar allt –  eller?

ExpertkommentarDe större offentliga verksamheterna har ofta tusentals avtal att hålla reda på och mängder med folk inom organisationen som de ska kommunicera med. Oavsett om ni vinner eller förlorar ett kontrakt så hjälp till att berätta om resultatet av upphandlingen, skriver Magnus Josephson.

| 2020-11-08
Magnus Josephson, en av Inköpsrådets experter.

Fråga: Vad bör ett företag vidta för åtgärder när de vunnit eller förlorat en upphandling?

Svar: Som svar på frågan skulle jag vilja dela med mig av följande historia från ”upphandlingsvärlden” som ett företags säljchef berättade för mig nyligen:

Företaget hade varit leverantör åt en kommun i fyra år på ett ramavtal. Samarbetet hade fungerat bra, kunden var nöjd. Dock förlorade företaget upphandlingen av det nya ramavtalet och en konkurrent tog över avtalet. Det nya avtalet trädde ikraft i mars 2020.

I november samma år blev de uppringda av en mycket irriterad verksamhetschef på sagda kommun som noggrant skällde ut företagets kundansvarige och förklarade hur dåliga deras tjänster hade blivit.

Den kundansvarige som tidigare hade jobbat med den arga verksamhetschefen förklarade då så diplomatiskt hon kunde att de inte längre hade något avtal med kommunen och att ett annat företag vunnit upphandlingen av det nya avtalet.

Den arga verksamhetschefen blev då ännu argare och utbrast: ”Va? När gjordes den upphandlingen?!”

Ridå.

Vad kan vi lära oss av denna historia? Två saker:
1. Kommunicera ut så snabbt som möjligt och till så många som möjligt att ert företag är det som har vunnit avtalet och vem kunden ska kontakta vid beställningar.

2. Kommunicera lika snabbt att ni har förlorat kontraktet till de personer ni har haft kontakt med tidigare hos kunden. Tacka för den tid som varit och önska dem lycka till med den nya leverantören. Var tacksam för de år ni fått tillsammans i stället för att vara missnöjd med de ni inte vunnit.

Hur kunde det bli så som i situationen ovan? Det är helt enkelt så att de större offentliga verksamheterna ofta dels kan ha tusentals avtal att hålla reda på, dels stora organisationer med mängder med folk som man ska kommunicera med.

Några exempel: Västra Götalandsregionen har cirka 50 000 anställda inom 49 kommuner, Stockholms läns landsting har cirka 45 000 anställda inom 26 kommuner, Region Skåne har 32 000 anställda inom elva kommuner och Stockholms stad har 40 000 anställda inom 14 stadsdelsförvaltningar. Det är lätt att inse vilken utmaning det är att nå ut till alla som berörs av ert avtal och få dem att köpa på det.

Det är därför ett välkänt problem att de har svårt att nå ut till sina verksamheter om de nya avtalen.

Oavsett om ni vinner eller förlorar så är mitt råd därför: hjälp till att kommunicera ut resultatet av upphandlingen. Du som leverantör måste ta tag i kommunikationen internt hos myndigheten.

Det är bra att börja prata med den ansvariga upphandlaren, då upphandlare är måna om hög avtalstrohet och att alla köper på det nya avtalet. Där kan du få hjälp att komma igång med kommunikationen. Börja med att ställa frågan: Hur kan vi hjälpa er att göra berörda personer medvetna om det nya avtalet?

Lycka till med affärerna!

Magnus Josephson

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Vinnaren tar allt –  eller?"

  1. Hans Johansson skriver:
    2020-11-18 kl. 08:56

    Om jag har räknat på ett anbud och lagt ner många timmar på att fylla i korrekt, och inte fått kontraktet, kommer jag inte att lägga ner mer tid på att hjälpa organisationen. Jag har aldrig märkt att det har varit ett problem i det som du beskriver.

    Svara
    1. Magnus Josephson skriver:
      2020-11-19 kl. 21:30

      Vad bra, var och en gör på sitt sätt.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Josephson

Magnus Josephson är upphandlingsjurist och affärsrådgivare med fokus på hur både säljare och köpare kan skapa bra avtal och investeringar.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025