Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Avtalsvillkor avvek från ramavtalet

RättsfallsanalysFredrik Linder och Jesper Fahlgren från Advokatfirman Schjødt kommenterar en ny kammarrättsdom som tar upp frågan om en anbudsgivare gjort otillåtna reservationer i sitt anbud genom att bifoga sina egna allmänna villkor, som avvek från avtalsvillkoren i upphandlingen.

| 2022-01-21
Fredrik Linder och Jesper Fahlgren, Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
En leverantör har inte ansetts göra otillåtna reservationer i sitt anbud genom att bifoga en prislista som även innehöll bolagets allmänna villkor, trots att dessa i flera avseenden avvikit från ramavtalsvillkoren i upphandlingen. Av betydelse för bedömningen var bland annat att leverantören inte hänvisat till de allmänna villkoren och att prislistan inte beaktats av regionen vid utvärderingen. 

Bakgrund
Region Stockholm upphandlade ett ramavtal avseende bevakningstjänster genom ett öppet förfarande enligt LOU. Två leverantörer tilldelades avtal, bland annat leverantör R.

En tredje leverantör, A, ansökte om överprövning och yrkade att R:s anbud skulle förkastas då det inte uppfyllde de obligatoriska kraven i upphandlingen. A pekade på att R till sitt anbud bifogat en handling med bolagets allmänna villkor som i vissa avseenden stred mot villkoren i ramavtalet, bland annat i fråga om skadebegränsningar och prisjusteringar. Handlingen var R:s officiella prislista avseende optionstjänster.

Handlingen var frivillig att lämna in och till den fanns R:s allmänna villkor med som bilaga. Eftersom avtalsvillkoren var obligatoriska att acceptera, menade A att avvikelserna i de allmänna villkoren utgjorde otillåtna reservationer som borde ha lett till att R:s anbud förkastats.

Regionen invände att prislistan (inklusive villkoren) skulle bedömas mot bakgrund av sammanhanget och syftet med att den skickats in. Då framgick att R inte avsett att reservera sig mot avtalsvillkoren utan endast att möjliggöra för regionen att beställa andra tjänster än dem som framgick av prisbilagan i upphandlingen. Andra omständigheter av betydelse var enligt regionen att villkoren inte skickats in i en egen bilaga samt att prislistan inte utvärderats eller påverkat resultatet i upphandlingen.

Förvaltningsrätten konstaterade att R visserligen accepterat ramavtalsvillkoren genom att kryssa i en ruta i en svarsbilaga men att detta inte kunde ges en självständig betydelse när andra uppgifter med motsatt innebörd lämnats i anbudet.

Enligt förvaltningsrätten utgjorde de allmänna villkoren en del av R:s anbud, oaktat sammanhanget de lämnats in i. På grund av motstridigheterna jämfört med ramavtalsvillkoren ansåg förvaltningsrätten att R:s anbud var orent och att det borde därför ha förkastats. Avgörandet överklagades av regionen och R till kammarrätten.

Kammarrättens bedömning
Även kammarrätten konstaterade att R:s bekräftelse i anbudet att ramavtalsvillkoren accepterades inte kunde ges en avgörande och självständig betydelse. Kammarrätten ansåg däremot att det var uppenbart att R inte reserverat sig genom att till anbudet bifoga prislistan med bolagets allmänna villkor.

Det framgick enligt kammarrätten inte annat än att R markerat i sitt anbud att prislistan avseende optionstjänster getts in på grund av den uttryckliga möjligheten att göra så enligt upphandlingsdokumenten.

Ytterligare omständigheter som beaktades var att R inte hänvisat till sina allmänna villkor i prislistan och att regionen inte heller hade beaktat villkoren vid utvärderingen av R:s anbud.

Kammarrätten ansåg därmed att det inte funnits skäl att utesluta R:s anbud, varför överklagandena bifölls.

Analys
Målet är intressant eftersom de två instanserna gör helt olika bedömningar avseende betydelsen av att en anbudsgivare har bifogat sina egna allmänna villkor till anbudet, när dessa villkor är oförenliga med kraven och ramavtalsvillkoren i upphandlingen.

Förvaltningsrätten betraktar R:s allmänna villkor som en del av R:s anbud och gör en sträng bedömning avseende avvikelserna från ramavtalsvillkoren i upphandlingen. Detta är i linje med HFD:s och EU-domstolens praxis om att obligatoriska krav strikt ska upprätthållas och att avvikelser från sådana krav, såväl oavsiktliga som bagatellartade, ska medföra att anbudet förkastas.

Som kammarrättens domskäl får förstås anser den att R:s allmänna villkor inte utgör en del av anbudet eftersom det av omständigheterna framgår att det inte varit R:s avsikt med inlämnandet av prislistan att villkoren ska beaktas. Kammarrätten anger även att prislistan inte påverkat utvärderingen. Förhållandet att de allmänna villkoren i vissa delar är oförenliga med ramavtalsvillkoren adresseras inte utan kammarrätten anger endast att prislistan ”innehåller annan information än enbart uppgifter om priser” och att R inte på något sätt hänvisat till de allmänna villkoren.

Att som kammarrätten kringgå villkorskollisionen tolkningsvägen, genom att se till sammanhanget och avsikten med den bristfälliga anbudshandlingen, anser vi vara svårförenligt med likabehandlingsprincipen.

En anbudsgivare som tar sig tid att lämna anbud har givetvis ett intresse av att vinna upphandlingen. Eftersom detta förutsätter att anbudet uppfyller alla krav är brister i dessa delar mycket sällan eller aldrig avsedda. Det förhållande att en brist är oavsiktlig, bagatellartad eller inte har påverkat utvärderingen innebär inte att den kan lämnas utan avseende, särskilt inte när den hänför sig till ett obligatoriskt krav. Likabehandlingsprincipen kräver att samtliga anbud uppfyller de grundläggande bestämmelserna i upphandlingsdokumenten, detta för att garantera en objektiv jämförelse av anbuden (jfr EU-domstolens dom i mål C-243/89, Kommissionen mot Danmark och HFD 2016 ref. 37).

Enligt vår uppfattning talar detta för att avvikelserna från ramavtalsvillkoren i R:s allmänna villkor har varit att bedöma som otillåtna reservationer och att anbudet därmed borde ha förkastats, trots att hänvisning inte skett till avtalsvillkoren och trots att de inte påverkat utvärderingen. 

Vår rekommendation till leverantörer är att vara noga med att inte ge in sina egna avtalsvillkor eller annan överskottsinformation (det vill säga uppgifter som inte efterfrågas i upphandlingsdokumenten) med anbudet. Om så sker finns en klar risk att anbudet förkastas. Genom att undvika att ge in överskottsinformation blir det också lättare för upphandlande myndigheter att bedöma anbuden.

Domstol och målnummer
Kammarrätten i Stockholms dom av den 20 december 2021 i mål nummer 4781-21.

Juristpanelen

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: KvalificeringPraxisRamavtalRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Avtalsvillkor avvek från ramavtalet"

  1. Mats Jansson skriver:
    2022-01-27 kl. 11:21

    Hade inte UM enkelt kunnat undvika detta genom att begära ett förtydligande av R.
    Är det er avsikt att av Er lämnade avtalsvillkor ska gälla?

    Svara
  2. A skriver:
    2022-01-27 kl. 17:24

    Mats:

    Som jag ser det riskerar skadan att redan vara skedd om anbudets innehåll är objektivt sett tvetydigt per sista anbudsdag (det är detta som är bedömningsfrågan).

    Om en leverantör ges möjlighet att lämna svaret ja eller nej på nu aktuell fråga efter sista anbudsdag (när frågan kommer), görs vägvalet om anbudsinnehållet vid en senare tidpunkt än sista anbudsdag. Utifrån betraktat, alltså: hur någon tänkt på sin kammare vid en viss tidpunkt är svårt att verifiera i efterhand. Det kan innebära ett likabehandlingsproblem om upphandlingsdokumentet uppställt krav om att lämna beskedet redan per sista anbudsdag.

    Svara

Lämna ett svar till Mats Jansson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl