Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vill se statlig upphandlingsportal

Ge Upphandlingsmyndigheten i uppdrag att ta fram en statlig plattform för all offentlig upphandling. Det föreslår Hampus Hagman, kristdemokratisk riksdagsledamot, i en motion. ”Portalen skulle underlätta för småföretag men också ge allmänheten bättre insyn”, säger han.

| 2020-09-23

Hampus Hagman är riksdagsledamot för Kristdemokraterna och är bland annat ledamot i skatteutskottet och suppleant i näringsutskottet.

Han brinner bland annat för frågan om bättre villkor för småföretagare.

Nu har han skrivit en motion där han föreslår att det skapas en statlig plattform där all offentlig upphandling annonseras.

– Det finns redan i många andra EU-länder och jag ser flera fördelar, säger Hampus Hagman, som kommer från Göteborg.

Hans uppfattning är att dagens system, med en rad konkurrerande privata portaler, är för svåröverskådligt och dyrt för de mindre företagen.

– Systemet som det är uppbyggt i dag gynnar större aktörer i stället för fri konkurrens. Något som skattebetalarna förlorar på, säger Hampus Hagman.

Förutom bättre konkurrens, som gynnar småföretag och skattebetalare, skulle den statliga databasen ge ytterligare en fördel, enligt motionen: Att medborgare och media enklare kan följa vad den offentliga sektorn gör med en stor del av skattepengarna.

– Den ökade transparensen ser jag som en väldigt viktig faktor, säger Hampus Hagman.

Han drar en parallell till den bristande statistiken för offentlig upphandling.

– Som politiker svårt att få kläm på det som görs inom offentlig upphandling.

Men ditt förslag innebär ju också att du slår undan benen för företagen som erbjuder portaler?

– Ja, det är jag förstås medveten om. Men fördelarna för småföretagen och allmänheten överväger, säger Hampus Hagman.

Enligt Hampus Hagman har frågan lyfts tidigare men inte drivits systematiskt.

– Jag tror inte på stöd i riksdagen i år. Motionen är ett sätt att starta debatten, lobbyarbetet börjar nu.

Magnus Johansson, expert på upphandling på lobbyorganisationen Företagarna, är dock tveksam till förslaget.

Detta med hänvisning till de nya reglerna om registrering av annonsdatabaser som nyligen infördes.

Konkurrensverket har i uppgift pröva om databaserna uppfyller ställda krav, särskilt mot bakgrund av att kunna inhämta en mer tillförlitlig upphandlingsstatistik.

– Jag tycker att man ska utvärdera den lösningen först innan man överväger att helt skrota den privata annonsdatabasmarknaden. Våra medlemmar uttrycker sällan att det är problem att hitta själva upphandlingarna. Den största utmaningen är att kraven som ställs i offentliga upphandlingar är för svåra att uppfylla, säger Magnus Johansson.

Upphandlingsmyndigheten, som enligt motionen skulle starta portalen, vill inte föregå ett eventuellt ja i riksdagen.

– Vi kommenterar aldrig motioner, meddelar Lars Pyk, pressansvarig.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Vill se statlig upphandlingsportal"

  1. Upphandlare skriver:
    2020-09-28 kl. 13:31

    Vilka kostnader för små företag är det Hampus pratar om? I två av de ledande systemen på marknaden för upphandling är det gratis att skapa konto och lägga anbud.

    Svara
  2. Miaman skriver:
    2020-09-28 kl. 14:01

    Det kan väl gissningsvis vara kostnaden för annonsbevakning det handlar om? Den är ju helt valfri, men vill man ha bevakning av tex CPV-koder så kostar det en slant. Jag presumerar att det är en tjänst som en statlig annonsportal inte heller skulle erbjuda kostnadsfritt, om ens alls.

    Svara
  3. Inflikare skriver:
    2020-09-28 kl. 22:07

    @Upphandlare: Den ekonomiska grunden för de kommersiella annonsdatabaserna är inte de summor som Visma eller E-avrop får av upphandlande myndigheterna när de vill annonsera upphandlingar, utan de prenumerationstjänster som varje leverantör måste betala om de vill få löpande uppdateringar om vilka annonser som ligger ute för tillfället. Baskostnaden är exempelvis 408 kr/månader för bevakning i Visma Opic (https://www.opic.com/bestall/).

    Det stämmer att det är gratis att registrera ett konto, att söka i databaserna och att lämna anbud (via länk till tendsign eller dylikt). Om en upphandlande myndighet sätter anbudstiden till 15-30 dagar och stänger dörren för frågor 10 dagar före anbudsfristens utgång, så är det dock inte realistiskt att använda gratistjänsten för att veckovis göra kanske 10 manuella slagningar på olika CPV-koder, geografiska avgränsningar och upphandlande myndigheters namn. Fem förlorade arbetsdagar kan vara avgörande för om en organisation hinner samordna sina olika beslutsfattare och utforma ett vettigt anbud, även om tidsaspekten ofta överdrivs. Bevakningsprenumeration är ett tillval, men oftast är detta val det enda rimliga alternativet.

    I teorin kan en småföretagare som i huvudsak levererar till det privata (och sällan deltagit i offentliga upphandlingar) vara mindre benägen att se värdet i att betala 408*12 kronor per år, vilket i sin tur leder till en ond cirkel då att de missar potentiellt intressanta upphandlingar och aldrig utvecklar det intresse som skulle ha rättfärdigat bevakningskostnaden. Såvitt jag förstår så finns det dock inget entydigt empirisk stöd för att detta teoretiska problem överensstämmer med verkligheten.

    Det som berörs i riksdagsmotionen handlar nog inte om att det skulle vara orimligt att betala ett par tusen kronor per år för automatiserad bevakning av upphandlingsannonser, utan om frågan huruvida det offentliga hade fått fler anbud och eventuellt bättre avtal om det inte hade funnits så många barriärer mellan köparen (upphandlande myndighet) och säljaren (leverantör) när det gäller lättillgänglig information om annonser spridda i kanske fem databaser. Att bevakning av annonser kräver betalning tillgodoser inget upphandlarintresse eller offentligt intresse, utan är en finansieringslösning som utvecklades i Sverige när vi bekräftade att det inte skulle vara en statlig uppgift att driva annonsdatabaser (jfr bl.a. prop. 1999/2000:128 s. 26-27).

    Svara

Lämna ett svar till Inflikare Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud