Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vill få ”mer asfalt för pengarna”

Mer asfalt för pengarna – och rätt beläggning på rätt ställe. Kristianstads kommun har målbilden klar för ett unikt ramavtal för beläggningsarbeten som bygger på partnering med NCC.

| 2022-08-31
Catarina Svensson, upphandlare på Kristianstads kommun.

-Vi såg ett behov av att tänka utanför boxen för att slippa problematiken med strategisk prissättning. Därför valde vi en partneringmodell och det känns väldigt spännande att responsen från beläggningsbranschen varit så positiv, säger Catarina Svensson, ansvarig upphandlare på Kristianstads kommun.

Parterna skrev under avtalet 30 juni och för tillfället planerar tekniska förvaltningen inför det nya avtalet med sikte på uppstart under hösten.

Catarina Svensson om bakgrunden:

-Just att upphandla beläggningsarbeten har generellt varit problematiskt med en kultur av strategisk prissättning genom minus- och nollpriser. Även Kristianstads kommun har upphandlat traditionellt med administrativa föreskrifter och mängdförteckning, men det blir sällan bra ingångsvärden i sådana avtal. Mer en låsning kring de koder som beskriver asfalt som ska läggas och att det bäddar för tvister.

-När tekniska förvaltningen lyfte frågan så fann vi lösningen med partnering som vi tror är unik för beläggningsarbeten. Det som varit positiv är att branschen mött vårt koncept så positivt. Företagen är väl medvetna om problematiken, men tyvärr har det utvecklats en kultur där man ändå ansett sig tvungen att lägga minus- och nollpriser i anbuden utifrån att det är stora, viktiga affärer.

Konkurrensen med fyra anbud var ungefär den förväntade, anser Catarina Svensson.

-Det man kan behöva vara lite vaksam över är att partnering främst passar de större bolagen som känner att de har resurser för ett sådant upplägg.

Det nya ramavtalet reglerar både miljömål och ekonomiska mål som kommunen ställt upp.

I miljödelen handlar det om att nå lägsta möjliga miljöpåverkan gällande både material och utförande samt att NCC ska prioritera återvinning.

Högre kvalitet, produktionstekniska förbättringar och kostnadseffektivitet lyfts också fram i ramavtalet.

-Här ser vi ett stort utrymme genom att gå ifrån de traditionella rollerna som beställare-utförare och istället verkligen samarbeta med NCC och ta del av deras kompetens. Gör vi det rätt, så kommer vi på sikt att minska behovet av lagnings- och underhållsarbeten.

-Runtom i Kristianstad finns exempel på att vi kan göra detta bättre. Exempelvis är konstruktionen för vissa gång- och cykelvägar och vägar underdimensionerad för planerad trafik, säger Catarina Svensson när hon summerar ambitionerna med ”mer asfalt för pengarna” och ”rätt asfalt på rätt vägtyp”.

Under september planeras startmöte för avtalet.

-Det är väl så viktigt att utforma samarbetet på operativ nivå. Vi vill skapa en teamkänsla där vi är två parter som jobbar mot gemensamma mål.

Partneringkonceptet bygger på två faser där parterna i den första fasen klargör kommunens behov som preciseras i samråd där omfattning, kvalitetsnivå, tidsplan och kalkyl fastställs gemensamt.

Fas två – utförandedelen – förutsätter att parterna kommit överens om handlingar och uppgifter som tagits fram under fas ett för att teckna separat kontrakt/leveransavtal.

-Affärsupplägget har incitamentsmål med bonus om NCC klarar kalkylen. Fördyringar regleras genom att parterna delar på merkostnaden, säger Catarina Svensson.

NCC ersätts med 900 kronor per timme för nedlagd tid i fas ett om uppdraget avbeställs i övriga delar. I de fall parterna blir överens i fas ett får NCC räkna in kostnaden för projektering utförd i fas ett i riktkostnaden för fas två.

Kristianstads kommun upplever inte att man blir sårbar av att varje projekt förutsätter enighet mellan parterna.

-Naturligtvis kan det var en risk men vi känner oss säkra på att NCC har ambitionen att leverera. Vi är beredda på diskussioner och att parterna i något fall inte kommer överens. Men det ska vägas mot att vi behöver engagera oss på ett annat sätt än tidigare och diskutera olika alternativ med NCC. Det finns en komplexitet i de här jobben med faktorer som markförhållanden, val av asfalt och att undvika störningar som vi tror bäst går att lösa genom diskussioner och samverkan, säger Catarina Svensson.

I ett pressmeddelande betonar Tobias Pettersson, NCC:s regionchef för asfalt, att Kristianstads kommun står för nytänkande på området:

-Genom att inte bara fokusera på lägsta pris kan vi tillsammans med våra kunder skapa högre värden, till exempel högre kvalitet och större kostnadseffektivitet över tid. Branschen behöver utvecklas och partneringkontrakt är en rörelse i rätt riktning, säger han.

Kristianstads kommun har redan märkt att den nya modellen väcker intresse.

-Det är flera kommuner som kikat på vårt förfrågningsunderlag eller hört av sig med frågor.

Vad har du för ”medskick” till dem?

-Ha modet att testa lösningar om man ser en problematik med till exempel prissättningen som i den här branschen. Sedan behöver det inte landa i just partnering som vi kom fram till.

Kristtianstadavtalet har ett beräknat värde på 250 miljoner kronor för den fyraåriga avtalsperioden (2+1+1 år).

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Kristianstads kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl