-Vi såg ett behov av att tänka utanför boxen för att slippa problematiken med strategisk prissättning. Därför valde vi en partneringmodell och det känns väldigt spännande att responsen från beläggningsbranschen varit så positiv, säger Catarina Svensson, ansvarig upphandlare på Kristianstads kommun.
Parterna skrev under avtalet 30 juni och för tillfället planerar tekniska förvaltningen inför det nya avtalet med sikte på uppstart under hösten.
Catarina Svensson om bakgrunden:
-Just att upphandla beläggningsarbeten har generellt varit problematiskt med en kultur av strategisk prissättning genom minus- och nollpriser. Även Kristianstads kommun har upphandlat traditionellt med administrativa föreskrifter och mängdförteckning, men det blir sällan bra ingångsvärden i sådana avtal. Mer en låsning kring de koder som beskriver asfalt som ska läggas och att det bäddar för tvister.
-När tekniska förvaltningen lyfte frågan så fann vi lösningen med partnering som vi tror är unik för beläggningsarbeten. Det som varit positiv är att branschen mött vårt koncept så positivt. Företagen är väl medvetna om problematiken, men tyvärr har det utvecklats en kultur där man ändå ansett sig tvungen att lägga minus- och nollpriser i anbuden utifrån att det är stora, viktiga affärer.
Konkurrensen med fyra anbud var ungefär den förväntade, anser Catarina Svensson.
-Det man kan behöva vara lite vaksam över är att partnering främst passar de större bolagen som känner att de har resurser för ett sådant upplägg.
Det nya ramavtalet reglerar både miljömål och ekonomiska mål som kommunen ställt upp.
I miljödelen handlar det om att nå lägsta möjliga miljöpåverkan gällande både material och utförande samt att NCC ska prioritera återvinning.
Högre kvalitet, produktionstekniska förbättringar och kostnadseffektivitet lyfts också fram i ramavtalet.
-Här ser vi ett stort utrymme genom att gå ifrån de traditionella rollerna som beställare-utförare och istället verkligen samarbeta med NCC och ta del av deras kompetens. Gör vi det rätt, så kommer vi på sikt att minska behovet av lagnings- och underhållsarbeten.
-Runtom i Kristianstad finns exempel på att vi kan göra detta bättre. Exempelvis är konstruktionen för vissa gång- och cykelvägar och vägar underdimensionerad för planerad trafik, säger Catarina Svensson när hon summerar ambitionerna med ”mer asfalt för pengarna” och ”rätt asfalt på rätt vägtyp”.
Under september planeras startmöte för avtalet.
-Det är väl så viktigt att utforma samarbetet på operativ nivå. Vi vill skapa en teamkänsla där vi är två parter som jobbar mot gemensamma mål.
Partneringkonceptet bygger på två faser där parterna i den första fasen klargör kommunens behov som preciseras i samråd där omfattning, kvalitetsnivå, tidsplan och kalkyl fastställs gemensamt.
Fas två – utförandedelen – förutsätter att parterna kommit överens om handlingar och uppgifter som tagits fram under fas ett för att teckna separat kontrakt/leveransavtal.
-Affärsupplägget har incitamentsmål med bonus om NCC klarar kalkylen. Fördyringar regleras genom att parterna delar på merkostnaden, säger Catarina Svensson.
NCC ersätts med 900 kronor per timme för nedlagd tid i fas ett om uppdraget avbeställs i övriga delar. I de fall parterna blir överens i fas ett får NCC räkna in kostnaden för projektering utförd i fas ett i riktkostnaden för fas två.
Kristianstads kommun upplever inte att man blir sårbar av att varje projekt förutsätter enighet mellan parterna.
-Naturligtvis kan det var en risk men vi känner oss säkra på att NCC har ambitionen att leverera. Vi är beredda på diskussioner och att parterna i något fall inte kommer överens. Men det ska vägas mot att vi behöver engagera oss på ett annat sätt än tidigare och diskutera olika alternativ med NCC. Det finns en komplexitet i de här jobben med faktorer som markförhållanden, val av asfalt och att undvika störningar som vi tror bäst går att lösa genom diskussioner och samverkan, säger Catarina Svensson.
I ett pressmeddelande betonar Tobias Pettersson, NCC:s regionchef för asfalt, att Kristianstads kommun står för nytänkande på området:
-Genom att inte bara fokusera på lägsta pris kan vi tillsammans med våra kunder skapa högre värden, till exempel högre kvalitet och större kostnadseffektivitet över tid. Branschen behöver utvecklas och partneringkontrakt är en rörelse i rätt riktning, säger han.
Kristianstads kommun har redan märkt att den nya modellen väcker intresse.
-Det är flera kommuner som kikat på vårt förfrågningsunderlag eller hört av sig med frågor.
Vad har du för ”medskick” till dem?
-Ha modet att testa lösningar om man ser en problematik med till exempel prissättningen som i den här branschen. Sedan behöver det inte landa i just partnering som vi kom fram till.
Kristtianstadavtalet har ett beräknat värde på 250 miljoner kronor för den fyraåriga avtalsperioden (2+1+1 år).
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer