Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Viktigt att leverantören är frågvis

ExpertkommentarHellre en fråga för mycket, än en fråga för litet. Det rådet får Fundersam leverantör av Inköpsrådets juridiska expert Anna Ulfsdotter Forssell. Hon tar upp två aktuella HFD-domar som hon tycker att leverantörer till offentlig sektor måste ha koll på.

| 2022-05-23
Advokat Anna Ulfsdotter Forssell, Inköpsrådets juridiska expert. Foto: Magnus Skoglöf.

Fråga: Vi är leverantör till offentlig sektor och en stor del av våra intäkter härrör från offentliga upphandlingar och offentliga kontrakt. Vi har läst om Högsta förvaltningsdomstolens domar den 10 januari 2022 och undrar hur dessa påverkar oss? Behöver vi bli ännu mer aktiva under anbudstiden och vad händer om vi inte blir det?
Fundersam leverantör

Svar: Tack för era frågor! De är minst sagt högaktuella och av intresse för alla leverantörer till offentlig sektor.

Domarna du nämnde heter HFD 2022 ref. 4 I och II och rör frågor om krav på takvolym och skada. Det HFD uttalar om krav på angiven takvolym gäller bara ramavtal, men det HFD uttalar om skada påverkar enligt min uppfattning alla upphandlingar.

Det är därför oerhört viktigt att ni och alla andra leverantörer har koll på dessa domar och förstår hur de påverkar er. Jag ska försöka klargöra utifrån dina frågor.

Behöver leverantörer som deltar i upphandlingar bli ännu mer aktiva?
För att ett ingripande ska ske enligt 20 kap. 6 § LOU/LUF krävs dels att det föreligger en överträdelse av lagen, dels att denna överträdelse har lett till skada eller risk för skada för leverantören. Det ska alltså vara överträdelsen i sig som har medfört skada för leverantören.

Det är leverantören som har bevisbördan, både för överträdelsen och skadan. Leverantören måste således konkretisera på vilket sätt bristen i upphandlingen har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Leverantören måste därför på ett tydligt och konkret sätt redogöra för hur bristen har påverkat leverantörens möjlighet att konkurrera i upphandlingen.

Innan jag besvarar frågan vill jag kort redogöra för HFD:s uttalande i domarna. Med hänvisning till EU-domstolens domar konstaterade HFD följande. Vid en bedömning av skada eller risk för skada ska dessutom beaktas om leverantören har gjort det som kan krävas för att undvika att skada uppkommer.

Om uppgifter i upphandlingen är ofullständiga eller otydliga bör leverantören vända sig till den upphandlande myndigheten och ställa frågor samt begära förtydliganden eller kompletteringar. Om så inte har skett kan kravet på att bristen ska ha medfört att leverantören har lidit eller riskerar att lida skada normalt sett inte anses vara uppfyllt.

HFD slår vidare fast att skadan eller risken för skadan måste hänföra sig till möjligheten att konkurrera i just den upphandling som begärs överprövad. Någon framtida skada i kommande upphandling räknas alltså inte.

Det som är nytt i HFD:s domar är det domstolen anger om att det måste beaktas om leverantören har gjort det som kan krävas för att undvika att skada uppkommer. Det är genom dessa skrivningar som en aktivitetsplikt för leverantörer tydliggörs. Leverantören måste alltså lyfta alla eventuella ofullständigheter eller otydligheter i upphandlingsdokumenten genom att ställa frågor. Om så inte har skett kan skaderekvisitet normalt sett inte anses uppfyllt.

Detta betyder att leverantörer, för att inte riskera att inte uppfylla skaderekvisitet vid en senare eventuell överprövning, ska ställa frågor om alla skrivningar, krav eller liknande som den uppfattar som ofullständiga eller otydliga. Då bör leverantören anses ha gjort det som krävs för att undvika att skada uppkommer.

Det låter ganska enkelt men är inte alltid det. En skrivning kan framstå som både fullständig och tydlig, varför inget behov av att ställa någon fråga uppkommer. Det kanske är först efter mottagande av tilldelningsbeslut som ofullständigheten och otydligheten uppenbaras.

Hur ska då en sådan situation hanteras? Svaret på den frågan är att ingen vet. Min uppfattning är att så länge leverantören hävdar att skrivningen framstod som fullständig och tydlig och att det därför inte uppkom något behov av att ställa fråga inte ska drabba leverantören. Den kan ju omöjligen ha en skyldighet att göra något som den inte ser något behov av. Hur denna situation kommer att bedömas framöver får avgöras av rättstillämpningen.

En fråga som är intressant i sammanhanget, och där svaret inte kan utläsas av HFD:s domar, är om alla leverantörer, var och en för sig, måste lyfta alla otydligheter eller om det räcker med att en leverantör har gjort det? I brist på uttalande från HFD är det tyvärr min rekommendation att alla leverantörer måste lyfta fram alla otydligheter. Detta leder till en oönskad ökad administration för både upphandlande myndigheter/enheter och leverantörer.

Ytterligare en fråga att fundera på är situationen när en fråga har ställts och ett svar har lämnats men detta svar inte tydliggör. Har leverantören då också en skyldighet att ställa följdfrågor för att anses ha gjort det som krävs för att undvika att skada uppkommer? HFD:s domar besvarar inte den frågan, men min rekommendation är att vara aktiv även när det gäller publicerade svar.

Svaret på frågan är därför ja. Alla leverantörer bör bli, eller fortsätta vara, aktiva på så vis att alla ofullständigheter och otydligheter måste lyftas inom ramen för frågor och svar. Detta gäller troligen också otydligheter och ofullständigheter i svar lämnade av myndigheten.

Vad händer om leverantörerna inte är aktiva?
Om leverantören inte ställer frågor och är aktiva under anbudstiden riskerar leverantören att inte anses ha gjort det som kan krävas för att undvika att skada uppkommer. I sådant fall är inte skaderekvisitet uppfyllt och ansökan kommer att avslås.

Det finns därför all anledning att verkligen vara så aktiv som möjligt under anbudstiden. Hellre en fråga för mycket än en för litet.

Anna Ulfsdotter Forssell
Ulfsdotter Law

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Viktigt att leverantören är frågvis”

  1. mer dialog om funktion skriver:
    2022-06-02 kl. 11:19

    Intressant ”I brist på uttalande från HFD är det tyvärr min rekommendation att alla leverantörer måste lyfta fram alla otydligheter” När upphandlingen är riktad till en leverantör. Då ställer denne naturligtvis inga frågor om otydliga eller oproportionerliga krav. Det gör det inte lättare att få konkurrera på lika villkor tyvärr. I några fall har vi helt enkelt avstått från att lämna anbud när frågor besvarats med ”krav kvarstår”

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Anna Ulfsdotter Forssell

Anna Ulfsdotter Forssell har arbetat med upphandlingsrätt i mer än 20 år.  Hon har företrätt klienter i upphandlingsmål i EU-domstolen, Högsta förvaltningsdomstolen och i Högsta domstolen. Hon är högt rankad i Chambers, Legal500 och har av Who’s who legal (Public Procurement och Government Contracts) utsetts sex gånger till en av världens bästa advokater inom offentlig upphandling.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025