Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Viktiga samhällsintressen prioriteras

ExpertkommentarRegeringen verkar ha insett att upphandlingsreglerna kan användas som ett kraftfullt verktyg för att göra offentlig verksamhet resurseffektiv. Därmed uppnås viktiga samhällsmål, skriver Pernilla Rasiwala.

| 2022-08-29
Advokat Pernilla Rasiwala, Advokatfirman Elici.

Den 16 juni i år lade regeringen fram en lagrådsremiss med skärpta regler för upphandlande myndigheter att i sina anskaffningar beakta viktiga samhällsintressen, däribland klimat och miljö. Regeringen föreslår att reglerna ska träda i kraft den 1 juli 2023.

Följande är saxat ur det pressmeddelande som publicerades av Regeringskansliet i juni 2022:

”Med en samlad köpkraft på nästan 800 miljarder kronor har den offentliga sektorn en ytterst viktig roll i omställningen till ett resurseffektivt, fossilfritt och socialt hållbart samhälle, både i Sverige och globalt. Det ska därför vara obligatoriskt att ta hänsyn till klimatet, miljön, människors hälsa, omsorg om djuren samt sociala och arbetsrättsliga aspekter vid offentlig upphandling.

Det tycks mig som att regeringen nu har insett att upphandlingsreglerna kan användas som ett kraftfullt verktyg för att göra offentlig verksamhet resurseffektiv och därigenom uppnå viktiga samhällsmål. Kanske har detta kommit till regeringen insikt genom Upphandlingsmyndighetens gedigna arbete och påpekanden om att vi kan använda offentlig upphandling för att uppnå mål som vi som samhälle måste sträva mot, som till exempel ett bättre klimat och miljö.

Oavsett vad som har lett fram till regeringens förslag så är uppmärksammandet och förslaget extremt angeläget.

Upphandlingsreglerna är inte, som gemene man ofta tror, enbart krångliga, tidskrävande, opassande för affären och fördyrande. Regelverket har också en fantastisk potential som styrmedel för att förmå samhället att utvecklas i en riktning som man önskar.

Med detta förslag kanske även den, som vanligtvis klagar på hur krångligt det är med offentlig upphandling och hur mycket pengar det kostar samhället, kommer att inse nyttan och möjligheterna som finns i lagstiftningen.

Min spontana reaktion på förslaget var därför ”Äntligen kommer vi som jobbar med offentlig upphandling få (tvingas?) göra konkret nytta för samhället! Oavsett var man står politiskt borde man väl vilja att fokus i offentlig upphandling ska vara den goda affären i vilken viktiga samhällsintressen ska prioriteras? Vem skulle inte vilja verka för att det offentliga gör affärer som möjliggör att Sverige till exempel kan nå klimatmålen genom att använda (bland annat) upphandlingsregelverken på ett begåvat sätt”, tänkte jag.

De flesta remissinstanser inleder föga förvånande med att uttala sig positivt i till förslaget i stort. Men det finns självklart, som alltid, flera invändningar mot regeringens förslag. Främst utgörs invändningarna av detaljer som bland annat hur man ska prioritera bland de övergripande samhällsintressena, vilka krav väger tyngst – klimat eller människors hälsa?

Andra invändningar avser, som jag förstår det, kommuners självbestämmande och egna agendor. Ytterligare andra gäller utformningen av kraven och hur de ska kunna sanktioneras.

Jag instämmer i kritiken från Adda som påpekar att det inte är rimligt (effektivt) att upphandlande myndigheter och enheter måste lägga redan knappa resurser på att ta hänsyn till klimatet i alla upphandlingar, det vill säga även sådana med mycket liten klimatpåverkan.

Det är rimligt att klimatet inte alltid behöver beaktas utan endast, som föreslås för övriga samhällsintressen, när det är relevant med hänsyn till upphandlingens art. Man måste se hållbarheten i en upphandling i ett större perspektiv.

De flesta övriga invändningar som görs i remissyttrandena innebär sammantaget en massiv kritik mot olika detaljer i förslaget som sammantaget kan göra det svårt att alls genomföra det. Det gör mig väldigt besviken.

Upphandlingssverige har enligt min uppfattning under många år gjort regelverket kring den offentliga affären alltför detaljerat och juridiskt. Jag tycker det är hög tid att skifta fokus från juridiska detaljer för att i stället använda upphandlingsreglerna på ett målstyrande sätt för att göra hållbara affärer.

Det är fullt möjligt att använda upphandlingsreglerna för att göra verklig nytta för vårt samhälle och globalt.

Om vi som är experter på juridik, i stället för att fokusera på detaljbrister i regelverket, samarbetar med experter på hållbarhet så kommer vi nå långt på vägen mot viktiga samhällskritiska mål med hjälp av den offentliga upphandlingen.

Någon är säkert tveksam till min slutsats. Må så vara, men varför inte försöka? Om vi inte är beredda att testa upphandlingsregelverket som ett verktyg för att nå viktiga samhällsintressen, däribland klimat och miljö, så tycks det mig som att vi ger upp redan innan vi ens har försökt.

Pernilla Rasiwala
Advokatfirman Elici

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Pernilla Rasiwala

Pernilla Rasiwala har arbetat med offentlig upphandling i närmare 20 år. Hennes erfarenhet och kunskap baseras på arbetet som bolagsjurist vid en upphandlande enhet. I det dagliga arbetet hjälper hon såväl upphandlade enheter som leverantörer i alla skeden av en offentlig upphandling. Hennes uppdragsgivare finns i de flesta branscher och köper eller utför allt ifrån stora byggentreprenader till mindre innovationslösningar. Pernilla Rasiwala är även en uppskattad föredragshållare och skriver regelbundet artiklar och analyser i upphandlingsrätt.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025