Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Vi vill dela våra erfarenheter”

Att genomföra upphandlingar av vvs- och elteknikföretag, som utför installationer i och utanför fastigheter, kan ha sina utmaningar. Med seminarier och en guide vill Installatörsföretagen hjälpa inköparna på traven.

| 2017-10-31

I samband med Elmässan i Kista passade bransch- och arbetsgivarföreningen Installatörsföretagen på att bjuda in till seminarium. Temat var offentliga upphandlingar av vvs- och elteknikföretag som utför installationer i och utanför fastigheter.

Madeleine Nilsson, entreprenadupphandlade i Solna stad, hör till seminariedeltagarna. Hon tycket att det är intressant och nyttigt att få träffa leverantörer:

– Man får en förståelse för varandras ståndpunkter när man sitter ner och pratar med varandra. Jag är övertygad om att det leder till bättre samarbete och bättre affärer för båda parter.

Syftet med seminariet var att förmedla kunskap om installationsbranschens speciella förutsättningar. Målet är att i samarbete med inköparna utveckla utvärderingsmodeller och utvärderingskriterier som förenklar för alla.

Mattias Morenius är företagsrådgivare på Installatörsföretagen. Han beskriver ett behov hos såväl beställare som leverantörer om att förenkla och tydliggöra processen kring upphandlingar.

– Det är också varit viktigt att föra upphandlarna närmare våra medlemsföretag, vilket vi har gjort här på mässan.

Han säger att företagen i branschen är ivriga att dela med sig av erfarenheter för att underlätta rutinerna och öka kvaliteten i anbuden som lämnas.

– Alla tjänar på att ha ett tydligt och enkelt upphandlingsunderlag.

Installatörsföretagen erbjuder en guide, som tagits fram med stöd av inköpare och företag, i syfte att hjälpa i processen med att ta fram upphandlingsunderlag. Till de frågor som besvaras hör vilken typ av kompetens som behövs, vad man ska tänka på vid inköp av materiel och hur en god kvalitet säkerställs rakt igenom hela upphandlingen.

Liknande seminarium kommer att hållas i nu närmast i Göteborg den 7 november och därefter i Malmö den 18 januari 2018.

Läs mer: DialogSamhällsbyggnadUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Vi vill dela våra erfarenheter””

  1. Jakob Waldersten skriver:
    2017-11-01 kl. 12:30

    Bra initiativ!

    Det känns tråkigt att behöva vara den som sprider regn en solig dag, men dessvärre återfinns ett antal olämpliga råd i häftet. Exempelvis anges på sid 26:

    ”Exempel erfarenhet

    Anbudsgivaren ska de senaste fem (5) åren ha erfarenhet av liknande uppdrag (läs referensentreprenader, min anm.), dvs. uppdrag som innehållit XX. Redovisade uppdrag kan även gälla pågående uppdrag.

    För nystartade företag gäller att arbetsledare ska ha motsvarande erfarenhet. För att visa detta ska enerfarenhetslista fyllas i enligt anbudsformuläret. Här ska minst 3 uppdrag redovisas i anbudet.”

    1) Av kammarrättens dom 188-17 följer det att om referensentreprenader begärs så ska 15 kap. 11 §, p. 1 tillämpas fullt ut innebärande att entreprenaderna ska vara ”genomförda” och intyg SKA begäras in för de viktigaste entreprenaderna. Sådant intyg går inte att utfärda för pågående entreprenader.

    2) Att ställa olika krav på etablerade och nystartade företag strider mot likabehandlingsprincipen. Ett etablerat företag kanske inte har genomfört liknande entreprenader, men likväl ha anställda som tidigare gjort det. Jämför med Kammarrättens dom 661-17 där olika krav hade ställts på svenska och utländska anbudsgivare vilket ledde till att upphandlingen fick göras om.

    Vidare finns det flertalet ytterligare råd i häftet som är mer eller mindre olämpliga, eller som endast skulle vara tillåtna vid upphandling under tröskelvärdet.

    Det är som sagt ett mycket bra initiativ, men anledning till att upphandlingsunderlag ofta är utformade som det är beror inte på upphandlarna ovilja att vara mer pragmatiska eller affärsmässiga, utan på grund av den bakbundenhet som LOU och det bakomliggande direktiven innebär. Dessa regler trumfar allt annat, vilket innebär att man som upphandlare dessvärre behöver utforma underlaget på ett visst, tyvärr fyrkantigt, sätt.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget