Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Vi har tyvärr inte haft koll”

Någon vänskapskorruption har inte förekommit. Däremot synliggjorde visselblåsartipset till Falu kommun dåliga rutiner som inte varnar när många enheter direktupphandlar från samma leverantör.

| 2017-04-05

Enligt en visselblåsare kan en av Falu kommuns chefer ha gjort sig skyldig till vänskapskorruption. Tipset handlade om otillåtna direktupphandlingar under en följd av år och för flera miljoner kronor.

Den granskning som gjorts av KPMG friar chefen. Revisorerna kan inte hitta belägg för en otillbörlig vänskapsrelation eller gynnandesituation mellan den anmälde chefen och företagaren.

Fast under utredningens gång har det framkommit andra tveksamheter. Chefer på olika nivåer har inte hanterat tjänsteköp enligt lagen och kommunens interna regelverk.

Företagaren har enligt KPMG fått flera uppdrag utan formell upphandling. Värdet på köpta tjänster uppgår enligt granskningen till cirka 2,7 miljoner kronor.

– Sådana här signaler måste vi ta på allra största allvar, för självklart är det besvärande när vi brister i våra rutiner eller om vi inte har tillräckliga rutiner för att kunna göra rätt, säger kommunstyrelsens socialdemokratiska ordförande Susanne Norberg.

Anledningen till att direktupphandlingsgränsen passerats är att ett stort antal förvaltningar och personer har köpt tjänster av företagarens bolag.

– I det här fallet så har vi tyvärr inte haft koll, erkänner ekonomichefen Kjell Nyström.

Förvaltningarna har var för sig köpt tjänster, vilket de har rätt till, men ur ett upphandlingsperspektiv är det kommunens samlade inköp som räknas.

– Det här är ett systemfel och vi behöver utöka arbetet att se över samordningen mellan förvaltningarna av upphandlingar och upphandlingsprocessen.

Nu införs en kommungemensam avtalsdatabas där samtliga Falu kommuns avtal ska finnas istället för, som idag, hos respektive förvaltning. Sedan i höstas finns även en rutin där det signaleras när en leverantör börjar närma sig övre gränsen för direktupphandling.

Läs mer: DirektupphandlingInsynÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "”Vi har tyvärr inte haft koll”"

  1. Göran Henning skriver:
    2017-04-06 kl. 07:32

    Lite märkligt att man skriver att Falu kommun inför en rutin som signalerar när en leverantör närmar sig gränsen för direktupphandling. Det är naturligtvis bättre än inget, men gränsen för direktupphandling gäller ju per sortimentsområde, som ju kan tillhandahållas av flera olika leverantörer. Utmaningen är att införa gemensamma rutiner och system som hanterar det!

    Svara
  2. Sofie Arebom skriver:
    2017-04-06 kl. 08:45

    Jag håller med ovanstående, det borde framgå av artikeln att direktupphandlingsvärdet såklart inte beräknas per leverantör utan för alla varor och tjänster av samma slag som en UM köper – oavsett leverantör.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget