Min initiala tanke och idé för denna artikel var att jag skulle göra en sammanfattning av trender för 2024, som förhoppningsvis skulle vara spännande och givande för både mig och er läsare. Så jag började därför att läsa igenom vad som skrivs och sias om trender inom inköpsområdet för 2024, men kom rätt snabbt fram till att min idé inte riktigt höll.
Mycket av det som skrivs är varken speciellt spännande och inte heller speciellt nytt och specifikt (läs digitalisering). Eller så räknas så många trender upp att det blir svårt att se skogen för alla träd.
Så i stället för att göra en sammanställning har jag valt att ut fyra trender för 2024 från en källa (The GEP Procurement & Supply Chain Outlook 2024). Dels för att det är några färre trender och därmed mer överblickbart, dels för att deras AI-spaning och talangstrategi leder till min spaning för 2024.
De fyra trenderna som lyfts fram i GEP Outlook är:
- Minskad volatilitet i leveranskedjan
En förbättring förespås när det gäller leveranskapacitet, då problem som orsakat transportkostnader, personalbrist och brist på varor visar tecken på förbättring.
- AI:s intåg
AI förväntas gå från omfattande hype och förväntningar till att få mer fäste inom inköp. Fördelar ser ut att kunna uppnås i år och på längre sikt.
- ESG på agendan
Vissa organisationer drog ner sina ESG-strategier 2023 på grund av andra konkurrerande prioriteringar, som till exempel inflationsdämpande åtgärder. ESG spås komma tillbaka i rampljuset 2024.
- Talangstrategi
För att kunna möta morgondagens utmaningar så gäller det att attrahera, utveckla och behålla inköpspersonal. Ny kompetens behövs inom områden som till exempel dataanalys och business intelligence, samtidigt som personal behöver besitta traditionella samarbets-, operativa och finansiella färdigheter.
Min spaning för 2024 handlar om att få ordning på grunddata och det personliga mötet.
Få ordning på din data
Jag hoppas och tror att satsningar på AI-lösningar inom inköp kommer att bidra till att vi får mer fokus på kvalitativ data inom ett flertal områden, som i sin tur leder till att vi får bättre beslutsunderlag. Jag hoppas och förväntar mig också att AI ska bidra med mer effektiva lösningar, så att tid frigörs från icke värdeskapande arbete som görs i dag.
Men för att vi ska kunna erhålla bättre beslutsunderlag och effektivitetsvinster med hjälp av AI, så måste vi få ordning på och förbättra grunddata som berör våra leverantörer, avtal och köp av varor/tjänster.
Många av oss har inte lyxen att ha hela/merparten av sin spend i ett e-handelssystem och därmed ha god datakvalitet från början, utan vi behöver arbeta med att standardisera och strukturera hur och på vilket sätt leverantörer läggs upp, vilken information som ska finnas på våra leverantörsfakturor samt vilken information som ska läggas upp i vår avtalsdatabas.
Allt för att vi ska kunna dra full nytta av den info/data vi själva sitter på och äger.
Det personliga mötet
I takt med att vi får mer förfrågningsunderlag och anbud som helt eller delvis är AI-genererade så kommer det bli svårare att utvärdera och välja de bästa anbuden. Det kommer vara svårt att skilja på det som är en organisations unika kompetens och det som tagits fram via AI.
På grund därav tror jag att det personliga mötet kommer att spela en större roll och bli viktigare i anbuds- och leverantörsutvärderingar framöver för att kunna fastställa att leverantören verkligen har den kompetens och kan göra de det påstår sig kunna göra.
Men det stannar inte där. Det personliga mötet kan också vara ett sätt att förebygga, förhindra och stoppa bedrägerier av skattemedel inom offentlig sektor samt att arbeta med hållbarhet. Det är svårare att ljuga eller fara med osanning vid personliga möten och det kan också leda till större öppenhet och vilja att åtgärda saker inom hållbarhetsområdet.
För mer om detta, lyssna på ”På tal om inköp”, avsnitt #18 och 19 ”Brottslighet & offentliga affärer” och ”Den viktigaste hållbarhetsprofessionen är inköpare”.
Sammanfattningsvis så hoppas jag fiffiga effektiva AI-lösningar ska kunna frigöra tid för oss inköpare så vi kan lägga mer tid på värdeskapande personliga möten med våra leverantörer.
Helena Brynolfsson
Prosourcia
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer