Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Varnar för pausade upphandlingar

Jakten på skyddsmaterial till vården gör att andra upphandlingar får vänta. Nu varnar företrädare för näringslivet för att detta förstärker lågkonjunkturen. ”Växla upp inköpen i stället så att företagen får en större möjlighet att överleva”, uppmanar Magnus Johansson på organisationen Företagarna.

| 2020-04-22

Coronaepidemin innebär stora påfrestningar för samhället. Upphandlare på kommuner och regioner över hela landet sliter för att få fram skyddsmaterial till vård- och omsorgspersonal.

På Sundsvalls kommun ägnar upphandlaren Cathrin Eliasson och två av hennes kollegor all sin tid åt att försöka köpa in handskar, skyddsmasker, visir, plastförkläden och annan skyddsutrustning.

Under tiden blir andra upphandlingar lagda på is.

– Den närmaste månaden kommer jag att fokusera på skyddsutrustningen. Det finns inga alternativ. Vi måste kunna skydda vår personal, säger Cathrin Eliasson.

Samtidigt har många företag fått se sin orderingång tvärbromsa och mycket talar för att en lågkonjunktur står för dörren.

Nu varnar företrädare för näringslivet för att upphandlingar som läggs på is förstärker krisen.   

– Många företag har hört av sig med oro kring att upphandlande myndigheter väljer att pausa kommande upphandlingar på grund av det rådande oroliga läget, säger Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling på organisationen Företagarna.

Han uppmanar offentliga upphandlare att istället växla upp sina inköp för att ge företagen en större möjlighet att överleva.

– Sådana inköp inte är lika beroende av marknadens nycker. Nu är det viktigt att den offentliga sektorn föregår med gott exempel och håller efterfrågan uppe, säger Magnus Johansson.

Birgitta Laurent, upphandlingsexpert på organisationen Svenskt Näringsliv, delar den bilden och uppmanar offentlig sektor att inte pausa planerade upphandlingar.

– Tvärtom bör planerade inköp om möjligt tidigareläggas, säger hon.

Birgitta Laurent har fått signaler om att ramavtal inte används i samma utsträckning som tidigare.

– Mitt budskap till offentliga upphandlare är att de ska fortsätta köpa på de avtal man har. Och om man avser att ändra sitt köpbeteende är det mycket viktigt att föra en dialog med sina leverantörer.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Varnar för pausade upphandlingar"

  1. Fredrik skriver:
    2020-04-23 kl. 07:17

    Tramsartikel. Tror ni en myndighet kan upphandla hur mycket som helst? Finns alltid begränsade resurser. Resurser ska givetvis läggas på det som är viktigast. Det bestämmer inte privatsektor!

    Svara
  2. Janne skriver:
    2020-04-23 kl. 12:06

    Jag håller i sak med Fredrik, även om jag inte vill gå lika långt och kalla det trams – det är klart att näringslivet vill se om sitt hus och provar alla möjliga knep.

    Något vi märkt av den senaste tiden, är att vissa företrädare för ”näringslivet” verkar ta chansen att salta anbudspriserna lite extra just nu. Det har gjort att jag personligen börjat överväga ”lägsta pris” allt oftare, något som vi också brukar få på skallen för.

    Svara
    1. Fredrik skriver:
      2020-04-28 kl. 07:40

      Lägsta pris modellen är inget att skämmas för. Bara den har relevanta skakrav.

  3. Kid Berglund skriver:
    2020-05-01 kl. 17:26

    Det var det värsta jag läst på länge.
    ”– Många företag har hört av sig med oro kring att upphandlande myndigheter väljer att pausa kommande upphandlingar på grund av det rådande oroliga läget”
    Jag vill gärna se fakta på att upphandlingar pausas.

    Sen tror jag att i de flesta fall inte är upphandlare som ropar av på ramavtal utan beställare ute i verksamheterna. Jag vet inte, men så ser det ut i de 7 kommuner och 30 talet kommunala bolag jag arbetar för. Jag själv har inga upphandlingar som är planerade detta året som får vänta, tvärt om så får jag mycket mer gjort nu när alla möten är digitala (som det borde varit redan från början) och jag sitter större delen av min arbetstid och jobbar hemifrån.

    Alarmistisk tycka synd om artikel, gör något vettigt istället!

    Svara
  4. Camilla Hulkki skriver:
    2020-05-07 kl. 10:24

    Jag kan tycka att det är märkligt ineffektivt om upphandlaren ska sitta och beställa skyddsutrustning. Om nu inte upphandlaren råkar vara både expert på och den som har mandat att bestämma vilken skyddsutrustning som organisationen behöver. Annars vore det en bättre uppgift för någon duktig beställare inom vården, så har vi det i vår kommun, jag har som upphandlare inte beställt någon skyddsutrustning alls eftersom det skulle innebära att jag ändå måste kolla med vår personal inom vården vad de behöver och vilka krav som ska ställas och då är det mer effektivt om de beställer själva. Det enda jag gör är att bedöma om det är seriösa företag de beställer från, det är mitt expertisområde.

    Annars håller jag med Kid, jag får mer gjort och upphandlingarna rullar på som vanligt eller bättre nu när jag jobbar hemifrån och har kortare och effektivare möten.

    Svara
  5. Tina skriver:
    2020-05-13 kl. 13:59

    Jag kan inte svara för andras arbete men vi har fullt upp med det ordinarie och det som tillkommer pga Corona. Tursamt nog arbetar jag, med många, hemma och vi ser hur produktiviteten gått upp avsevärt precis som andra kommenterat här – kanske något att tänka på i den kommande vardagen.

    Kritik mot upphandling som sådan utgår för det mesta från oändligt med tid och resurser för att uppfylla samtliga lagkrav och gärna uppnå några bonusmål för att främja tillgänglighet, miljöaspekter eller sociala krav.

    Jag ser gärna en framtid där INTE 50-75 % av min dag består av obligatoriska möten, 10-15 % admin plus samtal vilket ger ungefär 1-2 timmar kvar att producera och genomföra upphandlingar.

    På 90-talet har vi några möten i veckan, nu några per dag.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025