Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Varför konkurrensutsättning?

ExpertkommentarVi som jobbar med offentlig upphandling kastas oftast in i olika faser av upphandlingsprocessen utan att stanna upp och ställa oss frågan, hur hamnade vi här? Ett av de grundläggande besluten om hur ett behov ska tillgodoses är om det ska konkurrensutsättas eller om verksamheten ska bedrivas i egen regi, skriver Magnus Johansson.

| 2024-04-25
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Vem är egentligen bäst på att bedriva verksamhet, det offentliga eller näringslivet? Mitt svar på den frågan kanske inte är svårt att lista ut, men utgångspunkten måste vara effektiv resursanvändning!

Väljer stat, kommun eller region att bedriva verksamhet i egen regi träffas dessa aktörer av reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet i konkurrenslagen. Reglerna har visat sig vara svårtillämpade i praktiken, inte minst för Konkurrensverket i sin tillsynsverksamhet.

Det är viktigt att dessa regler ger båda sidor tillräcklig klarhet i vad som är tillåtet eller inte. Vi kan se exempel i främst kommunal verksamhet där listan kan göras lång kring gymanläggning, caféverksamhet eller laddinfrastruktur.

För att skapa en rättvis marknad görs nu en översyn av regelverket inom ramen för den statliga utredningen ”Nya konkurrensverktyg för väl fungerande marknader”, där jag sitter med som en av regeringens experter. Utredningen kommer att redovisa sitt uppdrag senast den 28 februari 2025.

Viktiga utgångspunkter är här att stat, kommuner eller regioner har tillgång till skattemedel, saknar vinstkrav och inte kan försättas i konkurs (till skillnad från privata företag).

När väl beslutet om att konkurrensutsätta en verksamhet har fattats ska det offentliga välja hur. Som huvudregel hamnar vi då i upphandlingslagarna som just är en leverantörsskyddande lagstiftning, även om många leverantörer anser att lagstiftningen är alltför komplex.

Förutom effektiv resursanvändning ska det offentliga då omsätta själva förfarandet som ska bidra till lösa behovet, värna om en sund konkurrens och beakta andra samhällsnyttiga aspekter på sitt inköp.

Utgångspunkten för en konkurrensutsättning bör vara att offentliga kontrakt ska bidra till en mer effektiv och ansvarsfull användning av skattemedel samtidigt som den främjar kvalitet och innovation. Lätt som en plätt eller hur?

Med rådande omvärldsfaktorer riskerar den offentliga upphandlingen dock att bli än mer komplex, något som visade sig i Företagarnas undersökning bland våra medlemsföretag. Hela 48 procent ansåg att det blivit krångligare att delta i offentlig upphandling de senaste åren. Vi kan dock inte blunda för att vår omvärld sätter krokben för offentliga inköp.

Debatten färgas av välfärdsbrott, arbetslivskriminalitet och säkerställande av leveranser till samhällsviktiga funktioner. Men i allt detta får vi inte glömma bort att de flesta leverantörer är hårt arbetande företag som gör allt i sin makt för att kunna leverera det som efterfrågas.

För att kunna möta de utmaningar som vår omvärld ger oss är det därför viktigt att vi håller både debatten och dialogen vid liv; för bättre och säkrare konkurrensutsättning av offentliga affärer!

Magnus Johansson
Företagarna

 

 

 

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Bo Nordlin

Grundare och chefredaktör för Inköpsrådet. Bo Nordlin har även grundat Upphandling24 och varit dess chefredaktör fram till september 2015.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget