Vem är egentligen bäst på att bedriva verksamhet, det offentliga eller näringslivet? Mitt svar på den frågan kanske inte är svårt att lista ut, men utgångspunkten måste vara effektiv resursanvändning!
Väljer stat, kommun eller region att bedriva verksamhet i egen regi träffas dessa aktörer av reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet i konkurrenslagen. Reglerna har visat sig vara svårtillämpade i praktiken, inte minst för Konkurrensverket i sin tillsynsverksamhet.
Det är viktigt att dessa regler ger båda sidor tillräcklig klarhet i vad som är tillåtet eller inte. Vi kan se exempel i främst kommunal verksamhet där listan kan göras lång kring gymanläggning, caféverksamhet eller laddinfrastruktur.
För att skapa en rättvis marknad görs nu en översyn av regelverket inom ramen för den statliga utredningen ”Nya konkurrensverktyg för väl fungerande marknader”, där jag sitter med som en av regeringens experter. Utredningen kommer att redovisa sitt uppdrag senast den 28 februari 2025.
Viktiga utgångspunkter är här att stat, kommuner eller regioner har tillgång till skattemedel, saknar vinstkrav och inte kan försättas i konkurs (till skillnad från privata företag).
När väl beslutet om att konkurrensutsätta en verksamhet har fattats ska det offentliga välja hur. Som huvudregel hamnar vi då i upphandlingslagarna som just är en leverantörsskyddande lagstiftning, även om många leverantörer anser att lagstiftningen är alltför komplex.
Förutom effektiv resursanvändning ska det offentliga då omsätta själva förfarandet som ska bidra till lösa behovet, värna om en sund konkurrens och beakta andra samhällsnyttiga aspekter på sitt inköp.
Utgångspunkten för en konkurrensutsättning bör vara att offentliga kontrakt ska bidra till en mer effektiv och ansvarsfull användning av skattemedel samtidigt som den främjar kvalitet och innovation. Lätt som en plätt eller hur?
Med rådande omvärldsfaktorer riskerar den offentliga upphandlingen dock att bli än mer komplex, något som visade sig i Företagarnas undersökning bland våra medlemsföretag. Hela 48 procent ansåg att det blivit krångligare att delta i offentlig upphandling de senaste åren. Vi kan dock inte blunda för att vår omvärld sätter krokben för offentliga inköp.
Debatten färgas av välfärdsbrott, arbetslivskriminalitet och säkerställande av leveranser till samhällsviktiga funktioner. Men i allt detta får vi inte glömma bort att de flesta leverantörer är hårt arbetande företag som gör allt i sin makt för att kunna leverera det som efterfrågas.
För att kunna möta de utmaningar som vår omvärld ger oss är det därför viktigt att vi håller både debatten och dialogen vid liv; för bättre och säkrare konkurrensutsättning av offentliga affärer!
Magnus Johansson
Företagarna
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer