Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vänta inte på en ny LOU

ExpertkommentarUtmaningar med hållbar upphandling är det många som upplever. Men lagstiftningen ger många möjligheter och vissa skyldigheter. Det gäller att bättre nyttja det bättre, anser Lena Mårdh. Med mer strukturerat arbetssätt behöver man inte vänta på ny lagstiftning.

| 2024-06-20
Inköpsrådets expert Lena Mårdh.

Det finns många åsikter om LOU och de andra upphandlingslagarna gällande deras möjligheter och begränsningar för att skapa den där bästa och hållbara affären. Men oavsett vad vi har för åsikter så är det dessa lagar vi har en skyldighet att förhålla oss till.

Så vad står det gällande hållbarhet? Jo, faktiskt bara två stycken skyldigheter.

Den ena skyldigheten är att ställa arbetsrättsliga villkor när det finns en risk för oskäliga arbetsvillkor vid slutproduktionen eller utförandet i Sverige. Det är väl tyvärr inte helt överraskande att Sverige brister i detta och jag välkomnar därför Riksrevisionens utredning som Upphandling24 skrev om nyligen.

Det andra skyldigheten är att ställa tillgänglighetskrav när det som ska upphandlas ska användas av fysiska personer. Även här upplever jag brister i kunskap om vad tillgänglighet innebär och att ställa krav på tillgänglighet i upphandlingar. Tillgänglighet är ju så mycket. Det är bland annat den fysiska framkomligheten, användbarheten av produkter och möjligheten att ta till sig information på alla webbplatser.

Sen finns de så kallade får- och börreglerna som reglerar att upphandlande organisationer får och bör beakta miljöhänsyn, sociala och arbetsrättsliga hänsyn om upphandlingens art motiverar detta.

Jag tror nog att alla av oss inom upphandlingsvärlden känner till detta. Men det betyder ju tyvärr inte att vi har förutsättningar eller kunskap att göra det till verklighet. Detta trots att Upphandlingsmyndighetens förra generaldirektör Inger Ek vid flertalet tillfällen har pratat om vikten av att lyfta upphandlingar och inköp till en strategisk nivå och därmed få in hållbarhetsaspekterna i våra offentliga affärer för att skapa skillnad och samhällsnytta.

Om vi nu ska ta de offentliga affärerna till en strategisk nivå så skulle vi också behöva lyfta blicken från de svenska upphandlingsreglerna och se vad som också står i upphandlingsdirektivet från EU, vad dess syfte är och vad politiken faktiskt vill åstadkomma med direktivet.

I den andra beakta-satsen fastställer EU syftet med direktivet. Där skriver de att de vill lyfta upphandlingens roll till ”en strategi för smart och hållbar tillväxt för alla, som ett av de marknadsbaserade instrument som ska användas för att uppnå smart och hållbar tillväxt för alla, samtidigt som den säkerställer att offentliga medel utnyttjas så effektivt som möjligt.”.

Så hur bra är vi som nation att bidra till detta syfte? Jag tror nog att vi kan vara överens om att det går att göra mer. Det visar även statistik från Upphandlingsmyndigheten, att bara drygt 9 procent ställer miljökrav.

Sen kan det finnas ett mörkertal. Men också att det fortfarande verkar vara många som tycker att det är utmanande att ställa hållbarhetskrav samt att det verkar finnas en rädsla för överprövningar om de ställer hållbarhetskrav. Varför vågar vi inte nyttja våra möjligheter och det politiken har sagt att vi ska åstadkomma?

Jag tror att många upphandlande organisationer fortfarande brister i det strategiska och systematiska arbetet att få in hållbarhet i affärerna. Man tar en upphandling i taget. Men kanske även att de skiljer mellan vad som står i olika styrdokument och vilka krav som faktiskt ställs och vilken effekt de ger.

Svanen frågade politiker inför EU-valet om vad de vill göra för att främja hållbar upphandling. Summeringen av svaren blev enhetliga nästan oavsett partipolitisk tillhörighet. De tycker att hållbar upphandling är jätteviktig och att det är en nyckel för att driva omställningen. Många vill dessutom arbeta för att få till en översyn av direktivet på EU-nivå.

Detta för att politiken ser att vi i offentlig sektor inte i tillräckligt stor utsträckning använder våra skattepengar i den utsträckning det behövs, för att vara den draghjälp som de vill för en mer och snabbare hållbar omställning.

EU arbetar för att ta fram tuffa miljömål för företagen och stärker lagstiftningarna som även ska hjälpa oss som konsumenter att lättare göra mer hållbara inköp. Så varför ska offentlig sektor inte vara med och bidra?

Det skapar ett ”Green public procurement gap” som Svanens vd i Sverige, Anna Linusson, beskriver. Det blir en skev styrning och användning av skattepengarna om offentlig sektor inte bidrar till miljö- och klimatarbetet genom att upphandla och köpa in varor och tjänster som inte fullt ut bidrar till miljö- och klimatarbetet.

Så vad behöver vi göra då? Ja det har jag visserligen sagt tidigare, men är värt att upprepas. Om det inte finns mer resurser inom upphandlingsverksamheten behöver mer samarbete skapas. Det kan vara med den egna organisationens egna hållbarhetsstrateger, sociala strateger eller andra sakkunniga.

Men det finns även många olika oberoende expertorganisationer runt om i landet som borde kunna bistå med kunskap. Till exempel märkningsorganisationer samt stöd och tillsynsmyndigheter.

En annat sätt är att faktiskt sätt igång ett projekt att införa ett mer strategiskt arbete med organisationens inköp. Det borde mycket väl ligga i allas intressen. För vi kan inte bara sitta och vänta på ny lagstiftning. Enligt min mening riskerar det att bli en ketchupeffekt att man måste göra något och det ska gå fort.

Miljöpartiet väckte nyligen intresset igen gällande den förra lagrådsremissen om samhällsskyldigheter i offentlig upphandling. Där det skulle bli en skyldighet att beakta klimat, miljö och hälsa i offentliga affärer.

Om upphandlande organisationer börjar i tid att ställa om, skapar de bättre förutsättningar att få arbeta i sin egen takt innan lagstiftningen tvingar ett omställningsarbete. Resultatet kommer sannolikt även att bli bättre. Börja med att ta fram riktlinjer om hur ni ska arbeta med att beakta hållbarhet i era affärer eller där ni gör avrop från Inköpscentralernas ramavtal.

Ni kommer troligen att inse att ni behöver genomföra en kunskapshöjning där ni tillsammans skapar en bild över vad hållbarhet innebär i olika affärer. Eller att ni behöver få in hållbarhetsaspekterna i en kategoristyrning.

Glöm inte att dokumentera era ställningstaganden sen. Detta gör att ni behöver fundera hur och var ni behöver ställa hållbarhetskrav och göra medvetna avvägningar som ni sen kan lära er av till nästa upphandling.

Vill du veta mer kommer Svanen att medverka i olika seminarier och panelsamtal i Almedalen. Mer information om dessa programpunkter finns på Svanens hemsida.

Lena Mårdh
Hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling och Projektledare på Miljömärkning Sverige AB (Svanen)

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: ExpertkommentarHållbarhet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl