Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vägval för miljöbilspolitiken

Nya EU-direktiv för miljöbilar riskerar att utestänga upphandling av biogasbilar om den föreslagna svenska tolkningen går igenom. Kritikstormen från en rad organisationer och politiker har redan fått regeringen att flagga för en reträtt.

| 2021-06-02
Tomas Eneroth, regeringen, och Mats-Ola Larsson, IVL. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet, respektive IVL.

-Det här är ett EU-direktiv som Sverige måste implementera och i samband med det föreslås att EU-direktivets definition av en ren lätt bil också görs till miljöbilsdefinitionen vid statliga upphandlingar av fordon. Förslaget är nu ute på remiss och vi är naturligtvis beredda att lyssna på remissinstansernas synpunkter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Den nya, svenska miljöbilsdefinitionen föreslås gälla från 1 januari 2022 och fram till 28 juni tar regeringen emot remissvar.

Med det nya regelverket förbinder sig Sverige att nå upp till en kvot att 38,5 procent av offentlig upphandling ska uppfylla EU-kravet som ”ren lätt bil”, vilket elfordon gör.

Regeringskansliet betonar att förslaget inte skulle innebära något förbud att upphandla biogasfordon och pekar på resterande utrymme på 61,5 procent.

Men kritiska röster höjs med en annan tolkning. En rad tunga regionföreträdare menar i ett debattinlägg att den svenska implementeringen av EU-direktivet riskerar att slå undan benen för biogas i vägtransportsektorn.

Forskningsinstitutet IVL menar i sitt remissvar att föreslagna ändringar i förordningar i praktiken skulle göra det omöjligt för statliga myndigheter att välja fordonsgas.

Detta genom att begreppet miljöbil som styr statliga myndigheters upphandling omdefinieras till ren lätt bil. Om nuvarande miljöbilsbegrepp används finns ett utrymme kvar för att upphandla fordon som drivs med biogas, enligt IVL:

–Förslaget och grundidén om att styra mot de miljömässigt bästa fordonen och en högre andel eldrift är bra. Det är bara ett avsnitt i promemorian som har fått en olycklig formulering. Den riskerar att utestänga biogasbilar från upphandling i statliga myndigheter. På den delen har vi lämnat in ett enkelt förslag på justering, säger Mats-Ola Larsson, sakkunnig på IVL.

Gröna bilister var tidigt ute med att påtala tänkbara konsekvenser med en ny miljödefinition, som man bedömer leder til att staten endast i undantagsfall får upphandla biogasbilar.

”Signalvärdet skulle också medföra att kommuner, regioner, företag och privatpersoner drar sig för att skaffa biogasbil.”, skriver Gröna bilisters projektledare Per Östborn i ett blogginlägg.

Gröna bilister menar också att en ny definition så nära inpå introduktionen av den nuvarande – som började gälla 1 juli ifjol – kan vara skadlig i sig.

”I folkdjupet har miljöbilspolitiken kommit att upplevas som hattig: ena dagen är etanolbilar bra och gynnas, den andra är de dåliga och förmånerna tas bort. Ena dagen är snåla dieselbilar av godo och får miljöbilsförmåner, sedan är de av ondo och politikerna vänder dem ryggen.”

Läs mer: Upphandling MiljöbilTomas Eneroth

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Vägval för miljöbilspolitiken"

  1. Johan Ihrman skriver:
    2021-06-03 kl. 14:29

    Ja det är ju helt bakvänt att inte ”hissa” biogas fordon då:
    – Idag är det det bästa alternativet sett till alla delar i hållbarhet med beaktande av alla miljömålen att köra med biogasbilar och bussar.
    Näst bäst är El från förnyelsebara energikällor.
    – Systemet för att framställa biogas är etablerat och hela logistikkedjan kring sopsortering etc. finns i de flesta kommuner fullt utbyggt. Vi kan ju inte skrota detta och göra sopsorteringen ”onödig”.

    Svara
  2. Magnus Andersson skriver:
    2021-06-04 kl. 12:38

    Problemet är ju givetvis också att om övriga Europa inte handlar bilar som drivs av fordonsgas kommer heller inte de europeiska tillverkarna av bilar satsa på tekniken. Detta kommer i praktiken innebära att svenska myndigheter, kommuner, regioner, företag och privatpersoner ändå inte kommer ha några bilar att köpa. Så även om Sverige tolkar detta annorlunda och skapar lokala riktlinjer kommer det ändå inte få någon egentlig effekt.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025