Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vägval för miljöbilspolitiken

Nya EU-direktiv för miljöbilar riskerar att utestänga upphandling av biogasbilar om den föreslagna svenska tolkningen går igenom. Kritikstormen från en rad organisationer och politiker har redan fått regeringen att flagga för en reträtt.

| 2021-06-02
Tomas Eneroth, regeringen, och Mats-Ola Larsson, IVL. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet, respektive IVL.

-Det här är ett EU-direktiv som Sverige måste implementera och i samband med det föreslås att EU-direktivets definition av en ren lätt bil också görs till miljöbilsdefinitionen vid statliga upphandlingar av fordon. Förslaget är nu ute på remiss och vi är naturligtvis beredda att lyssna på remissinstansernas synpunkter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Den nya, svenska miljöbilsdefinitionen föreslås gälla från 1 januari 2022 och fram till 28 juni tar regeringen emot remissvar.

Med det nya regelverket förbinder sig Sverige att nå upp till en kvot att 38,5 procent av offentlig upphandling ska uppfylla EU-kravet som ”ren lätt bil”, vilket elfordon gör.

Regeringskansliet betonar att förslaget inte skulle innebära något förbud att upphandla biogasfordon och pekar på resterande utrymme på 61,5 procent.

Men kritiska röster höjs med en annan tolkning. En rad tunga regionföreträdare menar i ett debattinlägg att den svenska implementeringen av EU-direktivet riskerar att slå undan benen för biogas i vägtransportsektorn.

Forskningsinstitutet IVL menar i sitt remissvar att föreslagna ändringar i förordningar i praktiken skulle göra det omöjligt för statliga myndigheter att välja fordonsgas.

Detta genom att begreppet miljöbil som styr statliga myndigheters upphandling omdefinieras till ren lätt bil. Om nuvarande miljöbilsbegrepp används finns ett utrymme kvar för att upphandla fordon som drivs med biogas, enligt IVL:

–Förslaget och grundidén om att styra mot de miljömässigt bästa fordonen och en högre andel eldrift är bra. Det är bara ett avsnitt i promemorian som har fått en olycklig formulering. Den riskerar att utestänga biogasbilar från upphandling i statliga myndigheter. På den delen har vi lämnat in ett enkelt förslag på justering, säger Mats-Ola Larsson, sakkunnig på IVL.

Gröna bilister var tidigt ute med att påtala tänkbara konsekvenser med en ny miljödefinition, som man bedömer leder til att staten endast i undantagsfall får upphandla biogasbilar.

”Signalvärdet skulle också medföra att kommuner, regioner, företag och privatpersoner drar sig för att skaffa biogasbil.”, skriver Gröna bilisters projektledare Per Östborn i ett blogginlägg.

Gröna bilister menar också att en ny definition så nära inpå introduktionen av den nuvarande – som började gälla 1 juli ifjol – kan vara skadlig i sig.

”I folkdjupet har miljöbilspolitiken kommit att upplevas som hattig: ena dagen är etanolbilar bra och gynnas, den andra är de dåliga och förmånerna tas bort. Ena dagen är snåla dieselbilar av godo och får miljöbilsförmåner, sedan är de av ondo och politikerna vänder dem ryggen.”

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling MiljöbilTomas Eneroth

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Vägval för miljöbilspolitiken"

  1. Johan Ihrman skriver:
    2021-06-03 kl. 14:29

    Ja det är ju helt bakvänt att inte ”hissa” biogas fordon då:
    – Idag är det det bästa alternativet sett till alla delar i hållbarhet med beaktande av alla miljömålen att köra med biogasbilar och bussar.
    Näst bäst är El från förnyelsebara energikällor.
    – Systemet för att framställa biogas är etablerat och hela logistikkedjan kring sopsortering etc. finns i de flesta kommuner fullt utbyggt. Vi kan ju inte skrota detta och göra sopsorteringen ”onödig”.

    Svara
  2. Magnus Andersson skriver:
    2021-06-04 kl. 12:38

    Problemet är ju givetvis också att om övriga Europa inte handlar bilar som drivs av fordonsgas kommer heller inte de europeiska tillverkarna av bilar satsa på tekniken. Detta kommer i praktiken innebära att svenska myndigheter, kommuner, regioner, företag och privatpersoner ändå inte kommer ha några bilar att köpa. Så även om Sverige tolkar detta annorlunda och skapar lokala riktlinjer kommer det ändå inte få någon egentlig effekt.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar