Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Våga prata om hållbara affärer

ExpertkommentarAtt skapa trovärdighet med era hållbara offentliga affärer tror jag är framtiden. Därför blir det bara viktigare med ett strukturerat och effektivt arbete för att använda skattepengarna på ett hållbart sätt. Detta kommer behövas för en medveten och hållbar kommunikation, skriver Lena Mårdh.

| 2023-12-20
Inköpsrådets expert Lena Mårdh.

I dag är det fler och fler av svenskarna som blir mer miljömedvetna i sina val när de köper varor och tjänster. Likaså har vi generation Z som växer upp nu och som gör ännu mer etiska val i sin konsumtion och val av arbetsgivare.

Så hur väljer offentlig sektor att kommunicera sina hållbarhetsval och mål? Det är en sak att kommunicera bra och ambitiösa hållbarhetsmål. Men det är en annan sak att kommunicera hur man ställer hållbarhetskrav i sina offentliga affärer samt vad man uppnår med sina målsättningar.

En tanke som har slagit mig är, om nu dagens svenskar och kommande generationer är mer medvetna i sina val. Hur kommer de att välja förskola och skola till sina barn och kommer det att spela någon roll i vilken kommun de väljer att bosätta sig i? Kommer det att spela någon roll i hur väl kommunerna använder skattepengarna på ett hållbart sätt?

Om, eller kanske snarare när, detta är något som kommer hända… och det kanske redan sker i viss utsträckning. Hur ska då offentlig sektor kommunicera och marknadsföra sig själva som ett hållbart val? Det är ju trots allt deras pengar vi använder.

EU-kommissionen presenterade för ett tag sedan lagförslaget Green Claims som syftar till att reglera miljöpåståenden i marknadsföring. Anledningen till förslaget är ju för att det har blivit vanligare med många olika miljöpåståenden för att marknadsföra olika produkter. Och alla påståenden är inte enkla att förstå eller också är de vilseledande.

Detta är ett problem i och med att det urholkar värdet av olika märkningar och riskerar att skapa en misstro till även etablerade och trovärdiga miljömärkningar. Likaså kan det bli väldigt svårt även för upphandlare och/eller avtalscontroller att lita på leverantörers påstående om miljöuppfyllnad, om vaga miljöpåståenden ökar och man inte vet vad man kan lita på.

Också Reklamombudsmannen ser en skillnad i fällande beslut gällande vaga miljöpåståenden jämfört med andra ärenden som man får in. Detta sätår att läsa i en artikel i tidningen Miljö och Utveckling.

Även om antal ärenden om miljöpåståenden bara är cirkaa 10-12 procent av alla ärenden är det hela 90 procent av dessa som blir fällda för vaga miljöpåståenden.

Så för att offentlig sektor ska kunna kommunicera på ett bra och trovärdigt sätt gällande sin miljöpåverkan genom sina affärer, gäller det att säkerställa att leverantörerna verkligen jobbar med sitt miljö- och hållbarhetsarbete.

Ett sätt att säkerställa detta är ju att använda den möjlighet upphandlingslagstiftningarna ger genom att ställa krav på miljömärkningar. Då säkerställs att det blir trovärdiga miljömärkningar som uppfyller en hög standard på hur man tar fram krav på ett helhets- och livscykelperspektiv och att leverantören är tredjepartsgranskad. Det vill säga att märkningsorganisationen, som inte ägs av leverantörer eller att leverantören har någon påverkan på märkningsorganisationen, granskar och följer upp att alla miljökrav i märkningen uppfylls.

Likaså har nog de flesta oberoende miljömärkningarna en hög trovärdighet hos konsumenterna. Jag kan just nu bara svara för Svanen som har 97 procent igenkänningsfaktor hos svenskarna samt att cirka 70 procent av dessa litar på att Svanen är en bra och trovärdig märkning.

Nu var det inte meningen att göra detta till en säljtext. Jag vet att det finns fler andra bra märkningar som man också kan ställa krav på i upphandlingar och ännu fler bra miljömärkningar som har bra krav som man kan använda sig av i sin kravställning.

Så varför ska offentlig sektor krångla till det och ställa komplicerade krav som man dessutom behöver lägga mycket resurser på att följa upp, när någon annan kan göra jobbet åt en. Helt gratis dessutom för offentlig sektor.

Dessutom kan man genom sina krav på miljömärkning använda detta och sprida sitt miljöarbete till medborgarna och invånarna i kommunen/regionen. Som de dessutom kan lita på.

Alla områden och verksamheter i Sverige, och i världen, behöver framöver arbeta mer och mer med hållbarhetsarbetet. Och då inte bara att det är några få personer i en organisation som ska rådda detta.

Med ett ökat intresse och hållbarhetsarbete så behöver fler personer lite mer miljökunskap utan att för den delen vara miljövetare eller liknande. Men man ska veta hur miljön berörs utifrån ens egna arbete samt vilken social påverkan det får.

Utan lite mer kunskap är det risk för att man blir negativt inställd och att det är svårt och man vet inte vad man kan lita på.

Så hur vill du jobba för att förebygga greenwashing utan att det blir greenhushing?

Ta kontroll över ert hållbarhetsarbete och hur påverkan sker i era leverantörsled samt resultatet av avtalen. Och börja berätta om det. Allt är inte lätt och allt är inte guld och gröna skogar. Det tror jag att de flesta förstår. Likaså att det inte är en enkel fråga att lösa som bara går att lösa på ett sätt eller på en gång.

Men börja beskriva vad ni gör och hur era affärer bidrar till en mer hållbar användning av skattepengarna. Och visa på er utveckling, då tror jag ni kan skapa trovärdighet samt att ni kommer få fördelar längre fram när andra är trygga med att ni gör ert bästa och har ett strukturerat och effektivt hållbarhetsarbete mer era offentliga affärer.

För vi måste tillsammans verka för att det ska vara lätt att göra välgrundade val som konsument/medborgare och skapa ett skydd så att inte vaga och vilseledande miljöpåståenden får fäste i Sverige.

Lena Mårdh
Hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling och Projektledare på Miljömärkning Sverige AB (Svanen)

 

Greenwashing. Att framställa en produkt som mer hållbar än vad den i själva verket är.

Greenhushing. Att tillverka hållbara produkter, men som av rädsla för att bli fälld för greenwashing, håller tyst om hur hållbara de är.

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl