Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Utländska investeringar kan stoppas

Ny lagRiksdagen klubbade i september igenom en ny lag om granskning av utländska direktinvesteringar. Detta är en ny lagstiftning, som verkar ha smugit under radarn för upphandlande myndigheter, och som kan komma att påverka offentliga upphandlingar, skriver Fia Hendar och Anna Larsson, Adda.

| 2023-10-16
Fia Hendar, tf chefsjurist, och Anna Larsson, bolagsjurist, Adda.

Syftet med lagen
Lagen, som på engelska benämns foreign direct investment, FDI, träder i kraft den 1 december 2023. Syftet är att hindra utländska investeringar i svensk skyddsvärd verksamhet som kan inverka skadligt på Sveriges säkerhet eller på allmän ordning eller allmän säkerhet i Sverige.

Lagen ska, enkelt uttryckt, förhindra att värdefull teknik, information eller strategiskt viktiga fastigheter kontrolleras av främmande makt på ett sätt som inte är önskvärt.

Skyddsvärd verksamhet
FDI-lagen omfattar investeringar i företag som har hemvist i Sverige och som bedriver skyddsvärd verksamhet. Dessa är bland andra samhällsviktig verksamhet, säkerhetskänslig verksamhet, prospektering, utvinning, anrikning eller försäljning av kritiska råvaror eller metaller eller mineral som annars är strategiskt viktiga för Sveriges försörjning, behandling i stor omfattning av känsliga personuppgifter samt tillverkning och forskning av vissa produkter.

Begreppet skyddsvärd verksamhet är mycket brett och skulle kunna omfatta en stor mängd företag som levererar till offentlig sektor. Hur begreppet kommer att definieras i praktiken blir avgörande för vilka investeringar som kommer träffas av lagens tillämpningsområde.

Anmälningsplikt till granskningsmyndighet
En investerare som har för avsikt att direkt eller indirekt investera i ett företag som bedriver skyddsvärd verksamhet ska, innan investeringen genomförs, göra en anmälan till en granskningsmyndighet. Lagen ska tillämpas om investeraren på olika sätt får ett direkt eller indirekt inflytande i företaget.

Anmälningsplikten gäller oavsett i vilket land investeraren har sitt säte eller sitt medborgarskap. Granskningsmyndigheten kan däremot endast förbjuda utländska direktinvesteringar i skyddsvärd verksamhet eller förena godkännandet av sådana investeringar med villkor.

Med en utländsk direktinvestering avses enligt FDI-lagen att investeraren är en fysisk person med annat medborgarskap än enbart svenskt eller en juridisk person som inte härrör från ett annat  EU-land.

En utländsk direktinvestering ska förbjudas om det är nödvändigt för att förebygga skadlig inverkan på Sveriges säkerhet eller på allmän ordning eller allmän säkerhet i Sverige. Om det inte finns skäl att förbjuda en investering som har granskats, ska den godkännas, men med eller utan olika villkor.

Granskningsmyndighetens prövning
I granskningsmyndighetens prövning ingår att göra en helhetsbedömning av vilka eventuella risker som investeringen kan medföra. Det så kallade målbolagets verksamhets art och omfattning ska beaktas, såväl som omständigheterna kring investeringen.

Granskningsmyndigheten ska inom några månader från sitt beslut att inleda en granskning besluta att antingen förbjuda eller godkänna investeringen.  

FDI-lagen kan påverka upphandlande myndigheter
FDI-lagen får inte enbart konsekvenser för svenska företag, utan kan även påverka upphandlande myndigheter som vill ingå avtal med företag som kan träffas av den nya lagstiftningen.

Investeringar under pågående upphandling
Enligt FDI-lagen får en investering som omfattas av anmälningsskyldighet endast genomföras om anmälan om investeringen har lämnats utan åtgärd eller om investeringen har godkänts av granskningsmyndigheten. En anbudsgivare som bedömer att det krävs en sådan investering som omfattas av FDI-lagen, får alltså inte genomföra investeringen förrän granskningsmyndigheten har tillåtit det.

Enligt förarbetena till lagen bör en anmälan göras när investeringen är nära att genomföras och investeraren kan visa på att så är fallet (prop. 2022/23:116 s. 190). Av förarbetena framgår även att granskningssystemet inte kräver att en anbudsgivare ska göra en anmälan redan före sitt deltagande i en upphandling eller före ett tilldelningsbeslut fattas.

Granskningsmyndigheten skulle med ett sådant krav behöva hantera anmälningar om investeringar som i slutändan inte genomförs, eftersom den anbudsgivare som har gjort anmälan inte nödvändigtvis tilldelas kontraktet (prop. 2022/23:116 s. 161).

Myndigheten skulle i sin prövning då behöva utgå ifrån ett hypotetiskt scenario där anbudsgivaren vinner upphandlingen trots att det inte har fattats något tilldelningsbeslut. Ett sådant tillvägagångssätt skulle innebära en onödig administrativ börda både för granskningsmyndigheten, anbudsgivaren och även för det företag som skulle bli föremål för investeringen.

Förbehåll i upphandlingen
En anbudsgivare som ingått ett kontrakt med en upphandlande myndighet kan få problem med att utföra uppdraget om en nödvändig investering förbjuds efter det att tilldelningsbeslut fattats eller, ännu värre, efter att avtalet redan har ingåtts.

Regeringens lösning på detta är att en upphandlande myndighet bör föreskriva att ett kontrakt endast kommer att tecknas om granskningsmyndigheten tillåter investeringen (prop. 2022/23:116 s. 161). Det handlar alltså om att införa ett slags förbehåll i upphandlingsdokumenten, som innebär att tilldelningsbeslutet återkallas om investeringen inte godkänns.

Utdragna granskningsprocesser och eventuella förbud mot investeringar kommer få ekonomiska konsekvenser för leverantörer som vill delta i offentliga upphandlingar. Osäkerheten kan sannolikt leda till att leverantörer väljer att helt avstå från att lämna anbud, oavsett om leverantören avser att genomföra eller är föremål för en investering.

Den upphandlande myndigheten drabbas också genom den osäkerhet som uppstår om huruvida den kommer kunna ingå avtal med leverantören enligt utsatt tidsplan.

Investeringar under befintligt avtalsperiod
Det finns redan i dag ett flertal leverantörer till offentlig sektor som har helt eller delvist utländskt ägande och som bedriver samhällsviktig verksamhet via bolag i Sverige. Granskningssystemet ska dock endast träffa investeringar som har genomförts efter att lagen har trätt i kraft. Vår tolkning är därför att de avtal som upphandlande myndigheter redan ingått med leverantörer inte påverkas.

Om det däremot sker någon form av ägarförändring avseende företaget, som omfattas av FDI-lagen, kan det ge granskningsmyndigheten möjlighet att ingripa mot investeringen under en pågående avtalsperiod.

FDI-lagen tillämpas på investeringar som genomförs från och med den 1 december 2023. Lagen kommer att få konsekvenser för både anbudsgivare och upphandlande myndigheter, exempelvis i form av återkallade tilldelningsbeslut och utdragna upphandlingsprocesser. I vilken utsträckning återstår att se.

Vi rekommenderar leverantörer som blir föremål för investeringar att vara transparenta och informera de upphandlande myndigheter som de har avtal med om konsekvenserna av att den tilltänkta investeringen kanske inte kommer godkännas.

Fia Hendar
Anna Larsson
Adda

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl