Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Utgå från lösningen – inte produkten

ExpertkommentarMed rådande världsläge och med de utmaningar som därmed fortsatt är ständigt närvarande, så kan jag inte annat än att igen ta upp frågor som berör försörjningsbrist/-risk och hållbarhet, skriver Helena Brynolfsson.

| 2022-05-19

Denna gång med ett skrivbordsperspektiv (det vill säga, vad kan jag göra i mitt dagliga arbete här och nu?) och med fokus på innovation och standardisering av behov och lösningar.

Fokus på innovativa hållbara lösningar
För att kunna fokusera på innovativa lösningar (på behov), så tänker jag att vi måste gå tillbaka till själva grunden för allt inköpsarbete, till Inköp 101, det vill säga, vad handlar inköp om? Och i detta fall börja i den motsatta änden, vad handlar det inte om?

För mig handlar inköp inte om att köpa produkter och tjänster, även om det är det som görs i praktiken. Det är det gängse, traditionella och i mitt tycke begränsande (mossiga) sättet att se på inköp. För mig handlar inköp om att hantera en organisations externa behov av lösningar. Det vill säga det som din organisation (i bästa fall) beslutat inte tillhör er kärnverksamhet och därför ska köpas in från leverantörer, som i sin tur har det som sin kärnverksamhet.

Ser man på inköp på det här sättet, så är själva produkten eller tjänsten enbart bärare av den lösning som din verksamhet behöver, men inte kontrollerar (det gör leverantören). Tänk på uttrycket ”ingen vill köpa en borr, men många vill köpa ett hål”.

Väljer du att på detta sätt utgå från ett lösningsperspektiv till skillnad från ett produktperspektiv, så kommer helt andra möjligheter presentera sig i och med att du drar nytta av leverantörens kärnkompetens, men även din egna kreativa förmåga i form av innovativa idéer och lösningar.

Fokus kommer mer att ligga på att definiera vad (själva resultatet) i stället för hur. Det ger dig mer innovativa lösningar på behov i en värld med försörjningsbrist/risk som behöver hanteras.

Standardisera mera
Inom vissa branscher/sektorer tillåts fortfarande onödigt breda sortiment och varianter inom områden där det skulle gå att standardisera och gå betydligt smalare. Det kan vara allt från arbetskläder och förbrukningsvaror till byggmaterial och bilar.

Orsaken till varför det ser ut som det gör är inte helt solklar, men en del av förklaringen ligger i att verksamheten huvudsakligen är de som definierar krav och behov. En logisk lösning som i sig inte är fel, men som ofta leder till att olika avdelningar/enheter/affärsområden vill ha olika varianter/lösningar och att de oftast inte är villiga att kompromissa för att få ett smalare sortiment på plats. Med andra ord så tillåts en onödigt stor sortimentspalett.

Är det ingen annan internt i din organisation som driver denna fråga, så behöver vi på inköp ta tag i denna möjlighet för att erhålla lägre kostnader, förenklad intern hantering/användning med en hållbarare värld som effekt.

Konsolidering av volymer/leverantörer i kombination med standardisering av behov är en av de mest effektiva inköpsstrategierna.

Invänta därför varken mandat eller tillåtelse utan börja med att ta fram fakta och visa i en enkel sammanställning (business case) på vilken effekt ett mer standardiserat sortiment/tjänsteutbud skulle få kostnads-, resurs-, användar- och hållbarhetsmässigt jämfört med att sprida sig tunt med en uppsjö av varianter. Presentera för ledningen för beslut och genomför. Lycka till!

Helena Brynolfsson 
Prosourcia

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Helena Brynolfsson

Helena Brynolfsson äger och driver Prosourcia. Hon är tidigare koncerninköpschef med mer än 30 års erfarenhet av inköp från åtta olika företag/verksamheter. Hon har lång erfarenhet av att bygga upp inköpsfunktioner där struktur och kompetens inom inköp saknats. Hon kan förändringsarbete och att utveckla strategier som leder till besparingar och effektivitet. Hon är ofta anlitad som föredragshållare och utbildar regelbundet studenter.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026