Denna gång med ett skrivbordsperspektiv (det vill säga, vad kan jag göra i mitt dagliga arbete här och nu?) och med fokus på innovation och standardisering av behov och lösningar.
Fokus på innovativa hållbara lösningar
För att kunna fokusera på innovativa lösningar (på behov), så tänker jag att vi måste gå tillbaka till själva grunden för allt inköpsarbete, till Inköp 101, det vill säga, vad handlar inköp om? Och i detta fall börja i den motsatta änden, vad handlar det inte om?
För mig handlar inköp inte om att köpa produkter och tjänster, även om det är det som görs i praktiken. Det är det gängse, traditionella och i mitt tycke begränsande (mossiga) sättet att se på inköp. För mig handlar inköp om att hantera en organisations externa behov av lösningar. Det vill säga det som din organisation (i bästa fall) beslutat inte tillhör er kärnverksamhet och därför ska köpas in från leverantörer, som i sin tur har det som sin kärnverksamhet.
Ser man på inköp på det här sättet, så är själva produkten eller tjänsten enbart bärare av den lösning som din verksamhet behöver, men inte kontrollerar (det gör leverantören). Tänk på uttrycket ”ingen vill köpa en borr, men många vill köpa ett hål”.
Väljer du att på detta sätt utgå från ett lösningsperspektiv till skillnad från ett produktperspektiv, så kommer helt andra möjligheter presentera sig i och med att du drar nytta av leverantörens kärnkompetens, men även din egna kreativa förmåga i form av innovativa idéer och lösningar.
Fokus kommer mer att ligga på att definiera vad (själva resultatet) i stället för hur. Det ger dig mer innovativa lösningar på behov i en värld med försörjningsbrist/risk som behöver hanteras.
Standardisera mera
Inom vissa branscher/sektorer tillåts fortfarande onödigt breda sortiment och varianter inom områden där det skulle gå att standardisera och gå betydligt smalare. Det kan vara allt från arbetskläder och förbrukningsvaror till byggmaterial och bilar.
Orsaken till varför det ser ut som det gör är inte helt solklar, men en del av förklaringen ligger i att verksamheten huvudsakligen är de som definierar krav och behov. En logisk lösning som i sig inte är fel, men som ofta leder till att olika avdelningar/enheter/affärsområden vill ha olika varianter/lösningar och att de oftast inte är villiga att kompromissa för att få ett smalare sortiment på plats. Med andra ord så tillåts en onödigt stor sortimentspalett.
Är det ingen annan internt i din organisation som driver denna fråga, så behöver vi på inköp ta tag i denna möjlighet för att erhålla lägre kostnader, förenklad intern hantering/användning med en hållbarare värld som effekt.
Konsolidering av volymer/leverantörer i kombination med standardisering av behov är en av de mest effektiva inköpsstrategierna.
Invänta därför varken mandat eller tillåtelse utan börja med att ta fram fakta och visa i en enkel sammanställning (business case) på vilken effekt ett mer standardiserat sortiment/tjänsteutbud skulle få kostnads-, resurs-, användar- och hållbarhetsmässigt jämfört med att sprida sig tunt med en uppsjö av varianter. Presentera för ledningen för beslut och genomför. Lycka till!
Helena Brynolfsson
Prosourcia
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer