Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Utgå från lösningen – inte produkten

ExpertkommentarMed rådande världsläge och med de utmaningar som därmed fortsatt är ständigt närvarande, så kan jag inte annat än att igen ta upp frågor som berör försörjningsbrist/-risk och hållbarhet, skriver Helena Brynolfsson.

| 2022-05-19

Denna gång med ett skrivbordsperspektiv (det vill säga, vad kan jag göra i mitt dagliga arbete här och nu?) och med fokus på innovation och standardisering av behov och lösningar.

Fokus på innovativa hållbara lösningar
För att kunna fokusera på innovativa lösningar (på behov), så tänker jag att vi måste gå tillbaka till själva grunden för allt inköpsarbete, till Inköp 101, det vill säga, vad handlar inköp om? Och i detta fall börja i den motsatta änden, vad handlar det inte om?

För mig handlar inköp inte om att köpa produkter och tjänster, även om det är det som görs i praktiken. Det är det gängse, traditionella och i mitt tycke begränsande (mossiga) sättet att se på inköp. För mig handlar inköp om att hantera en organisations externa behov av lösningar. Det vill säga det som din organisation (i bästa fall) beslutat inte tillhör er kärnverksamhet och därför ska köpas in från leverantörer, som i sin tur har det som sin kärnverksamhet.

Ser man på inköp på det här sättet, så är själva produkten eller tjänsten enbart bärare av den lösning som din verksamhet behöver, men inte kontrollerar (det gör leverantören). Tänk på uttrycket ”ingen vill köpa en borr, men många vill köpa ett hål”.

Väljer du att på detta sätt utgå från ett lösningsperspektiv till skillnad från ett produktperspektiv, så kommer helt andra möjligheter presentera sig i och med att du drar nytta av leverantörens kärnkompetens, men även din egna kreativa förmåga i form av innovativa idéer och lösningar.

Fokus kommer mer att ligga på att definiera vad (själva resultatet) i stället för hur. Det ger dig mer innovativa lösningar på behov i en värld med försörjningsbrist/risk som behöver hanteras.

Standardisera mera
Inom vissa branscher/sektorer tillåts fortfarande onödigt breda sortiment och varianter inom områden där det skulle gå att standardisera och gå betydligt smalare. Det kan vara allt från arbetskläder och förbrukningsvaror till byggmaterial och bilar.

Orsaken till varför det ser ut som det gör är inte helt solklar, men en del av förklaringen ligger i att verksamheten huvudsakligen är de som definierar krav och behov. En logisk lösning som i sig inte är fel, men som ofta leder till att olika avdelningar/enheter/affärsområden vill ha olika varianter/lösningar och att de oftast inte är villiga att kompromissa för att få ett smalare sortiment på plats. Med andra ord så tillåts en onödigt stor sortimentspalett.

Är det ingen annan internt i din organisation som driver denna fråga, så behöver vi på inköp ta tag i denna möjlighet för att erhålla lägre kostnader, förenklad intern hantering/användning med en hållbarare värld som effekt.

Konsolidering av volymer/leverantörer i kombination med standardisering av behov är en av de mest effektiva inköpsstrategierna.

Invänta därför varken mandat eller tillåtelse utan börja med att ta fram fakta och visa i en enkel sammanställning (business case) på vilken effekt ett mer standardiserat sortiment/tjänsteutbud skulle få kostnads-, resurs-, användar- och hållbarhetsmässigt jämfört med att sprida sig tunt med en uppsjö av varianter. Presentera för ledningen för beslut och genomför. Lycka till!

Helena Brynolfsson 
Prosourcia

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Helena Brynolfsson

Helena Brynolfsson äger och driver Prosourcia. Hon är tidigare koncerninköpschef med mer än 30 års erfarenhet av inköp från åtta olika företag/verksamheter. Hon har lång erfarenhet av att bygga upp inköpsfunktioner där struktur och kompetens inom inköp saknats. Hon kan förändringsarbete och att utveckla strategier som leder till besparingar och effektivitet. Hon är ofta anlitad som föredragshållare och utbildar regelbundet studenter.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl