Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsstrategi utan draghjälp

Det kan ta tid innan den nationella upphandlingsstrategin slår igenom i kommuners, landstings och regioners inköpspolicies. Regeringen får ingen draghjälp av SKL.

| 2016-08-24

Den nationella upphandlingsstrategin omfattar endast statliga myndigheter, alltså ungefär en tredjedel av det samlade upphandlingsvärdet enligt Doublechecks siffror. Detta till trots har strategin bemötts positivt av kommuner, landsting och regioner.

– Två av regeringens inriktningsmål i strategin ligger väl i linje med den inköpsstrategi som SOI tog fram för ett år sedan, säger SOI-ordföranden Emma Breheim som är stolt över att civilministern i Almedalen bekräftade att organisationens åsikter har haft stor påverkan på upphandlingsstrategin.

SOI rekommenderar att upphandlande myndigheter och enheter formulerar tydliga mål med sina inköp, exempelvis i en strategi. Därefter ska inköparna ges rätt förutsättningar såsom tillräckliga resurser baserat på de formulerade ambitionerna.

Hur agerar ni kring nationella strategin i din hemmakommun Luleå?

– Vi har ännu inte bestämt hur vi ska hantera strategin, men jag hoppas på att den kan ge oss och SOI:s medlemmar vind i seglen för att fortsätta utveckla inköpen i en mer strategisk riktning, säger Emma Breheim.

Att det kan ta lite tid att gå från ”strategi till verkstad” bekräftas också av Louise Strand, inköpsdirektör vid Region Skåne:

– Vi har varit aktiva i den dialog som har föregått den nationella strategin och analyserar nu innehållet inför regionens nya upphandlingspolicy.

Regeringen får däremot ingen draghjälp från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, i arbetet med att göra strategin nationell.

– Det är mycket sällan som SKL rekommenderar kommuner och landsting att göra på ett visst sätt och det har inte heller tagits något beslut om att rekommendera den nationella upphandlingsstrategin, säger Eva Sveman, förbundsjurist vid SKL.

Hon konstaterar att kommuner, landsting och regioner har egna upphandlingspolicies som de följer. Innehållet i dessa varierar.

För vissa kommuner bjuder strategin inte på några större nyheter. Jenny Birkestad, COO i Solna stad, berättar att kommunens upphandlingar i mångt och mycket redan styrs och genomförs i enlighet med regeringens nya upphandlingsstrategi:

– Av strategins sju inriktningsmål har staden tydliga skrivningar om sex av dem i stadens policys och riktlinjer. I enlighet med styrdokumenten ställer vi krav som främjar anbud från små och medelstora företag, miljökrav och sociala och etiska krav där det är möjligt och lämpligt.

Kontrollen över stadens inköp är god och nu vidareutvecklas även stödsystemen.

– Det känns väldigt bra att vårt intensiva utvecklingsarbete de senaste fyra åren ligger så väl i linje med regeringens nyligen framtagna upphandlingsstrategi.

Läs mer: HållbarhetPolitikPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift