Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsmyndigheten får mindre

Regeringen sänker anslaget till Upphandlingsmyndigheten med 2,5 miljoner kronor. Bedömningen är att myndigheten under året inte kommer att använda alla tilldelade pengar.

| 2018-04-17

Upphandlingsmyndigheten tvingades i fjol att betala tillbaka cirka 13 miljoner kronor till statskassan. Myndigheten kunde, främst på grund av att organisationen inte hunnit bli fullt bemannad, göra av med hela sitt anslag.

För budgetåret 2018 finns det ett ramanslag på 94 miljoner kronor för Upphandlingsmyndigheten. Fast regeringen föreslår i vårändringsbudgeten att 2,5 miljoner kronor av den summan ska dras tillbaka.

Pengarna ska istället gå till Lotteriinspektionen som kommer att få behöva större resurser på grund av den väntade omregleringen av spelmarknaden. Regeringen vill därför tillföra sammanlagt 19 miljoner kronor.

Minskningen av Upphandlingsmyndighetens anslag bedöms inte innebära några verksamhetsmässiga begränsningar. I budgeten slås det fast att genomförandet av flertalet av Upphandlingsmyndighetens uppdrag är i ett uppstartsskede.

Regeringen tror därför inte att myndigheten fullt ut kommer att utnyttja sina tilldelade medel under 2018.

Läs mer: PolitikSamhälleUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Upphandlingsmyndigheten får mindre"

  1. Sara skriver:
    2018-04-17 kl. 10:27

    Upphandlingsmyndigheten har inte klarat av att leverera pga svagt ledarskap och fel person som har fått den viktigaste rollen som generaldirektör.

    Många inkompetenta personer , de flesta från försvaret, har anställs av sina kompisar, chefer som generaldirektören anställde under 2016- 2017.

    Många kompetenta medarbetare har sagt upp sig i protest och flera kommer att sluta. Generaldirektören har lockat några personer att inte lämna myndigheten genom att muta dem med lönehöjning på flera tusen kronor, en oskälig lönehöjning på redan höga löner med 50000- 60000 för att inte behöva visa negativa siffror på personalomsättningen som har varit i fokus senaste tiden. Många medarbetare har inga arbetsuppgifter och sitter hemma ( det är aktivitetsbaserat kontor och man får jobba hemifrån) med höga löner som betalas med skattepengar. Mer än 20 miljoner skulle kunna dras tillbaka för 2018 och användas inom skolan och vård och omsorg. Den bästa lösningen är att hela ledningen ska bytas ut, en ny generaldirektör och nya chefer, ingen från försvarsmakten. Alla från försvaret går tillbaka till sin arbetsgivare och gör nytta nu när Sverige behöver sina soldater mer än någonsin. Upphandlingsmyndigheten behöver inga soldater som ska kämpa mot upphandlare och leverantörer och mot kompetent personal som försöker att ha god förvaltningskultur.

    Svara
  2. Erik skriver:
    2018-04-18 kl. 09:31

    Jag känner flera personer som jobbar och som har jobbat på UHM. Flera tidigare kollegor finns där sedan andra myndigheter styckades upp och flyttade in under UHM-paraplyet. . Jag har fått höra mycket om frånvarande chefer som inte kan eller är ointresserade av verksamheten och som i princip gör sig själva övertaliga genom att delegera chefsgöra till sina medarbetare och sen sitta hemma. Men detta är inget nytt, utan det har funnits liknande problem på myndigheten från dag ett. Nuvarande GD har inte haft det enkelt. Men det är nästan en bedrift i sig att UHM aldrig lyckas komma tillrätta med sina ledarskapsproblem. Av någon outgrundlig anledning lyckas myndigheten dessutom flyga under RK:s och nuvarande regerings radar, som annars är ganska duktiga på att rycka folk i örat. Jag gissar på räfs och rättarting efter valet i höst.

    Svara
  3. Lina skriver:
    2018-04-18 kl. 13:23

    Hur länge ska cheferna ljuga om statistik gällande personalomsättningen på UHM. Att kommunikationschefen har mage att säga, 2017- 12- 27 ” I år har rörligheten varit något mindre än i fjol. Omsättningen på medarbetare väntas för 2017 hamna på 16 procent”, då hon hade alla siffror för hela året den 27 december och ljuger journalisten rakt upp i ansiktet. Personalomsättningen är ca 30% vilket det kommenterades av en medarbetare redan då. Hon hade hoppats att hon skulle kunna sopa problemet under mattan igen och ingen skulle bryta mot tysnadskulturen hon har på sin enhet där många har sagt upp sig och några sparkades under sin provanställning för att de inte accepterade hennes inkompetenta ledarskap. Sanningen kommer alltid fram ska du veta och det kommer en dag då du ska stå till svars.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel för att uteslutas?
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna