Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsmyndigheten får mindre

Regeringen sänker anslaget till Upphandlingsmyndigheten med 2,5 miljoner kronor. Bedömningen är att myndigheten under året inte kommer att använda alla tilldelade pengar.

| 2018-04-17

Upphandlingsmyndigheten tvingades i fjol att betala tillbaka cirka 13 miljoner kronor till statskassan. Myndigheten kunde, främst på grund av att organisationen inte hunnit bli fullt bemannad, göra av med hela sitt anslag.

För budgetåret 2018 finns det ett ramanslag på 94 miljoner kronor för Upphandlingsmyndigheten. Fast regeringen föreslår i vårändringsbudgeten att 2,5 miljoner kronor av den summan ska dras tillbaka.

Pengarna ska istället gå till Lotteriinspektionen som kommer att få behöva större resurser på grund av den väntade omregleringen av spelmarknaden. Regeringen vill därför tillföra sammanlagt 19 miljoner kronor.

Minskningen av Upphandlingsmyndighetens anslag bedöms inte innebära några verksamhetsmässiga begränsningar. I budgeten slås det fast att genomförandet av flertalet av Upphandlingsmyndighetens uppdrag är i ett uppstartsskede.

Regeringen tror därför inte att myndigheten fullt ut kommer att utnyttja sina tilldelade medel under 2018.

Läs mer: PolitikSamhälleUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Upphandlingsmyndigheten får mindre"

  1. Sara skriver:
    2018-04-17 kl. 10:27

    Upphandlingsmyndigheten har inte klarat av att leverera pga svagt ledarskap och fel person som har fått den viktigaste rollen som generaldirektör.

    Många inkompetenta personer , de flesta från försvaret, har anställs av sina kompisar, chefer som generaldirektören anställde under 2016- 2017.

    Många kompetenta medarbetare har sagt upp sig i protest och flera kommer att sluta. Generaldirektören har lockat några personer att inte lämna myndigheten genom att muta dem med lönehöjning på flera tusen kronor, en oskälig lönehöjning på redan höga löner med 50000- 60000 för att inte behöva visa negativa siffror på personalomsättningen som har varit i fokus senaste tiden. Många medarbetare har inga arbetsuppgifter och sitter hemma ( det är aktivitetsbaserat kontor och man får jobba hemifrån) med höga löner som betalas med skattepengar. Mer än 20 miljoner skulle kunna dras tillbaka för 2018 och användas inom skolan och vård och omsorg. Den bästa lösningen är att hela ledningen ska bytas ut, en ny generaldirektör och nya chefer, ingen från försvarsmakten. Alla från försvaret går tillbaka till sin arbetsgivare och gör nytta nu när Sverige behöver sina soldater mer än någonsin. Upphandlingsmyndigheten behöver inga soldater som ska kämpa mot upphandlare och leverantörer och mot kompetent personal som försöker att ha god förvaltningskultur.

    Svara
  2. Erik skriver:
    2018-04-18 kl. 09:31

    Jag känner flera personer som jobbar och som har jobbat på UHM. Flera tidigare kollegor finns där sedan andra myndigheter styckades upp och flyttade in under UHM-paraplyet. . Jag har fått höra mycket om frånvarande chefer som inte kan eller är ointresserade av verksamheten och som i princip gör sig själva övertaliga genom att delegera chefsgöra till sina medarbetare och sen sitta hemma. Men detta är inget nytt, utan det har funnits liknande problem på myndigheten från dag ett. Nuvarande GD har inte haft det enkelt. Men det är nästan en bedrift i sig att UHM aldrig lyckas komma tillrätta med sina ledarskapsproblem. Av någon outgrundlig anledning lyckas myndigheten dessutom flyga under RK:s och nuvarande regerings radar, som annars är ganska duktiga på att rycka folk i örat. Jag gissar på räfs och rättarting efter valet i höst.

    Svara
  3. Lina skriver:
    2018-04-18 kl. 13:23

    Hur länge ska cheferna ljuga om statistik gällande personalomsättningen på UHM. Att kommunikationschefen har mage att säga, 2017- 12- 27 ” I år har rörligheten varit något mindre än i fjol. Omsättningen på medarbetare väntas för 2017 hamna på 16 procent”, då hon hade alla siffror för hela året den 27 december och ljuger journalisten rakt upp i ansiktet. Personalomsättningen är ca 30% vilket det kommenterades av en medarbetare redan då. Hon hade hoppats att hon skulle kunna sopa problemet under mattan igen och ingen skulle bryta mot tysnadskulturen hon har på sin enhet där många har sagt upp sig och några sparkades under sin provanställning för att de inte accepterade hennes inkompetenta ledarskap. Sanningen kommer alltid fram ska du veta och det kommer en dag då du ska stå till svars.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026