Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsmyndigheten får mindre

Regeringen sänker anslaget till Upphandlingsmyndigheten med 2,5 miljoner kronor. Bedömningen är att myndigheten under året inte kommer att använda alla tilldelade pengar.

| 2018-04-17

Upphandlingsmyndigheten tvingades i fjol att betala tillbaka cirka 13 miljoner kronor till statskassan. Myndigheten kunde, främst på grund av att organisationen inte hunnit bli fullt bemannad, göra av med hela sitt anslag.

För budgetåret 2018 finns det ett ramanslag på 94 miljoner kronor för Upphandlingsmyndigheten. Fast regeringen föreslår i vårändringsbudgeten att 2,5 miljoner kronor av den summan ska dras tillbaka.

Pengarna ska istället gå till Lotteriinspektionen som kommer att få behöva större resurser på grund av den väntade omregleringen av spelmarknaden. Regeringen vill därför tillföra sammanlagt 19 miljoner kronor.

Minskningen av Upphandlingsmyndighetens anslag bedöms inte innebära några verksamhetsmässiga begränsningar. I budgeten slås det fast att genomförandet av flertalet av Upphandlingsmyndighetens uppdrag är i ett uppstartsskede.

Regeringen tror därför inte att myndigheten fullt ut kommer att utnyttja sina tilldelade medel under 2018.

Läs mer: PolitikSamhälleUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Upphandlingsmyndigheten får mindre"

  1. Sara skriver:
    2018-04-17 kl. 10:27

    Upphandlingsmyndigheten har inte klarat av att leverera pga svagt ledarskap och fel person som har fått den viktigaste rollen som generaldirektör.

    Många inkompetenta personer , de flesta från försvaret, har anställs av sina kompisar, chefer som generaldirektören anställde under 2016- 2017.

    Många kompetenta medarbetare har sagt upp sig i protest och flera kommer att sluta. Generaldirektören har lockat några personer att inte lämna myndigheten genom att muta dem med lönehöjning på flera tusen kronor, en oskälig lönehöjning på redan höga löner med 50000- 60000 för att inte behöva visa negativa siffror på personalomsättningen som har varit i fokus senaste tiden. Många medarbetare har inga arbetsuppgifter och sitter hemma ( det är aktivitetsbaserat kontor och man får jobba hemifrån) med höga löner som betalas med skattepengar. Mer än 20 miljoner skulle kunna dras tillbaka för 2018 och användas inom skolan och vård och omsorg. Den bästa lösningen är att hela ledningen ska bytas ut, en ny generaldirektör och nya chefer, ingen från försvarsmakten. Alla från försvaret går tillbaka till sin arbetsgivare och gör nytta nu när Sverige behöver sina soldater mer än någonsin. Upphandlingsmyndigheten behöver inga soldater som ska kämpa mot upphandlare och leverantörer och mot kompetent personal som försöker att ha god förvaltningskultur.

    Svara
  2. Erik skriver:
    2018-04-18 kl. 09:31

    Jag känner flera personer som jobbar och som har jobbat på UHM. Flera tidigare kollegor finns där sedan andra myndigheter styckades upp och flyttade in under UHM-paraplyet. . Jag har fått höra mycket om frånvarande chefer som inte kan eller är ointresserade av verksamheten och som i princip gör sig själva övertaliga genom att delegera chefsgöra till sina medarbetare och sen sitta hemma. Men detta är inget nytt, utan det har funnits liknande problem på myndigheten från dag ett. Nuvarande GD har inte haft det enkelt. Men det är nästan en bedrift i sig att UHM aldrig lyckas komma tillrätta med sina ledarskapsproblem. Av någon outgrundlig anledning lyckas myndigheten dessutom flyga under RK:s och nuvarande regerings radar, som annars är ganska duktiga på att rycka folk i örat. Jag gissar på räfs och rättarting efter valet i höst.

    Svara
  3. Lina skriver:
    2018-04-18 kl. 13:23

    Hur länge ska cheferna ljuga om statistik gällande personalomsättningen på UHM. Att kommunikationschefen har mage att säga, 2017- 12- 27 ” I år har rörligheten varit något mindre än i fjol. Omsättningen på medarbetare väntas för 2017 hamna på 16 procent”, då hon hade alla siffror för hela året den 27 december och ljuger journalisten rakt upp i ansiktet. Personalomsättningen är ca 30% vilket det kommenterades av en medarbetare redan då. Hon hade hoppats att hon skulle kunna sopa problemet under mattan igen och ingen skulle bryta mot tysnadskulturen hon har på sin enhet där många har sagt upp sig och några sparkades under sin provanställning för att de inte accepterade hennes inkompetenta ledarskap. Sanningen kommer alltid fram ska du veta och det kommer en dag då du ska stå till svars.

    Svara

Lämna ett svar till Lina Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist