Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingkrav: ingen fortkörning

Liv skulle kunna sparas genom sänkta hastigheter på vägarna. Trafikverket vill i ett upprop, som stöttas av flera stora aktörer, att transportköpare ska ställa krav på hastighetsefterlevnad.

| 2019-10-18

Trafikverket vill tillsammans med några av landets största köpare av transporter använda upphandling som verktyg för att sänka hastigheterna på landets vägar. Genom att komma till rätta med hastighetsöverträdelser sparas liv, miljö och kostnader. Samtidigt bidrar det till en tryggare och säkrare arbetsmiljö för de med trafiken som arbetsplats.

– Målet med uppropet är att skapa en nationell samling där transportköpare uttrycker sina förväntningar på hastighetsefterlevnad i de transporter de handlar upp, förklarar Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.

Lena Erixon, som konstaterar att Trafikverket är en stor transportköpare, betonar att trafiksäkra transporter är en viktig kvalitets- och hållbarhetsfråga. Förhoppningen är att driva på en attitydförändring mot ”hållbara hastigheter” och därmed minska antalet döda och skadade i trafiken.

Med hållbara hastigheter menar uppropets undertecknare följsamhet mot rådande hastighetsbegränsningar och anpassning till övriga förutsättningar i trafiken.

Per Bondemark, vice vd och inköpsdirektör på SSAB, är på väg att stärka uppföljningen av de krav som ställer på företagets samarbetspartners när det gäller regelefterlevnad i trafiken:

– Vi har omfattande trafik till och från våra anläggningar och vi tror att vi med det här initiativet kan bidra till ökad trafiksäkerhet på vägarna.

Läs mer: HållbarhetTransportUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Upphandlingkrav: ingen fortkörning"

  1. Dumt förslag skriver:
    2019-10-18 kl. 08:56

    Hur in i hela h-vete ska man kunna följa upp detta?

    Svara
    1. Håller Med skriver:
      2019-10-21 kl. 10:09

      Det går naturligtvis inte. Ett spel för gallerierna.

    2. Småföretagaren skriver:
      2019-10-25 kl. 11:48

      men om någon åker fast så kan Trafikverket agera eller hur? Vet inte om man kräver transponder men lastbilar har dokumentation eller hur?

    3. Bra förslag! skriver:
      2019-10-25 kl. 13:18

      Givetvis går det att följa upp med hjälp av fordonsdator med GPS-positionering eller liknande system i de fordons som används i trafiken.

      Det finns både väldig enkla och mer avancerade system. Menar man allvar är detta ett rimligt steg att ta.

  2. Småföretagaren skriver:
    2019-10-25 kl. 11:48

    men om någon åker fast så kan Trafikverket agera eller hur? Vet inte om man kräver transponder men lastbilar har dokumentation eller hur?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt

Nytt från Upphandling24

  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt
  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Firar seger i pilotfall

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende