Nuvarande avtal med Destination Gotland löper inte ut förrän 31 januari 2027, men regeringen vill se en process med väl tilltagna tidsmarginaler för att hitta lösningar på en rad svåra frågor.
Färdplanen för en kommande upphandling – om det nu blir en sådan – presenterades av infrastrukturminister Tomas Eneroth vid en ”pressfika” av det slag som regeringen av tradition bjuder in till i semestertider.
Trafikverket har sedan tidigare genomfört förstudier kring tre olika upphandlingsmodeller – allt från att upphandlad operatör även äger fartygen till upphandlad drift med staten som ägare eller att staten hyr fartyg.
Myndigheten får nu drygt ett år på sig för att genomföra djupare analyser av de tre alternativen, plus utreda ett fjärde alternativ där staten driver Gotlandstrafiken i egen regi.
-Det ska inte ses som ett underkännande av Destination Gotland – bolaget har bedrivit sitt uppdrag på ett bra sätt, betonar Tomas Eneroth.
-Men eftersom konkurrensen varit bristfällig i de upphandlingar som varit tidigare så behöver vi även titta på ett helstatligt alternativ så att vi inte hamnar i ett läge där det kanske bara finns en eller två aktörer som är beredd att bedriva trafiken.
Helgarderingen för olika trafikmodeller kan också ses i ljuset av att staten vill ställa tuffa krav på klimat och turtäthet för en ny avtalsperiod.
En grundläggande del i Trafikverkets uppdrag är att analysera effekterna som de olika alternativen innebär för ambitionen med en fossilfri Gotlandstrafik.
Regeringen menar också att det är rimligt att utreda alla alternativ ordentligt utifrån kostnaderna där staten finansierar färjetrafiken till Gotland med över en halv miljard kronor årligen.
Men idén om helstatlig trafik tas emot med skepsis på ön – även av Eneroths partikamrater.
Socialdemokraternas riksdagsledamot Hanna Westerén skriver i ett mejl att statliga färjor är ett alternativ av flera, men att upphandling i konkurrens tjänat Gotland väl i flera avseenden och att det bör vara en aspekt som vägs in det fortsatta arbetet.
Eva Nypelius, centerpartist och ordförande i regionstyrelsen, kommenterar för SR Gotland:
-Det är bra att Trafikverket får ett tydligt uppdrag att jobba med den kommande upphandlingen, men jag är lite förvånad över att man lägger till ett fjärde alternativ. Ser man erfarenhetsmässigt är väl inte staten den som varit bäst på att utveckla verksamhet eller trafik över huvud taget.
Blotta tanken på en helstatlig lösning ger också skrämselhicka i näringslivet.
I en kritisk ledare med rubriken ”Hindra staten från att starta eget rederi” skriver Tobias Wikström i Dagens Industri:
”Skattebetalarna ska alltså ta risken att äga ett rederi. Är det någon som tror att detta kommer att kosta mindre än den halva miljard som Gotlandstrafiken kostar för det allmänna i dag? Man kan vara säker på att när ett sådant bolag behöver pengar så går man till ägaren först. Och då brukar man få pengar. Titta bara på Lernia, statligt utbildningsbolag på en konkurrensutsatt marknad, som fick 150 nya miljoner för en månad sedan. ”
Nuvarande Gotlandstrafik består av fyra snabbgående fartyg med katalytisk avgasrening och som drivs med lågsvavligt bränsle.
Trafiken med Visby, Nynäshamn och Oskarshamn som hamnar har ett normalår volymer på 1,76 miljoner passagerare, 560 000 personbilar och 810 000 längdmeter gods.
Sommarsäsongen körs 21 turer per dygn.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer