2023 planerar Linköpings kommun, Sveriges femte största med 163 000 invånare, att gå i mål med nya avtal där en avgränsad del av hemtjänsten ska upphandlas enligt LOU.
Botkyrka och Värmdö är exempel på andra kommuner som valt ”LOU-spåret” och som befinner sig i en process att omorganisera sin hemtjänst i den riktningen.
Även I Umeå var det mycket nära ett skifte från nuvarande LOV-modell inom hemtjänsten till att upphandla enligt LOU, men den socialdemokratiska kommunledningen förlorade en jämn omröstning.
Blåa partier som föredrar LOV, röda som förordar hemtjänst i egen regi eller möjligen en avgränsning med LOU; de traditionella, politiska skiljelinjerna har inte märkts så mycket i Linköping, där det borgerliga styret drivit på för förändringen.
-När förutsättningarna för hemtjänsten förändras, vilket vi sett under senare år, måste även systemet förändras. Vi har haft ett antal brister med nuvarande systemet gällande insatser och utförandet, framför allt kvalitén i hälso- och sjukvårdsdelen, säger Liselotte Fager, kristdemokrat och ordförande i Linköpings kommuns äldrenämnd.
-Den nya modellen ska ge helt andra möjligheter för att sammanföra hemtjänst och hemsjukvård. Det menar vi är möjligt och samtidigt ge större valmöjligheter för Linköpingsborna. I det LOV-system som gällt har inte alla Linköpingsbor kunnat välja utförare och det ska vi ändra på med en ny modell.
I kommunens beslutsunderlag anges att handläggningen kring ansökningar enligt LOV krävt mycket resurser, men ett ännu större problem har varit arbetet med uppföljning och kontroller för att säkerställa kvalitén i verksamheten.
Samtidigt har det varit en valfrihet som haltat en del med reella möjligheter att välja bland nuvarande sex alternativ (fem privata utförare samt kommunal hemtjänst) främst i centrala Linköping.
-Den översyn som genomförts kring framtidens hemtjänst har funnit att en ny modell måste bygga på att säkra vård och omsorg genom att på ett bättre sätt ge utförare ett fullt ansvar för rehabilitering, hemtjänstinsatser samt hälso- och sjukvårdsinsatser, säger Liselotte Fager om kommunens analys.
-Samma resurser måste räcka för att betydligt fler personer ska ges vård och omsorg i hemmet så vi måste hitta resurseffektiva lösningar och skapa förutsättningar för digitalisering, att kunna jobba förebyggande mot både fysisk och psykisk ohälsa samt ha demensarbetslag i hela kommunen.
De nya hemtjänstavtal som kommer att upphandlas ska ge vård- och omsorgsföretagen ett betydligt bredare ansvar som även kan omfatta drift av servicehus och trygghetsboende.
En särskild arbetsgrupp ska nu jobba vidare under hösten med att forma den nya organisationen med exakt indelning i geografiska områden och att bestämma andelen hemtjänst som ska vara kvar i kommunal drift genom dess utförarorganisation, Leanlink.
Tidsplaneringen bygger på att ha förfrågningsunderlag klara i slutet av året och ingå nya avtal från 2023.
Linköping var tidigt ute med att starta LOV redan 2008. I kommunsektorn som helhet skedde en snabb tillväxt av antalet kommuner med LOV inom hemtjänsten fram till 2014 med en nivå på 150-160 kommuner som sedan dess varit konstant.
En utveckling som varit märkbar är att kommuner som är nöjda med sina LOV-system vidgar det till att omfatta fler tjänster – exempelvis använder sig 22 kommuner numera av LOV inom särskilda boenden.
Men kommuner upplever även problem med valfrihetsmodeller som skiftar till karaktären beroende på en kommuns förutsättningar.
-En trend vi kan se är att kommuner upplever problem med sina LOV-system om man antingen har för få eller för många utförare. Främst glesbygdskommuner som prövat LOV anger problem att locka företag att bli en del av det valfrihetssystem som man vill bygga upp och av det skälet tvingas man avsluta det hela, säger Karin Peedu, upphandlingsstrateg på SKR.
-Till skillnad från LOU, där det görs en begränsning av antalet utförare för hemtjänst, bygger LOV på fullständig valfrihet – det går inte att begränsa antalet utförare bland de som uppfyller kraven. Vissa kommuner med många utförare har upplevt det som oerhört resurskrävande att försöka följa upp alla företag och att det kan medföra problem – exempelvis Södertälje där kriminalitet kunde kopplas till vissa utförare.
Karin Peedu tillägger att planeringen av den egna, kommunala hemtjänsten kan vara en svårighet vid en övergång till LOV med risk för höga kostnader eftersom minskningen av den kommunala organisationen, i takt med att privata utförare tillkommer, släpar efter.
-Det kan även gälla när man väljer upphandling enligt LOU och där kan man notera nu att exempelvis Botkyrka väljer en successiv ökning av LOU-upphandlad hemtjänst.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer