Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stor kommun i hemtjänstskifte

Linköping bryter ny mark bland större kommuner genom att skrota sitt valfrihetssystem, LOV, inom hemtjänsten. Övergången till en ny upphandlingsmodell kan vara en del av en begynnande trend inom kommunsektorn.

| 2020-08-14
Linköpings kommuns äldrenämnd ordförande Liselotte Fager.

 

2023 planerar Linköpings kommun, Sveriges femte största med 163 000 invånare, att gå i mål med nya avtal där en avgränsad del av hemtjänsten ska upphandlas enligt LOU.

Botkyrka och Värmdö är exempel på andra kommuner som valt ”LOU-spåret” och som befinner sig i en process att omorganisera sin hemtjänst i den riktningen.

Även I Umeå var det mycket nära ett skifte från nuvarande LOV-modell inom hemtjänsten till att upphandla enligt LOU, men den socialdemokratiska kommunledningen förlorade en jämn omröstning.

Blåa partier som föredrar LOV, röda som förordar hemtjänst i egen regi eller möjligen en avgränsning med LOU; de traditionella, politiska skiljelinjerna har inte märkts så mycket i Linköping, där det borgerliga styret drivit på för förändringen.

-När förutsättningarna för hemtjänsten förändras, vilket vi sett under senare år, måste även systemet förändras. Vi har haft ett antal brister med nuvarande systemet gällande insatser och utförandet, framför allt kvalitén i hälso- och sjukvårdsdelen, säger Liselotte Fager, kristdemokrat och ordförande i Linköpings kommuns äldrenämnd.

-Den nya modellen ska ge helt andra möjligheter för att sammanföra hemtjänst och hemsjukvård. Det menar vi är möjligt och samtidigt ge större valmöjligheter för Linköpingsborna. I det LOV-system som gällt har inte alla Linköpingsbor kunnat välja utförare och det ska vi ändra på med en ny modell.

I kommunens beslutsunderlag anges att handläggningen kring ansökningar enligt LOV krävt mycket resurser, men ett ännu större problem har varit arbetet med uppföljning och kontroller för att säkerställa kvalitén i verksamheten.

Samtidigt har det varit en valfrihet som haltat en del med reella möjligheter att välja bland nuvarande sex alternativ (fem privata utförare samt kommunal hemtjänst) främst i centrala Linköping.

 -Den översyn som genomförts kring framtidens hemtjänst har funnit att en ny modell måste bygga på att säkra vård och omsorg genom att på ett bättre sätt ge utförare ett fullt ansvar för rehabilitering, hemtjänstinsatser samt hälso- och sjukvårdsinsatser, säger Liselotte Fager om kommunens analys.

-Samma resurser måste räcka för att betydligt fler personer ska ges vård och omsorg i hemmet så vi måste hitta resurseffektiva lösningar och skapa förutsättningar för digitalisering, att kunna jobba förebyggande mot både fysisk och psykisk ohälsa samt ha demensarbetslag i hela kommunen.

De nya hemtjänstavtal som kommer att upphandlas ska ge vård- och omsorgsföretagen ett betydligt bredare ansvar som även kan omfatta drift av servicehus och trygghetsboende.

En särskild arbetsgrupp ska nu jobba vidare under hösten med att forma den nya organisationen med exakt indelning i geografiska områden och att bestämma andelen hemtjänst som ska vara kvar i kommunal drift genom dess utförarorganisation, Leanlink.

Tidsplaneringen bygger på att ha förfrågningsunderlag klara i slutet av året och ingå nya avtal från 2023.

Linköping var tidigt ute med att starta LOV redan 2008. I kommunsektorn som helhet skedde en snabb tillväxt av antalet kommuner med LOV inom hemtjänsten fram till 2014 med en nivå på 150-160 kommuner som sedan dess varit konstant.

En utveckling som varit märkbar är att kommuner som är nöjda med sina LOV-system vidgar det till att omfatta fler tjänster – exempelvis använder sig 22 kommuner numera av LOV inom särskilda boenden.

Men kommuner upplever även problem med valfrihetsmodeller som skiftar till karaktären beroende på en kommuns förutsättningar.

-En trend vi kan se är att kommuner upplever problem med sina LOV-system om man antingen har för få eller för många utförare. Främst glesbygdskommuner som prövat LOV anger problem att locka företag att bli en del av det valfrihetssystem som man vill bygga upp och av det skälet tvingas man avsluta det hela, säger Karin Peedu, upphandlingsstrateg på SKR.

-Till skillnad från LOU, där det görs en begränsning av antalet utförare för hemtjänst, bygger LOV på fullständig valfrihet –  det går inte att begränsa antalet utförare bland de som uppfyller kraven. Vissa kommuner med många utförare har upplevt det som oerhört resurskrävande att försöka följa upp alla företag och att det kan medföra problem – exempelvis Södertälje där kriminalitet kunde kopplas till vissa utförare.

Karin Peedu tillägger att planeringen av den egna, kommunala hemtjänsten kan vara en svårighet vid en övergång till LOV med risk för höga kostnader eftersom minskningen av den kommunala organisationen, i takt med att privata utförare tillkommer, släpar efter.

-Det kan även gälla när man väljer upphandling enligt LOU och där kan man notera nu att exempelvis Botkyrka väljer en successiv ökning av LOU-upphandlad hemtjänst.

Läs mer: Upphandling HemtjänstLinköpings kommunLOV

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025