Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • CV-databas
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Domstolskoll
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Genomförda konferenser
      • Purchase to pay | 11 feb 2020
      • Praxisdagen Malmö
      • Praxisdagen Stockholm
      • Anbudsdagen
      • Hearing • Malmö • Förenklingar
      • Hearing • 18 juni • Förenklingar
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Betygsättning gynnar båda

Övik Energi låter strategiskt viktiga leverantörer ranka sig inom nio kompetensområden – och gör motsvarande betygsättning på egen hand. Resultaten speglas mot varandra vid ett årligt uppföljningsmöte. ”Vi får ut mer av våra avtal när leverantörerna vässar sig”, säger Åke Andersson, inköpschef.

| 2020-08-28

Innan Åke Andersson började som inköpschef på Örnsköldsviks kommuns bolag Övik Energi 2015 arbetade han med inköp inom industrin.

– Där jobbade vi med mycket med löpande utvärderingar av våra leverantörer och det tänket tog jag med mig, säger han.

2017 var han med och införde en modell där leverantörer inom fyra strategiskt viktiga områden utvärderas systematiskt. Dessa områden är entreprenadarbeten, kemikalier, maskiner och transporter.

Leverantörerna, i dag är de ett 20-tal, ombeds fylla i ett formulär med frågor inom nio olika värderingsområden: Organisation, riskhantering, kompetens, kommunikation, kvalitet, miljö, social hållbarhet, leverans- och serviceprestanda samt ständiga förbättringar.

Utvärderingsdokumentet är ett levande dokument som förändras i takt med att kraven ändras. Exempelvis har fokus på miljömässig och social hållbarhet ökat.

Inom varje område får leverantören skatta sig själva på en tregradig betygsskala där 0 är ”ej tillfredställande”, 1 är ”mindre bra” och 2 är ”bra”.

– Vi har noga definierat vad de olika områdena står för och hur vi tänker med graderingen. Bra kommunikation är nyckeln till framgång, säger Åke Andersson.

Samtidigt gör ansvarig inköpare tillsammans med verksamhetsansvarig på respektive avdelning motsvarande kartläggning och betygsättning av varje leverantör.

– Det handlar om att göra en omvärldsanalys och ibland tar vi in referenser. Vi vill se vilken approach bolagen har och vilken väg framåt de signalerar att de vill ta. Att de tar utveckling på allvar.

En gång per år, i vissa fall vartannat år, sker ett uppföljningsmöte tillsammans med leverantören där man diskuterar dennes betygsättning och jämför den med den som Övik Energi gjort.

Enligt Åke Andersson är vissa leverantörer för försiktiga i sin egen bedömning, medan andra kan vara lite väl positiva.

 – Men det brukar bli en väldigt bra diskussion där vi tillsammans går igenom potentiella förbättringsområden, både för dem och för oss som kund, säger Åke Andersson.

Utvärderingsarbetet tar tid, men ger tillbaka mer än det kostar, enligt Åke Andersson, en av de två personer på Övik Energi som arbetar med uppföljningarna.

– Det blir ständiga förbättringar som gör att det blir en kvalitetshöjning under avtalstiden. Vi upptäcker eventuella avsteg från avtalet snabbare. Både vi och leverantören tjänar ju att reducera antalet fel.

 – Dessutom är vi bättre förberedda när det är dags för nya upphandlingar. Vi håller våra tentakler ute mer och får bättre koll på andra leverantörer också.

De flesta leverantörer är positiva till arbetssättet, medan andra tycker att det är lite jobbigt.

 – Ibland är man bra på sin teknik men glömmer bort de mjuka sakerna runt omkring som också måste fungerar för att leveransen ska bi bra, säger Åke Andersson.

Övik Energi är det enda kommunala bolaget i Örnsköldsvik som har egna upphandlare. På den centrala upphandlingsenheten arbetar man inte på samma

Annons

Nytt lagförslag – överprövning och förenkling
Är du intresserad av hur det nya lagförslaget kommer att påverka överprövningsprocesser framöver? Sitter du i en position där du ska vara delaktig att lämna remissvar? I få fall vill du inte missa vår konferens den 10 mars där vi tillsammans med Anna Ulfsdotter Forssell och en panel med experter går igenom hela förslaget.

Anmäl dig här!  >>

Läs mer: AvtalsuppföljningUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Åsikter på sajten

  • Växlar över till ny LOVEn intressant fråga som inte diskuteras är den beroendeställning den arbetssökande har till KROM leverantören! Har det diskuterats aktivt och...
  • Växlar över till ny LOVVi har en ganska tät dialog med branschen genom leverantörsforum som sker på branschnivå med Almega kompetensföretagen, Almega utbildningsföretagen, Företagarna...
  • Nystartade företag särbehandlasJag fick en kommentar på min text som kan sammanfattas så här. Texten anger att ”Anbudsgivande företag ska ha tre...
  • ”Klokt att inte överklaga”Nu har jag bara läst domen snabbt, men det verkar som att käranden fick det fulla positiva kontraktsintresset via "realistiskt...
  • Drog igång debatt om överprövningarHåller med föregående inlägg, i Malmö får man aldrig rätt vid överprovning endast ett diffust dom för att förvirra leverantören....
  • Preklusionsfrist under anbudstidenDelar panelens bedömning. Det finns många förslag på området att minska mängden överprövningar, såsom preklusionsfrist samt att införa en nominell...
  • Preklusionsfrist under anbudstidenFörstår att advokaterna inte gillar förslaget, man sågar inte av den grenen man sitter på. Har vid några tillfällen råkat...
  • Preklusionsfrist under anbudstidenPrecis . Har råkat ut för samma argument som Per ovan. Orimliga eller krav som inte är tekniskt försvarbara ställs...
  • HFD prövar utebliven takvolymTja Östen. Att UM köper större volymer än vad som framgått är absolut ett nöjaktigt problem för antagen leverantör. Problemet...
  • Preklusionsfrist under anbudstidenHej. Mellanvägen är orimlig. De fall jag råkar ut för är upphandlare som önskar en leverantör och har ställ oproportionerliga...

Senaste inläggen

  • Lokala bolag kan ha känslig information
  • Får bättre grepp om elavtalen
  • Flexibility is the new black
  • Checklista för hållbar upphandling
  • Växlar över till ny LOV
  • Ställ krav på att bevara grönområden
  • ”Klokt att inte överklaga”
  • Ny utredning om utkontraktering
  • Skälig tid för att komma in med anbud
  • VGR svänger om karenskrav
  • Hot och risker inför en upphandling
  • Klarade mål om fler upphandlingar
  • Preklusionsfrist under anbudstiden
  • Nystartade företag särbehandlas
  • HFD prövar utebliven takvolym
Bo Nordlin

Bo Nordlin, tidigare chefredaktör för Upphandling24, startade i september 2015 Inköpsrådet. Det är en ny sajt med fokus på inköp och upphandling och med större djup och mer analys.

Inköpsrådet är en sajt för kunskapsutbyte både mellan inköpare och upphandlare, men också mellan köpare och säljare.

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer med Inköpsrådet, prenumerera då på vårt kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Vill du veta mer? Läs då om Inköpsrådets mål och vilka vi är.

Du kan också följa oss på Twitter, Facebook och Linkedin.

Vår integritets- och personuppgiftspolicy hittar du här.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars 2021
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april 2021
  • Hantera överprövningar | våren 2021
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober