Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 21 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Upphandling vapen i striden om handel

JuridikUpphandling kan bli en bricka i förhandlingarna om världshandeln, skriver Åsa Edman, chefsjurist på Adda. Under snart ett decennium har EU:s medlemsstater förhandlat om en förordning som syftar till att Europeiska kommissionen ska få ett påtryckningsmedel i förhandlingarna med länder utanför EU och nuvarande handelsavtal.

| 2021-06-28
Åsa Edman, chefsjurist på Adda.

Särskilt pyrt till ligger de länder som är ovilliga att öppna upp sin offentliga upphandling för europeiska företag medan deras egna företag glatt kammar hem offentliga kontrakt på den inre marknaden. 

Ett internationellt upphandlingsinstrument
Förordningen benämns International Procurement Instrument (IPI) och är än så länge enbart ett förslag. Det har under en längre tid blockerats av en minoritet av EU:s medlemsstater.

Men med utvecklingen i världen, inom världshandeln och med brexit, har vindarna vänt. Numera är flertalet av medlemsstaterna positiva till upplägget. I början av juni fick ordföranden i rådet mandat att börja förhandla med Europaparlamentet. Mycket talar för att förslaget kommer att gå igenom och det är bråttom för den som vill påverka Europaparlamentet. Trilogförhandlingarna börjar efter augustisemestern.

Man kan tycka att själva syftet med förordningen är bra eller dåligt. Sättet det ska uppnås på kommer däremot att öka den administrativa bördan för både upphandlande myndigheter och leverantörer. Själva åtgärderna riskerar även att minska konkurrensen och fördyra de offentliga inköpen. Antalet överprövningar kan också komma att öka.

IPI-åtgärder innebär att anbudsgivare ska uteslutas eller anbud belastas i utvärderingen
Det kompromissförslag som förhandlas med Europaparlamentet innebär att Europeiska kommissionen får besluta om att belägga leverantörer från ett område i tredje land med så kallade IPI-åtgärder. Det krävs att kommissionen utreder vikten och konsekvenserna av åtgärderna noggrant.

Beslutet kan innebära att vissa eller samtliga upphandlande myndigheter eller enheter kan bli skyldiga att tillämpa åtgärderna. De kan rikta sig mot vissa eller alla leverantörer, varor, tjänster i ett geografiskt område (IPI-området). Vid tillämpning av åtgärderna ansvarar den upphandlande myndigheten för att fastställa var anbudsgivaren har sitt ursprung enligt förslaget. Jag kan ha fel, men just den biten verkar inte helt enkel.

Det finns två typer av IPI-åtgärder och de får kombineras. Den ena är krav på att utesluta anbudsgivare från IPI-området och det andra är ett krav på att belasta deras anbud med påslag under utvärderingen exempelvis baserat på pris. Dessa regler kommer att gälla varu- och tjänsteupphandlingar som överstiger fem miljoner euro samt byggentreprenader och koncessioner som överstiger 15 miljoner euro.

Vidare omfattas anskaffningar i dynamiska inköpssystem (DIS) som överstiger upphandlingsdirektivens tröskelvärden. Japp, ni läste rätt. Om vi upphandlar varor eller tjänster i ett DIS är tröskelvärdet 25 gånger lägre än vid upphandling av samma vara eller tjänst med exempelvis ett selektivt förfarande. Avrop från ramavtal omfattas däremot inte av IPI-åtgärderna.

Tillkommande kontraktsvillkor ”add on”
Vidare ska kontrakt, som tilldelats efter en upphandling som omfattas av IPI-åtgärder, innehålla vissa kontraktsvillkor (”add on”). Leverantören får till exempel inte använda sig av varor, tjänster eller underleverantörer från ett IPI-område till ett värde som överstiger 50 procent av kontraktsvärdet.

Den upphandlande myndigheten är skyldig att inhämta bevis från leverantören och göra en avstämning innan avtalet löper ut. Visar avstämningen att mer än hälften av varorna tillverkats eller köpts från underleverantörer som har sitt ursprung i IPI-området så ska ett proportionellt vite påföras.

Enligt förslaget ska det uppgå till 10-30 procent av kontraktsvärdet. Dessa ”add-on” ska även ingå i kontrakt som tilldelats enligt ett ramavtal när kontraktsvärdet överstiger upphandlingsdirektivens tröskelvärden.

”Add on”-villkor ska inte tillämpas i kontrakt med fristående små och medelstora företag.

Undantag från IPI-åtgärder
I undantagsfall får den upphandlande myndigheten avstå från att tillämpa beslutade IPI-åtgärder. Det får ske när endast anbudsgivare eller anbud från ett IPI-område uppfyller kraven i upphandlingen. Vidare undantas upphandlingar om det föreligger tvingande hänsyn till allmänintresset eller om priset skulle höjas så mycket att det inte är ekonomiskt försvarbart att anta andra anbud. Den upphandlande myndigheten ska informera Europeiska kommissionen om eventuella undantag görs.

Medlemsstater får även ansöka till kommissionen om att undanta ”subcentral authorities”, till exempel kommuner och regioner, och upphandlande enheter från tillämpningen av en IPI-åtgärd. Undantaget verkar skräddarsytt för ett enskilt land och kan enligt min bedömning bli svårt att tillämpa på svenska förhållanden då vi saknar den statistik som behövs för uppfylla rekvisiten.

Rättsmedel och ikraftträdande
Upphandlingsdirektivens rättsmedel föreslås gälla. Länge fanns ogiltighet med som ett rättsmedel. Det har dessbättre förhandlats bort. Tyvärr kan det säkert finnas grund att klaga på de upphandlande myndigheternas bedömningar av exempelvis ursprungsland (det verkar svårt att ta reda på). Genast ser jag framför mig en flod av överprövningar…

Det är lite oklart när det bli åka av, det vill säga när förordningen träder i kraft. De separata IPI-besluten (som kommissionen fattar) och förordningen ska tillämpas på upphandlingar som påbörjas efter att förordningen trätt ikraft respektive IPI-beslutet har fattats. Förordningen gäller direkt, det vill säga utan särskilt genomförande i svensk rätt. Separata IPI-beslut ska förnyas efter fem år för att inte sluta gälla.

Med det här förslaget får offentlig upphandling en ny roll som slagträ i kampen om världshandeln.

Åsa Edman
Chefsjurist, Adda AB

Läs mer: Juridik

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Verktyg för uppföljning lyft för HBVVerktyg för uppföljning lyft för HBV
Tillsynsreform får ris och rosTillsynsreform får ris och ros
Avfall är material på fel ställeAvfall är material på fel ställe
Har koll på IOPHar koll på IOP
Samarbete – kan det vara så svårt?Samarbete – kan det vara så svårt?
Möjligt fullgöra avtal före laga kraftMöjligt fullgöra avtal före laga kraft
Så fick Växjö Dis i hamnSå fick Växjö Dis i hamn
Samarbetspartner som referensSamarbetspartner som referens
ANNONS FRÅN AFF

Tydliga och trygga avtal med Aff

Till skillnad från många andra branschers standardavtal är Aff utarbetat i samarbete mellan beställare och leverantörer. Båda parter är med och utformar regelverken och mallarna så att den blir partsneutral.

Nytt från Upphandling24

  • Verktyg för uppföljning lyft för HBV
  • Tillsynsreform får ris och ros
  • Avfall är material på fel ställe
  • Har koll på IOP
  • Samarbete – kan det vara så svårt?

Åsikter på sajten

  • Samarbetspartner som referensDet är - igen - märkligt att två rättsinstanser med god juridisk kompetens kommer till olika slutsatser. Är juridiken ett...
  • Vallentuna hade rätt att förkastaRättens bedömningar för onormalt låga priser blir alltid en rysare och det är FRs fullständiga misslyckande. De har utvecklat sin...
  • Först att avropa återbruk av möblerKul att läsa. Har själv varit upphandlingsrådgivare/upphandlare på 80- och 90-talet. Då var det ett jättekul jobb.
  • Så fick Växjö Dis i hamnIntressant upplägg! Ska bli kul att följa utfallet!
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tidEn stor besvikelse i de nya bestämmelserna om överprövning är att det uteslutande handla om hur processen i domstol ska...
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tidPåtalandeskyldighet är i grunden en felaktig idé. Den omkullkastar en vanlig ordning i ett öppet förfarande. Jag skulle påstå att...
  • Uteslutning–förtroende inte längre alltTack för din kommentar, Mia Förhandsavgörande du hänvisar till handlar om ett uteslutningsärende med hänvisning till konkurrensbegränsande samarbete. EU-domstolen anger...
  • Uteslutning–förtroende inte längre alltHej, Tack för bra artikel. Jag undrar hur de nya bestämmelserna om tidsfrister förhåller sig till beslutet från EU-domstolen i...
  • Viktigt att leverantören är frågvisIntressant "I brist på uttalande från HFD är det tyvärr min rekommendation att alla leverantörer måste lyfta fram alla otydligheter"...
  • Tolkning av ramavtalKontraktshandlingar och tolkningsordningar Ramavtalet består av följande handlingar: 1) Skriftliga tillägg till eller justeringar av Ramavtalet eller dess bilagor 2)...

Senaste inläggen

  • Verktyg för uppföljning lyft för HBV
  • Tillsynsreform får ris och ros
  • Avfall är material på fel ställe
  • Har koll på IOP
  • Samarbete – kan det vara så svårt?
  • Möjligt fullgöra avtal före laga kraft
  • Så fick Växjö Dis i hamn
  • Samarbetspartner som referens
  • 600 bolag har växt till över 1700
  • Transparent utvärderingsmodell viktigt
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tid
  • Vallentuna hade rätt att förkasta
  • Fel kräva att en leverantör gör mest
  • Fann lösningar för bättre kontroll
  • Uteslutning–förtroende inte längre allt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 nov
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 nov
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 nov
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 nov
  • LOU på två dagar | 28-29 nov
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december