Lånecykelsystemet i Göteborg, det heter Styr & Ställ, börjar bli slitet. Våren 2020 ska en ny entreprenör ta vid genom att placera ut 1 750 lätta, sjuväxlade cyklar i Göteborg och Mölndal.
Om tilldelningsbeslutet i upphandlingen står sig, vill säga. Just nu löper avtalsspärr.
Nextbike har hittills levererat lånecykelsystem i över 200 städer i 25 länder. I Tyskland, där företaget startade, erbjuder man tjänsten i bland annat Berlin, Köln och München.
– Med Nextbike får vi ta del av den snabba utvecklingen på lånecykelmarknaden genom ny teknik, men också erfarenheter från en etablerad leverantör, säger Sara Boije af Gennäs, projektledare på trafikkontoret i Göteborg.
Sex företag lämnade in anbud på att få leverera och driva det nya systemet under i första hand sex år, 2020 till 2026. I avtalet finns dessutom en förlängningsoption för ytterligare tre år.
Nextbike lämnade lägst pris och uppfyllde samtidigt samtliga ställda krav. För kommuner och användare blir det dock dyrare än tidigare.
Nuvarande cyklar finansieras genom reklamintäkter. Nextbike kommer att kosta kommunerna drygt tolv miljoner kronor per år samtidigt som cyklisternas abonnemangskostnad ökar från 75 kronor till cirka 300 kronor.
Själva systemet blir dock betydligt smartare än dagens. Registrering, lån och felanmälan görs direkt på cykeln och i en app. Det går också att lämna tillbaka cyklar bredvid en station som redan är full, boka cyklar i förväg och låna flera cyklar på samma gång.
– Det är jätteroligt att kunna tilldela ett lånecykelföretag som har erfarenhet från städer över hela världen. Jag tror att de kan bidra med både nytänkande och kundfokus som vi i Göteborg och Mölndal kommer att ha stor nytta av, säger Sara Boije af Gennäs.
Lånecykelupphandlingar i andra svenska storstäder som Stockholm och Malmö har kantats av långa överprövningsprocesser.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer