Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandling är ett lotteri

Även om det inte sker ofta händer det att lotten får skilja två anbudsgivare. Nu är oron utbredd för att Fru Fortuna ska få avgöra en av Stockholms läns landstings vårdupphandlingar.

| 2017-04-27

Lottning är inte vanligt i upphandlingssammanhang, men det förorsakar alltid rubriker.

Just nu håller Stockholms läns landsting på att upphandla geriatrisk öppen- och slutenvård vid närsjukhusen Dalen och Handen. Enligt obekräftade uppgifter, det råder sekretess fram till dess att tilldelningsbeslut är fattat, kan lotten komma att avgöra vem som får uppdragen.

Hälso- och sjukvårdsnämnden kan därmed inte kommentera saken. Dock bekräftas att det handlar om en kvalitetsupphandling där anbudsgivarna ska erbjuda högsta möjliga kvalitet till ett fastlagt pris.

Om det uppstår en situation där två eller flera vårdgivare uppfyller alla krav och dessutom lika många kvalitetskriterier kommer de att få samma utvärderingspoäng. Det är i det skedet som en lottning kan komma att avgöra – som ett sista alternativ för att skilja två identiska anbudsgivare åt.

Erik Strand är vd för Praktikertjänst som i dag bedriver geriatrik (åldrandets sjukdomar) på Handens sjukhus. Till Dagens Medicin säger han kritiskt:

– Att ställa så låga kvalitetskrav, att det i slutänden kommer behöva avgöras genom lottning, är häpnadsväckande.

Landstinget kontrar med att det i denna upphandling ställts nya kvalitetskrav som innebär ytterligare höjd kvalitet jämfört med idag. Även om socialdemokraterna i landstinget har ställt sig bakom upphandlingens uppläggning imponerar det svaret inte på oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg som skriver på Twitter:

– Så alliansen vill inte lotta skolplats mellan högstadieelever, men däremot lotta ut vården om de sköraste äldre?!?

Målsättningen är att de nya geriatrikavtalen ska träda i kraft i maj 2018 och gälla i två år. De båda kliniker som berörs av denna upphandling omsatte under fjolåret cirka 360 miljoner kronor.

Läs mer: AnbudMetodPolitikVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Upphandling är ett lotteri”

  1. Jakob Waldersten skriver:
    2017-04-27 kl. 09:56

    Det skulle vara mycket intressant att höra Strand utveckla sin uppfattning:
    1) Vilka kvalitetskrav saknar han, eller på vilket sätt är kvalitetskraven i övrigt ”för lågt” satta? Vad föreslår han för konkreta tillägg?
    2) Vad gör Strand så säker på att de ökade kvalitetskrav som han uppenbarligen saknar också harminorer med främst proportionalitets- men också likabehandlingsprincipen? Är han medveten om att den upphandlande myndigheten inte får ställa krav som innebär ”överskottskvalitet”?

    Ibland händer det att de grundläggande upphandlignsprinciperna sätter en sådan ram för ett kontraktsföremål att det är nästintill omöjligt att utforma ett förfrågningsunderlaget utan att riskera att två eller fler anbudsgivare kommer att anses uppfylla alla krav och dessutom har helt likvärdiga anbud. Eftersom en upphandlande myndighet då inte kan använda magkänslan, välja den anbudsgivare som de tycker om mest eller använda någon annan mjuk parameter har det i praxis konstaterats att just lottning är det enda sättet att göra urvalet objektivt.

    Att sedan jämföra med lottning i skolvalet kan ju tyckas vara en aning förvirrat (även om det givetvis finns saklig kritik att framföra mot sådan lottning).

    Svara

Lämna ett svar till Jakob Waldersten Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud