Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Unik samverkan fyller tio år

När Sörmland och Västmanland sjösatte en gemensam inköpsfunktion 2011 arbetade landstingen - och verksamheterna - som isolerade öar. Nu gäller dubbelt helikopterperspektiv. "Vi har fått kämpa för att alla ska se inköp som en strategisk fråga men det känns som att det har lossnat nu", säger verksamhetsutvecklaren Elisabeth Lindman.

| 2021-08-18
Verksamhetsutvecklaren Elisabeth Lindman och enhetschefen Monica Orregård.

2011 valde politikerna i Sörmland och Västmanland att skapa en gemensam inköpsfunktion över landstingsgränserna. En lösning som fortfarande är den enda i sitt slag i Sverige.

Tio år senare kan enhetschefen Monica Orregård och verksamhetsutvecklaren Elisabeth Lindman, som varit med på tåget sedan 2012 respektive 2013, se tillbaka på en stor förändringsresa.

– Vi har gått från upphandlingsverkstad till en strategisk inköpsfunktion som arbetar med kategoristyrning, konstaterar Elisabeth Lindman.

Vid starten hade inköpsfunktionen, som styrs av en gemensam nämnd, Inköpsnämnden, men har sin organisatoriska hemvist i region Sörmland, 18 anställda.

I dag arbetar 56 personer på Inköp Sörmland Västmanland, fördelade på orterna Västerås, Eskilstuna, Nyköping och Katrineholm.

Den nya Inköpsorganisation fick i uppdrag att genom ett större projekt, se över roller och arbetssätt där ett antal spendanalyser ingick. Detta blev startskottet för det nya arbetssättet med kategoristyrning och e-handel.

– Vi har skaffat oss en helt annan kontroll på behoven och jobbar proaktivt. Vi har också fått verksamheterna att inse upphandlingens strategiska betydelse, även om vi inte är i mål där ännu, säger Elisabeth Lindman.

En stor utmaning initialt var tekniken, enligt Monica Orregård. Att under pågående upphandling till exempel kunna dela och arbeta i samma dokument, mellan de två landstingen, var till en början inte möjligt.  

– För tio år sedan fanns inte alls samma lösningar som idag. En annan utmaning är att allt tar längre tid. Det gäller verkligen att vara uthållig. Vi har inte kommit igenom alla kategorier och vi jobbar också för att utveckla avtalsuppföljningen. Men det funkar inte med pekpinnar utan man måste vara pedagogisk, säger hon.

Genom åren har inköparna på enheten fått sällskap av funktionerna jurist, controller, enhetschef, kategoriledare, verksamhetsutvecklare och administratör.

– Sedan 2020 finns även region Sörmlands leverantörsreskontra-personal hos oss. Region Västmanland följer utvecklingen med intresse, säger Elisabeth Lindman.

I framtiden tror hon att specialister inom hållbarhet också kommer att knytas till enheten.

– Vi lägger allt mer fokus på de frågorna, säger Elisabeth Lindman.

Sörmland och Västmanland tillhör, tillsammans med bland andra Uppsala, den gemensamma varuförsörjningsnämnd som hade stora problem att få fram förbrukningsmaterial i början av corona-pandemin.

– Vi slet hårt för att få fram produkter och hjälpte varandra. Att vi är två regioner som samarbetar har absolut varit en stor fördel, säger Monica Orregård.

Ni är två regioner, kan det bli samarbete med fler?

– Jag ser det som fullt möjligt men det är inget som är nära förestående, säger Elisabeth Lindman, utan att utveckla resonemanget.

Ett mål med den gemensamma funktionen har förstås varit att sänka kostnaderna. Men om det verkligen blivit så har ännu inte följts upp. Man mäter i dagsläget möjliggjorda besparingar men inte realiserade besparingar.

Enligt Ann-Sofie Lillberg, som är chef för Inköp Sörmland Västmanland sedan 2020, är detta något man nu tittar på:– Vi jobbar för en utveckling av vår e-handel och vårt analyssystem som möjliggör att vi kan mäta och analysera ner på artikelnivå. Det möjliggör mätning av både avtalstrohet, hållbarhetseffekter och realiserade besparingar vilket skulle hjälpa oss mycket i både uppföljnings- och analysarbetet, säger hon.


Läs mer: Upphandling Inköp Sörmland VästmanlandRegion SörmlandRegion Västmanland

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Unik samverkan fyller tio år”

  1. Lena skriver:
    2021-08-18 kl. 08:17

    Härligt att få höra om ert långsiktiga arbete och att det har gett resultat.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist