
HBV är inköpsfunktion åt Sveriges allmännyttiga bostadsbolag och erbjuder sina 381 medlemmar närmare 200 ramavtal.
Medarbetarna jobbade tidigare både med ramavtal och, i mån av tid, med medlemsspecifika upphandlingar.
I våras gjordes en omorganisation där två renodlade enheter skapades, en för ramavtal och en för konsultavtal. Efter en handfull nyrekryteringar har varje enhet 10 anställda som tituleras inköpsstrateger.
Det är nästan en fördubbling av personalstyrkan på inköpsavdelningen på fem år.
– Tidigare fick vi ofta tacka nej till den här typen av uppdrag. Nu har vi helt andra möjligheter att stötta medlemmarna med deras upphandlingar, säger Sandra Sedig, enhetschef för konsultavtalsdelen.
Eftersom hon varit föräldraledig klev hon in i sin nya roll i början av september.
Tidigare titulerades hon teamledare.
– Den nya rollen är mer tydlig och rak. Förut hade jag inte personalansvar och att leda utan ansvar är en utmaning i sig, säger Sandra Sedig, som förutom samordning av arbetet även kommer göra egna konsultuppdrag åt medlemmarna.
Under hösten ägnas en hel del energi åt att ”sätta gruppen”.
– Vi bygger upp mallar och tar fram processer för vår enhet, som även har hand om dynamiska inköpssystem och förnyade konkurrensutsättningar.
Hur kommer det sig att medlemmarnas behov av konsulttjänster ökat?
– Antalet avtalsområden ökar. Samtidigt har många medlemmars upphandlare väldigt fullt upp och behöver avlastning. Andra har inga egna upphandlare överhuvudtaget och ser fördelar med att avropa tjänster hos oss via medlemskapet, i stället för att behöva upphandla egna konsulter.
HBV har även utvecklat sitt sätt att arbeta med ramavtalen, vilket också krävt fler anställda, enligt Sandra Sedig.
– Tidigare gjordes upphandlingar, punkt slut. Nu jobbar vi med hela inköpsprocessen och fokuserar mer på strategier och uppföljningar. Det har gjort att vi har behövt bli fler.
Konkurrensen om duktiga upphandlare är tuff. Har det varit svårt att rekrytera?
– Nej, det har gått bra. En lärdom från pandemin är att det är viktigt att som arbetsgivare att kunna erbjuda flexibilitet. En av mina nya medarbetare jobbar från Örebro, och flera av oss andra arbetar hemifrån flera dagar i veckan, säger Sandra Sedig.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer