
Samverkan var ledordet när Östergötlands 13 kommuner tillsammans upphandlade lagerhållning och transport av inkontinensläkemedel för fyraårsperioden 2021-2024.
En central del är de långt gångna miljökraven, där krav på förnybara drivmedel ställts i en trappstegsmodell.
Kravställningen höjs stegvis både vad gäller generella krav på förnybara drivmedel och specifika krav på drivmedlen el, biogas och vätgas:
- 2021 ska minst 70 procent av drivmedlen utgöras av förnybara råvaror. Andelen el, biogas eller vätgas är inte specificerad.
- 2024 ska minst 95 procent av drivmedlen utgöras av förnybara råvaror. Minst 40 procent av drivmedlen ska vara el, biogas eller vätgas.
– Det bästa med den här upphandlingen är kombinationen av att den omfattar samtliga Östgötakommuners behov och möjliggör skärpta miljökrav till ett lägre pris, säger Franz Larsson, upphandlingsstrateg på Åtvidabergs kommun som samordnat upphandlingen.
De generella kraven på förnybart kompletterar kravställningen och förenklar en snabb omställning till fossilfritt i och med att det ger en större flexibilitet och möjliggör användning av exempelvis HVO100 i befintliga dieselfordon där el, biogas och vätgas inte är möjligt, enligt Franz Larsson.
Innan upphandlingen gjordes en gemensam behovsanalys.
– I många fall delar kommuner samma tankar och ställs inför liknande utmaningar. Det är dessutom vanligt med en ensamupphandlare i mindre kommuner och då underlättar ett större nätverk, säger Franz Larsson.
Utöver kommunmöten och leverantörsdialoger föregicks upphandlingen av en parallell process via nätverket i projektet Östgötautmaningen, där hållbarhetsstrateger och andra representanter från flera av Östergötlands kommuner samlades för att diskutera tjänstens skärpta miljökrav och komma fram till en gemensam ambition.
Här involverades också Energikontoret och BioDriv Öst som bidrog med att säkerställa att nivån på kraven blev rimliga.
– Eftersom tolv av kommunerna redan hade antagit Fossilfritt Sveriges Transportutmaning som innebär att senast till år 2030 endast köpa förnybart drivna fordon och utföra fossilfria inrikestransporter, var tiden också mogen för att skärpa miljökraven, säger Ylva Ek, projektledare på Energikontoret Östergötland.
Det här är andra gången Östgötakommunerna gör en gemensam upphandling inom det här området. Men tidigare fanns endast en skrivning som uppmuntrade leverantören att jobba med hållbara transporter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer