Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Trappa styr östgötska blöjtransporter

En successivt högre andel el, biogas eller vätgas. Det var kravet när Östergötlands kommuner gick samman och upphandlade distribution av inkontinenshjälpmedel till vårdenheter och brukare i hela länet.

| 2021-04-09
Biogas

Samverkan var ledordet när Östergötlands 13 kommuner tillsammans upphandlade lagerhållning och transport av inkontinensläkemedel för fyraårsperioden 2021-2024.

En central del är de långt gångna miljökraven, där krav på förnybara drivmedel ställts i en trappstegsmodell.

Kravställningen höjs stegvis både vad gäller generella krav på förnybara drivmedel och specifika krav på  drivmedlen el, biogas och vätgas:

  • 2021 ska minst 70 procent av drivmedlen utgöras av förnybara råvaror. Andelen el, biogas eller vätgas är inte specificerad.
  • 2024 ska minst 95 procent av drivmedlen utgöras av förnybara råvaror. Minst 40 procent av drivmedlen ska vara el, biogas eller vätgas.

– Det bästa med den här upphandlingen är kombinationen av att den omfattar samtliga Östgötakommuners behov och möjliggör skärpta miljökrav till ett lägre pris, säger Franz Larsson, upphandlingsstrateg på Åtvidabergs kommun som samordnat upphandlingen.

De generella kraven på förnybart kompletterar kravställningen och förenklar en snabb omställning till fossilfritt i och med att det ger en större flexibilitet och möjliggör användning av exempelvis HVO100 i befintliga dieselfordon där el, biogas och vätgas inte är möjligt, enligt Franz Larsson.

Innan upphandlingen gjordes en gemensam behovsanalys.

– I många fall delar kommuner samma tankar och ställs inför liknande utmaningar. Det är dessutom vanligt med en ensamupphandlare i mindre kommuner och då underlättar ett större nätverk, säger Franz Larsson.

Utöver kommunmöten och leverantörsdialoger föregicks upphandlingen av en parallell process via nätverket i projektet Östgötautmaningen, där hållbarhetsstrateger och andra representanter från flera av Östergötlands kommuner samlades för att diskutera tjänstens skärpta miljökrav och komma fram till en gemensam ambition.

Här involverades också Energikontoret och BioDriv Öst som bidrog med att säkerställa att nivån på kraven blev rimliga.

– Eftersom tolv av kommunerna redan hade antagit Fossilfritt Sveriges Transportutmaning som innebär att senast till år 2030 endast köpa förnybart drivna fordon och utföra fossilfria inrikestransporter, var tiden också mogen för att skärpa miljökraven, säger Ylva Ek, projektledare på Energikontoret Östergötland.

Det här är andra gången Östgötakommunerna gör en gemensam upphandling inom det här området. Men tidigare fanns endast en skrivning som uppmuntrade leverantören att jobba med hållbara transporter.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling DistributionFörnybara drivmedelÖstergötland

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud