Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Trappa styr östgötska blöjtransporter

En successivt högre andel el, biogas eller vätgas. Det var kravet när Östergötlands kommuner gick samman och upphandlade distribution av inkontinenshjälpmedel till vårdenheter och brukare i hela länet.

| 2021-04-09
Biogas

Samverkan var ledordet när Östergötlands 13 kommuner tillsammans upphandlade lagerhållning och transport av inkontinensläkemedel för fyraårsperioden 2021-2024.

En central del är de långt gångna miljökraven, där krav på förnybara drivmedel ställts i en trappstegsmodell.

Kravställningen höjs stegvis både vad gäller generella krav på förnybara drivmedel och specifika krav på  drivmedlen el, biogas och vätgas:

  • 2021 ska minst 70 procent av drivmedlen utgöras av förnybara råvaror. Andelen el, biogas eller vätgas är inte specificerad.
  • 2024 ska minst 95 procent av drivmedlen utgöras av förnybara råvaror. Minst 40 procent av drivmedlen ska vara el, biogas eller vätgas.

– Det bästa med den här upphandlingen är kombinationen av att den omfattar samtliga Östgötakommuners behov och möjliggör skärpta miljökrav till ett lägre pris, säger Franz Larsson, upphandlingsstrateg på Åtvidabergs kommun som samordnat upphandlingen.

De generella kraven på förnybart kompletterar kravställningen och förenklar en snabb omställning till fossilfritt i och med att det ger en större flexibilitet och möjliggör användning av exempelvis HVO100 i befintliga dieselfordon där el, biogas och vätgas inte är möjligt, enligt Franz Larsson.

Innan upphandlingen gjordes en gemensam behovsanalys.

– I många fall delar kommuner samma tankar och ställs inför liknande utmaningar. Det är dessutom vanligt med en ensamupphandlare i mindre kommuner och då underlättar ett större nätverk, säger Franz Larsson.

Utöver kommunmöten och leverantörsdialoger föregicks upphandlingen av en parallell process via nätverket i projektet Östgötautmaningen, där hållbarhetsstrateger och andra representanter från flera av Östergötlands kommuner samlades för att diskutera tjänstens skärpta miljökrav och komma fram till en gemensam ambition.

Här involverades också Energikontoret och BioDriv Öst som bidrog med att säkerställa att nivån på kraven blev rimliga.

– Eftersom tolv av kommunerna redan hade antagit Fossilfritt Sveriges Transportutmaning som innebär att senast till år 2030 endast köpa förnybart drivna fordon och utföra fossilfria inrikestransporter, var tiden också mogen för att skärpa miljökraven, säger Ylva Ek, projektledare på Energikontoret Östergötland.

Det här är andra gången Östgötakommunerna gör en gemensam upphandling inom det här området. Men tidigare fanns endast en skrivning som uppmuntrade leverantören att jobba med hållbara transporter.

Läs mer: Upphandling DistributionFörnybara drivmedelÖstergötland

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse