Trots att många myndigheter har formulerat resepolicys som uppmuntrar tjänsteresor med tåg flygs det som aldrig förr. Det slog Statens inköpscentral fast i den förstudierapport som föregick den just avslutade upphandlingen av inrikes flygresor.
Hittills har inrikesflygandet kostat årligen mellan 270 miljoner kronor och 290 miljoner kronor. Och det finns alltså inga indikationer på att efterfrågan minskar.
Statistik från 2014 och 2015 ger vid handen att BRA och SAS är förstahandsval för många statliga resenärer. Rutten mellan Bromma och Malmö var mest frekventerad.
Norwegians andel av marknaden ökar dock. Bolaget tar för sig ordentligt i den nya upphandlingen genom att få transportera statligt anställda mellan Stockholm Arlanda och Göteborg, Malmö, Visby, Umeå, Skellefteå, Luleå och Kiruna.
Petteri Olsén, försäljningschef på Norwegian, är tacksam över det förnyade förtroendet:
– Det är glädjande att våra prisvärda, flexibla biljetter i moderna flygplan med hög komfort uppskattas.
Förra året fick Norwegian avtal också för resor inom Europa samt, för första gången, även ett antal destinationer i USA. Det betyder att den norska uppstickaren är ett alternativ på totalt 44 destinationer i Sverige, Europa och USA för statligt anställda.
Utöver Norwegian, BRA och SAS fick Nextjet och Sparrow Aviation tilldelning.
– Vi fortsätter att hela tiden utmana oss själva, och erbjuda våra inrikesresenärer en riktigt bra produkt, en attraktiv tidtabell och ett brett nätverk, säger Anders Wahlström, försäljningschef för SAS Sverige och Finland.
De nya flygavtalen börjar gälla den 1 december 2017 och löper under två år och med möjlighet till ytterligare två års förlängning. De kan användas av personal vid statliga myndigheter samt stiftelser och andra organisationer med anknytning till staten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer