Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillsynsreform får ris och ros

Reaktionerna på regeringens förslag om skärpt upphandlingstillsyn spretar rejält med en mix av beröm och hård kritik. En fläkt av valrörelsen går också att skönja.

| 2022-06-29
Civilminister Ida Karkiainen vill se lagändringar för skärpt upphandlingstillsyn. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet.

Förra onsdagen var slutdatum för att lämna in remissvar för en reform där regeringen tar sikte på 1 februari 2023 för en rad lagändringar.

Regeringen vill ge Konkurrensverket ett utökat mandat med bland annat rätt att besluta om upphandlingsskadeavgift, sanktionsmöjligheter för fler överträdelser än otillåtna direktupphandlingar och ett fördubblat avgiftstak till 20 miljoner kronor.

I kategorin positiva remissinstanser återfinns bland  andra Almega, Arbetsgivarverket, Företagarna, Kammarrätten i Göteborg, Kungsbacka kommun, Umeå universitet och Upphandlingsmyndigheten.

Kungsbacka är en av få positiva kommuner genom en förväntan på att förslagen ska effektivisera Konkurrensverkets tillsyn och därmed motverka korruption och diskriminering av leverantörer inom offentlig upphandling.

Upphandlingsmyndigheten pekar särskilt på värdet av att vidga användningsområdet för upphandlingsskadeavgift – exempelvis bristande efterannonsering där myndigheten presenterade statistik nyligen.

-Det är bra. Aktuell statistik visar att många upphandlade organisationer inte efterannonserar. Av de upphandlingar som annonserades i en registrerad annonsdatabas 2021 har bara cirka 60 procent efterannonserats. Det får stora konsekvenser för upphandlingsstatistiken, säger Henrik Grönberg, jurist på Upphandlingsmyndigheten, i ett pressmeddelande.

Från näringslivet gjorde Almega, Företagarna och Svenskt näringsliv gemensam sak nyligen med kritik mot att kommuner försäkrar sig mot upphandlingsskadeavgift, en företeelse som Upphandling24 granskat med fördömanden av Konkurrensverket och där Bodens kommun allmänt lyfts fram som exempel.

Almega och Företagarna lyfter frågeställningen i sina remissvar. En höjning av beloppsgränsen för upphandlingsskadeavgift riskerar enligt Företagarna att bli ett slag i luften så långe som försäkringar tillåts.

På en punkt är flera i övrigt positiva remissinsatser kritiska: förslaget om att leverantörer ska kunna föreläggas med vite för att bistå Konkurrensverkets utredningar ses som alltför långtgående av de flesta som lämnat synpunkter på regeringens promemoria.

Bland övervägande eller helt negativa remissinstanser finns Adda, Arbetsförmedlingen, FMV, Försvarsmakten, Göteborgs stad, Linköpings kommun, Region Värmland, Svensk kollektivtrafik, Sveriges offentliga inköpare (SOI) samt Sveriges kommuner och regioner (SKR).

SKR ser förslagen som svårförenliga med regeringens upphandlingspolitik i övrigt med reformer i förenklingssyfte.

”SKR befarar att om förslagen genomförs så kommer fokus inom den offentliga upphandlingen återigen att handla om formalia och inte på att genomföra affärsmässiga upphandlingar till nytta för samhället.”, skriver organisationen.

Linköpings kommun är inne på samma linje med argument om risken att ”få upphandlingar att återigen snarare handla om formalia istället för goda affärer”.

Svensk kollektivtrafik efterlyser en mer förlåtande och kunskapsinriktad attityd:

”Vi skulle hellre se att resurser läggs på tex Upphandlingsmyndighetens roll i syfte att öka kunskaperna i alla led om hur man genomför en korrekt upphandling snarare än att bestraffa den som – ofta av okunskap – råkar göra fel.”

FMV ser risker för att förslagen kan påverka försörjningstryggheten och  ”i förlängningen Sveriges väsentliga säkerhetsintressen.”

Ett politiskt mönster kan också skönjas. Flera av de mest kritiska remissvaren har undertecknats av moderater som leder respektive kommun eller region. Det gäller Axel Josefsson, Göteborgs stad, Niklas Borg, Linköpings kommun, Mats Gerdau, Nacka kommun, och Fredrik Larsson, Region Värmland.

Inkomna remissvar går att ta del av på regeringens webbplats.

Läs mer: Upphandling Ida KarkiainenKonkurrensverketUpphandlingsskadeavgift

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Tillsynsreform får ris och ros”

  1. Besviken småföretagare skriver:
    2022-07-07 kl. 08:41

    Har funderat över ”lika inför lagen” Som småföretagare stöter vi på riktade upphandlingar där tom sponsrade produkter med reklam i upphandlingen får styra val av leverantör. Konkurrensverket anser det vara för små belopp dvs totalt några miljoner årligen för att agera. För ett litet företag är det mycket pengar. Att låta summorna styra om staten skall ingripa är väl inte tanken med Konkurrensverkets uppdrag?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist