Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillsynsreform får ris och ros

Reaktionerna på regeringens förslag om skärpt upphandlingstillsyn spretar rejält med en mix av beröm och hård kritik. En fläkt av valrörelsen går också att skönja.

| 2022-06-29
Civilminister Ida Karkiainen vill se lagändringar för skärpt upphandlingstillsyn. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet.

Förra onsdagen var slutdatum för att lämna in remissvar för en reform där regeringen tar sikte på 1 februari 2023 för en rad lagändringar.

Regeringen vill ge Konkurrensverket ett utökat mandat med bland annat rätt att besluta om upphandlingsskadeavgift, sanktionsmöjligheter för fler överträdelser än otillåtna direktupphandlingar och ett fördubblat avgiftstak till 20 miljoner kronor.

I kategorin positiva remissinstanser återfinns bland  andra Almega, Arbetsgivarverket, Företagarna, Kammarrätten i Göteborg, Kungsbacka kommun, Umeå universitet och Upphandlingsmyndigheten.

Kungsbacka är en av få positiva kommuner genom en förväntan på att förslagen ska effektivisera Konkurrensverkets tillsyn och därmed motverka korruption och diskriminering av leverantörer inom offentlig upphandling.

Upphandlingsmyndigheten pekar särskilt på värdet av att vidga användningsområdet för upphandlingsskadeavgift – exempelvis bristande efterannonsering där myndigheten presenterade statistik nyligen.

-Det är bra. Aktuell statistik visar att många upphandlade organisationer inte efterannonserar. Av de upphandlingar som annonserades i en registrerad annonsdatabas 2021 har bara cirka 60 procent efterannonserats. Det får stora konsekvenser för upphandlingsstatistiken, säger Henrik Grönberg, jurist på Upphandlingsmyndigheten, i ett pressmeddelande.

Från näringslivet gjorde Almega, Företagarna och Svenskt näringsliv gemensam sak nyligen med kritik mot att kommuner försäkrar sig mot upphandlingsskadeavgift, en företeelse som Upphandling24 granskat med fördömanden av Konkurrensverket och där Bodens kommun allmänt lyfts fram som exempel.

Almega och Företagarna lyfter frågeställningen i sina remissvar. En höjning av beloppsgränsen för upphandlingsskadeavgift riskerar enligt Företagarna att bli ett slag i luften så långe som försäkringar tillåts.

På en punkt är flera i övrigt positiva remissinsatser kritiska: förslaget om att leverantörer ska kunna föreläggas med vite för att bistå Konkurrensverkets utredningar ses som alltför långtgående av de flesta som lämnat synpunkter på regeringens promemoria.

Bland övervägande eller helt negativa remissinstanser finns Adda, Arbetsförmedlingen, FMV, Försvarsmakten, Göteborgs stad, Linköpings kommun, Region Värmland, Svensk kollektivtrafik, Sveriges offentliga inköpare (SOI) samt Sveriges kommuner och regioner (SKR).

SKR ser förslagen som svårförenliga med regeringens upphandlingspolitik i övrigt med reformer i förenklingssyfte.

”SKR befarar att om förslagen genomförs så kommer fokus inom den offentliga upphandlingen återigen att handla om formalia och inte på att genomföra affärsmässiga upphandlingar till nytta för samhället.”, skriver organisationen.

Linköpings kommun är inne på samma linje med argument om risken att ”få upphandlingar att återigen snarare handla om formalia istället för goda affärer”.

Svensk kollektivtrafik efterlyser en mer förlåtande och kunskapsinriktad attityd:

”Vi skulle hellre se att resurser läggs på tex Upphandlingsmyndighetens roll i syfte att öka kunskaperna i alla led om hur man genomför en korrekt upphandling snarare än att bestraffa den som – ofta av okunskap – råkar göra fel.”

FMV ser risker för att förslagen kan påverka försörjningstryggheten och  ”i förlängningen Sveriges väsentliga säkerhetsintressen.”

Ett politiskt mönster kan också skönjas. Flera av de mest kritiska remissvaren har undertecknats av moderater som leder respektive kommun eller region. Det gäller Axel Josefsson, Göteborgs stad, Niklas Borg, Linköpings kommun, Mats Gerdau, Nacka kommun, och Fredrik Larsson, Region Värmland.

Inkomna remissvar går att ta del av på regeringens webbplats.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Ida KarkiainenKonkurrensverketUpphandlingsskadeavgift

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Tillsynsreform får ris och ros”

  1. Besviken småföretagare skriver:
    2022-07-07 kl. 08:41

    Har funderat över ”lika inför lagen” Som småföretagare stöter vi på riktade upphandlingar där tom sponsrade produkter med reklam i upphandlingen får styra val av leverantör. Konkurrensverket anser det vara för små belopp dvs totalt några miljoner årligen för att agera. För ett litet företag är det mycket pengar. Att låta summorna styra om staten skall ingripa är väl inte tanken med Konkurrensverkets uppdrag?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud