Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillsynsreform får ris och ros

Reaktionerna på regeringens förslag om skärpt upphandlingstillsyn spretar rejält med en mix av beröm och hård kritik. En fläkt av valrörelsen går också att skönja.

| 2022-06-29
Civilminister Ida Karkiainen vill se lagändringar för skärpt upphandlingstillsyn. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet.

Förra onsdagen var slutdatum för att lämna in remissvar för en reform där regeringen tar sikte på 1 februari 2023 för en rad lagändringar.

Regeringen vill ge Konkurrensverket ett utökat mandat med bland annat rätt att besluta om upphandlingsskadeavgift, sanktionsmöjligheter för fler överträdelser än otillåtna direktupphandlingar och ett fördubblat avgiftstak till 20 miljoner kronor.

I kategorin positiva remissinstanser återfinns bland  andra Almega, Arbetsgivarverket, Företagarna, Kammarrätten i Göteborg, Kungsbacka kommun, Umeå universitet och Upphandlingsmyndigheten.

Kungsbacka är en av få positiva kommuner genom en förväntan på att förslagen ska effektivisera Konkurrensverkets tillsyn och därmed motverka korruption och diskriminering av leverantörer inom offentlig upphandling.

Upphandlingsmyndigheten pekar särskilt på värdet av att vidga användningsområdet för upphandlingsskadeavgift – exempelvis bristande efterannonsering där myndigheten presenterade statistik nyligen.

-Det är bra. Aktuell statistik visar att många upphandlade organisationer inte efterannonserar. Av de upphandlingar som annonserades i en registrerad annonsdatabas 2021 har bara cirka 60 procent efterannonserats. Det får stora konsekvenser för upphandlingsstatistiken, säger Henrik Grönberg, jurist på Upphandlingsmyndigheten, i ett pressmeddelande.

Från näringslivet gjorde Almega, Företagarna och Svenskt näringsliv gemensam sak nyligen med kritik mot att kommuner försäkrar sig mot upphandlingsskadeavgift, en företeelse som Upphandling24 granskat med fördömanden av Konkurrensverket och där Bodens kommun allmänt lyfts fram som exempel.

Almega och Företagarna lyfter frågeställningen i sina remissvar. En höjning av beloppsgränsen för upphandlingsskadeavgift riskerar enligt Företagarna att bli ett slag i luften så långe som försäkringar tillåts.

På en punkt är flera i övrigt positiva remissinsatser kritiska: förslaget om att leverantörer ska kunna föreläggas med vite för att bistå Konkurrensverkets utredningar ses som alltför långtgående av de flesta som lämnat synpunkter på regeringens promemoria.

Bland övervägande eller helt negativa remissinstanser finns Adda, Arbetsförmedlingen, FMV, Försvarsmakten, Göteborgs stad, Linköpings kommun, Region Värmland, Svensk kollektivtrafik, Sveriges offentliga inköpare (SOI) samt Sveriges kommuner och regioner (SKR).

SKR ser förslagen som svårförenliga med regeringens upphandlingspolitik i övrigt med reformer i förenklingssyfte.

”SKR befarar att om förslagen genomförs så kommer fokus inom den offentliga upphandlingen återigen att handla om formalia och inte på att genomföra affärsmässiga upphandlingar till nytta för samhället.”, skriver organisationen.

Linköpings kommun är inne på samma linje med argument om risken att ”få upphandlingar att återigen snarare handla om formalia istället för goda affärer”.

Svensk kollektivtrafik efterlyser en mer förlåtande och kunskapsinriktad attityd:

”Vi skulle hellre se att resurser läggs på tex Upphandlingsmyndighetens roll i syfte att öka kunskaperna i alla led om hur man genomför en korrekt upphandling snarare än att bestraffa den som – ofta av okunskap – råkar göra fel.”

FMV ser risker för att förslagen kan påverka försörjningstryggheten och  ”i förlängningen Sveriges väsentliga säkerhetsintressen.”

Ett politiskt mönster kan också skönjas. Flera av de mest kritiska remissvaren har undertecknats av moderater som leder respektive kommun eller region. Det gäller Axel Josefsson, Göteborgs stad, Niklas Borg, Linköpings kommun, Mats Gerdau, Nacka kommun, och Fredrik Larsson, Region Värmland.

Inkomna remissvar går att ta del av på regeringens webbplats.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Ida KarkiainenKonkurrensverketUpphandlingsskadeavgift

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Tillsynsreform får ris och ros”

  1. Besviken småföretagare skriver:
    2022-07-07 kl. 08:41

    Har funderat över ”lika inför lagen” Som småföretagare stöter vi på riktade upphandlingar där tom sponsrade produkter med reklam i upphandlingen får styra val av leverantör. Konkurrensverket anser det vara för små belopp dvs totalt några miljoner årligen för att agera. För ett litet företag är det mycket pengar. Att låta summorna styra om staten skall ingripa är väl inte tanken med Konkurrensverkets uppdrag?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!
  • “Fel slå ihop Digg och PTS”

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta