Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillökning i familjen

Förlossningen är avklarad med krav på att börja krypa framåt midsommar och vara gåfärdig till jul. Lagen om upphandling av fonder till premiepensionens fondtorg är upphandlingsfamiljens nya baby.

| 2022-06-01
Erik Fransson, chef för Pensionsmyndighetens fondtorgsavdelning.

Riksdagen fattade beslut igår om nya lagstiftningen, som börjar gälla 20 juni då även Fondtorgsnämnden formellt startar som ny, ansvarigmyndighet. Kvartal fyra i år är det sedan tänkt att den första upphandlingen ska annonseras.

-Jag tror det är unikt även i ett internationellt perspektiv med specifik lagreglering för upphandling av  fonder, säger Erik Fransson, chef för fondtorgsavdelningen vid Pensionsmyndigheten, som ska fungera som värdmyndighet för Fondtorgsnämnden.

Nuvarande omkring 470 fonder ska genom den nya upphandlingsmodellen reduceras till högst 200 och borga för kvalitet och valfrihet för pensionsspararna. Totala fondvärdet beräknas landa på omkring 1200 miljarder kronor.

Inriktningen är att det ska ske genom 25-30 upphandlingar under en treårig övergångsperiod med sikte på en första annonsering i slutet av 2022.

-Vi går från ganska låga krav för att ansluta som fond till att skruva upp ribban ordentligt, där det kommer att krävas spänst och muskler för att bli en del av det upphandlade fondtorget. säger Erik Fransson.

Fondtorgsnämnden får sitt säte i Tumba (Botkyrka kommun, söder om Stockholm), om än med inflyttning som får dröja något halvår i väntan på renovering av lokaler. Minst 30 personer kommer att arbeta inom verksamheten.

En av nämndens tre enheter blir UPS, Upphandling och produktstrategi, med ansvar för att leda upphandlingsprocessen ”från start till mål” som Erik Fransson uttrycker det.

Han själv varit med i utformningen av lagstiftningen – först som expert och sedan som särskild utredare för genomförandeprocessen – och menar att det var nödvändigt med en skräddarsydd lagstiftning.

-Med regelverket får vi bra förutsättningar för att skapa det mervärde för spararna som vi strävar efter. Det handlar om två lagar – dels om själva nämnden, dels om upphandlingen av fonder, säger Erik Fransson.

Han lovar att upphandlingsprocessen ska genomsyras av transparens. Den nya lagstiftningen reglerar bland annat krav att Fondtorgsnämnden kontinuerligt ska föra dialog med fondförvaltare, branschorganisationer och andra marknadsaktörer.

-Även betoningen av kvalitet är viktig så att den delen får ordentligt utrymme i upphandlingsprocessen.

I många andra delar finns likheter med LOU med betoning på principerna om öppenhet, proportionalitet och ömsesidig erkännande.

Finns någon förkortning än för lag om upphandling av fonder till premiepensionens fondtorg?

-Nej, inte vad jag vet. Den är väl lite för ny, säger Erik Fransson.

Det upphandlade fondtorget blir avgiftsfinansierat genom dels en anbudsavgift och dels en volymbaserad årsavgift för de fondförvaltare som tilldelas avtal.

Reformeringen av premiepensionssystemet har drivits igenom av socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi, tidigare civilminister med ansvar för offentlig upphandling. En grundtanke är att bättre kunna freda premiepensionssystemet från oseriösa aktörer.

Endast Sverigedemokraterna röstade emot i riksdagen häromdagen med hänvisning till risken för krångligt, statlig upphandling som kan missgynna bra fonder.

I riksdagsdebatten betonade Socialdemokraterna värdet av professionellt upphandlade fonder ”ungefär som för tjänstepensionen” och Moderaterna framhöll att man fått gehör för att de upphandlade fonderna ska vara ”kostnadseffektiva, hållbara och kontrollerbara”.

Läs mer: Upphandling Botkyrka kommunpension

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott