Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillökning i familjen

Förlossningen är avklarad med krav på att börja krypa framåt midsommar och vara gåfärdig till jul. Lagen om upphandling av fonder till premiepensionens fondtorg är upphandlingsfamiljens nya baby.

| 2022-06-01
Erik Fransson, chef för Pensionsmyndighetens fondtorgsavdelning.

Riksdagen fattade beslut igår om nya lagstiftningen, som börjar gälla 20 juni då även Fondtorgsnämnden formellt startar som ny, ansvarigmyndighet. Kvartal fyra i år är det sedan tänkt att den första upphandlingen ska annonseras.

-Jag tror det är unikt även i ett internationellt perspektiv med specifik lagreglering för upphandling av  fonder, säger Erik Fransson, chef för fondtorgsavdelningen vid Pensionsmyndigheten, som ska fungera som värdmyndighet för Fondtorgsnämnden.

Nuvarande omkring 470 fonder ska genom den nya upphandlingsmodellen reduceras till högst 200 och borga för kvalitet och valfrihet för pensionsspararna. Totala fondvärdet beräknas landa på omkring 1200 miljarder kronor.

Inriktningen är att det ska ske genom 25-30 upphandlingar under en treårig övergångsperiod med sikte på en första annonsering i slutet av 2022.

-Vi går från ganska låga krav för att ansluta som fond till att skruva upp ribban ordentligt, där det kommer att krävas spänst och muskler för att bli en del av det upphandlade fondtorget. säger Erik Fransson.

Fondtorgsnämnden får sitt säte i Tumba (Botkyrka kommun, söder om Stockholm), om än med inflyttning som får dröja något halvår i väntan på renovering av lokaler. Minst 30 personer kommer att arbeta inom verksamheten.

En av nämndens tre enheter blir UPS, Upphandling och produktstrategi, med ansvar för att leda upphandlingsprocessen ”från start till mål” som Erik Fransson uttrycker det.

Han själv varit med i utformningen av lagstiftningen – först som expert och sedan som särskild utredare för genomförandeprocessen – och menar att det var nödvändigt med en skräddarsydd lagstiftning.

-Med regelverket får vi bra förutsättningar för att skapa det mervärde för spararna som vi strävar efter. Det handlar om två lagar – dels om själva nämnden, dels om upphandlingen av fonder, säger Erik Fransson.

Han lovar att upphandlingsprocessen ska genomsyras av transparens. Den nya lagstiftningen reglerar bland annat krav att Fondtorgsnämnden kontinuerligt ska föra dialog med fondförvaltare, branschorganisationer och andra marknadsaktörer.

-Även betoningen av kvalitet är viktig så att den delen får ordentligt utrymme i upphandlingsprocessen.

I många andra delar finns likheter med LOU med betoning på principerna om öppenhet, proportionalitet och ömsesidig erkännande.

Finns någon förkortning än för lag om upphandling av fonder till premiepensionens fondtorg?

-Nej, inte vad jag vet. Den är väl lite för ny, säger Erik Fransson.

Det upphandlade fondtorget blir avgiftsfinansierat genom dels en anbudsavgift och dels en volymbaserad årsavgift för de fondförvaltare som tilldelas avtal.

Reformeringen av premiepensionssystemet har drivits igenom av socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi, tidigare civilminister med ansvar för offentlig upphandling. En grundtanke är att bättre kunna freda premiepensionssystemet från oseriösa aktörer.

Endast Sverigedemokraterna röstade emot i riksdagen häromdagen med hänvisning till risken för krångligt, statlig upphandling som kan missgynna bra fonder.

I riksdagsdebatten betonade Socialdemokraterna värdet av professionellt upphandlade fonder ”ungefär som för tjänstepensionen” och Moderaterna framhöll att man fått gehör för att de upphandlade fonderna ska vara ”kostnadseffektiva, hållbara och kontrollerbara”.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Botkyrka kommunpension

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst