Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillgången till el gör flickor mer fria

ExpertkommentarAgenda 2030 hjälper upphandlaren att ställa relevanta hållbarhetskrav. Här tar Malin Möller upp målen 7 och 8 i Agenda 2030 som handlar om tillgången till energi och anständiga arbetsvillkor.

| 2020-11-15
Malin Möller är en av Inköpsrådet experter.

Mål 7 Hållbar energi för alla 
Att ha tillgång till tillförlitlig, hållbar energi som är ekonomiskt överkomlig är ett viktigt mål för att samhället ska fungera. 2016 saknade nästan en miljard människor tillgång till elektricitet och fyra av tio i världen har inte tillgång till ren energi för matlagning.

Val av energikälla är också en stor del i arbetet med att minska klimatpåverkan, cirka 80 procent av världens energiproduktion kommer från fossila bränslen.

Beskrivning mål 7
Under mål 7 finns fem delmål:

  1. tillgång till modern energi
  2. ökad andel förnybar energi
  3. energieffektivitet
  4. göra forskning tillgänglig och investeringar i förnybar energi
  5. utbyggnad av infrastruktur

Att arbeta för tillgång till modern förnybar energi och energieffektivisering är miljöåtgärder som också bidrar till social och ekonomisk utveckling. Tydligt exempel på kopplingar till social och ekonomisk utveckling är jämställdhet, bättre hälsa och fattigdomsbekämpning.

Precis som frågan om rent vatten blir tillgången till energi för matlagning i många länder flickornas/kvinnornas uppgift. Tillgång till el leder bland annat till att kvinnor kan arbeta och att flickor kan gå i skola i stället för att till exempel samla ved för matlagning.

Genom att öka andelen förnybar energi kan man få bättre hälsa då de fossilberoende energikällor som ofta har hälsoskadliga utsläpp och kan orsaka luftvägsproblem eller i värsta fall cancer minskar.

I Sverige har vi hög andel förnybar energi, målsättningen var att andelen förnybar energi ska vara 50 procent år 2020. Målet uppnåddes redan 2014 då vi hade 53 procent förnybar energi.

Riksdagen beslutade 2018 om ett nytt mål. 100 procent av elproduktionen ska vara förnybar till 2040 och energianvändningen ska vara 50 procent mer effektiv år 2030 än år 2005.

Vår utmaning i Sverige är att ställa om transportsektorn till fossilfrihet med målet, som stöds av sju riksdagspartier, en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. Det betyder en 70 procent minskad klimatpåverkan från transportsektorn.

Hur kan du som upphandlare påverka detta mål? 
Kommuner och regioner är ofta stora energianvändare men i flera fall även energiproducenter.

Det pågår en utfasning av fossila bränslen inom både elproduktion och fjärrvärme. Trots det måste upphandlare fortsätta ställa krav på fossilfri energi och energieffektivisering i upphandlingarna.

Kollektivtrafiken i Sverige har kommit långt då hela 87 procent av kollektivtrafiken var förnybar 2017. Men det är fortsatt viktigt att ställa krav på transportörerna vid upphandling av varor och ställa krav på de som utför tjänster beroende av fordon, speciellt om man upphandlar aktörer inom lokaltrafiken.

Mål 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Mer än hälften av världens arbetstagare har osäkra anställningar med dålig lön och begränsad tillgång till både utbildning och trygga arbetsvillkor. Det gäller som i flera av de tidigare målen i högre utsträckning kvinnor än män.

Fler människor förväntas också ut i yrkeslivet de kommande åren vilket kräver fler arbetstillfällen. För en hållbar utveckling gäller det att främja bra investeringsklimat och ekonomisk stabilitet som leder till sysselsättning och anständiga arbetsvillkor.

Beskrivning mål 8
Det finns tolv delmål knutna till mål 8, delmålen handlar till exempel om att öka utvecklingsländernas BNP, avskaffa tvångsarbete och människohandel,  främja ungas anställning och utbildning samt full sysselsättning med lika lön för lika arbete.

För utvecklade länder som Sverige är delmål 8.4 en av de största utmaningarna. Delmålet innebär att förbättra den globala resurseffektiviteten i konsumtion och produktion och bryta sambandet mellan ekonomisk tillväxt och miljöförstöring.

Enligt FN:s beräkningar behöver vi till 2030 skapa 470 miljoner arbeten för att alla ska få sysselsättning. Därför är delmål 8.5 om fullsysselsättning en utmaning för de flesta av världens länder.

I Sverige har vi en relativt hög grad av sysselsättning som tyvärr påverkats negativt under den rådande pandemin. Vi har ur ett globalt perspektiv bra löner och sunda arbetsvillkor och den högsta andelen yrkesarbetande kvinnor i EU.

Trots detta krävs arbete för att nå mål 8 med dess delmål. Det finns branscher i Sverige med otrygga anställningsförhållanden och i många  branscher finns stora löneskillnader mellan kvinnor och män som utför samma arbete.

Det finns också en del att göra för att öka sysselsättningen hos personer med funktionsnedsättningar och andelen unga som får arbete behöver öka.

Hur kan du som upphandlare påverka detta mål? 
Som upphandlare kan du driva mot mål 8 genom krav på arbetsvillkor i till  exempel entreprenadupphandlingar som även gäller för underleverantörer.

Det finns också möjlighet att ställa krav på sysselsättningsfrämjande åtgärder till exempel att en leverantör ska erbjuda anställning eller praktikplatser till personer med funktionsnedsättning och/eller personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.

Upphandlingsmyndigheten leder ett projektet med syftet att få fler upphandlande myndigheter att använda sig av sysselsättningskrav i sina upphandlingar. Här kan du läsa mer om mål på ökad sysselsättning:

 https://www.upphandlingsmyndigheten.se/hallbarhet/socialt-ansvarsfull-upphandling/upphandling-med-mal-att-oka-sysselsattningen/kunskapsbank/

När det gäller mål 7 och 8 har du som upphandlare stor möjlighet att påverka genom att ställa rätt krav i upphandlingen.

Malin Möller
Chef för Hållbar verksamhetsutveckling på KGK

Tidigare inlägg om mål 1 och 2 kan du läsa här

Om 3 och 4 kan du läsa här

Om 5 och 6 kan du läsa här

Du kan läsa mer om de globala målen här: https://www.globalamalen.se/

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Malin Möller

Malin Möller ansvarar för verksamhetsutveckling och hållbarhet på KG Knutsson. Hon har arbetet med hållbarhets­frågor i över 20 år inom både närings­liv och offentlig sektor och brinner för hållbarhet i ett brett perspektiv. Hon är också styrelseledamot i NMC, nätverket för hållbart näringsliv. Hon har varit miljö- och klimat­strateg i Sollen­tuna kommun, projekt­ledare för miljö­märkningen Svanen och senior­konsult inom hållbar affärs­utveckling på Goodpoint med ansvar för socialt ansvar och inköp/upphandling.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025