Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Tillåtet kräva anbudspris i hela kronor

RättsfallsanalysKammarrätten i Sundsvall har prövat frågan om ett krav på att ange anbudspriset i hela kronor strider mot proportionalitetsprincipen. Advokat Christian Härdgård och biträdande jurist Nicole Schiller, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2021-10-07
Advokat Christian Härdgård och biträdande jurist Nicole Schiller, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Kammarrätten menar att ett ska-krav om att anbudsgivare ska ange anbudspris i hela kronor inte strider mot proportionalitetsprincipen. Förutsättningen är att kravet tillgodoser eftersträvat syfte samtidigt som åtgärden i sig är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet. Den negativa effekten för anbudsgivaren får inte vara överdriven eller oproportionerlig jämfört med det eftersträvade syftet.

Fakta i målet
Region Västernorrland, Region Jämtland Härjedalen och Region Norrbotten genomförde en ramavtalsupphandling av bemanningstjänster som gällde läkare och sjuksköterskor. Regionerna tilldelade uppdraget till alla bolag som uppfyllde kraven genom beslut den 5 mars 2021. Tilldelningsgrund var det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet baserat på pris.

Bolaget Annsam ansågs inte ha uppfyllt samtliga obligatoriska krav i fråga om kvalificering av leverantör. Bolagets anbud gick därför inte vidare till utvärdering. I upphandlingsunderlaget fanns ett obligatoriskt krav som innebar att de offererade priserna skulle anges i hela kronor. Eftersom Annsam hade angett sina priser i kronor och ören förkastades anbudet.

Annsam ansökte om överprövning hos Förvaltningsrätten i Härnösand eftersom bolaget ansåg att det uppställda ska-kravet var otydligt utformat och dessutom stred mot proportionalitetsprincipen. Bolaget presenterade flera alternativa yrkanden i sitt överklagande, bland annat att beslutet skulle ändras på så sätt att Annsam tilldelades avtal, att Annsams anbudspris skulle rättas till närmsta hela högre krontal och i sista hand att upphandlingen skulle göras om.

Bolaget hävdade att ska-kravet inte uppmärksammats förrän i efterhand på grund av att regionerna inte varit konsekventa med att ange att anbudspriset skulle anges i hela kronor. Annsam ansåg även att ska-kravet inte var proportionerligt för att nå upphandlingens syfte, nämligen att skapa en rangordning bland leverantörerna. Annsam ansåg att det uppställda ska-kravet inte på något sätt var nödvändigt för att nå målet med att bemanna lediga pass.

Annsam tillade att det faktum att regionerna behövt särskilja de 77 anbuden med 80 stycken lottningsomgångar visade på tydliga brister i ska-kravet på hela kronor. Bolaget menade även att ska-kravet borde angetts tydligt i varje del av upphandlingsunderlaget om det varit av sådan vikt för att nå upphandlingens syfte.

Regionerna angav att syftet med att anbudspriserna skulle anges i hela kronor var för att det bedömdes medföra ett stort arbete att rangordna anbuden utifrån ören och ännu mer vid en framtida prisjustering. Kravet var därför, menade regionerna, viktigt för de medarbetare som skulle hantera och justera regionernas ramavtal.

Utifrån detta ansåg inte regionerna det som alltför långtgående att begära att leverantörerna skulle ange sina anbudspriser i hela kronor. Att det kunde bli aktuellt med lottning förändrade inte regionernas bedömning om att ska-kravet var proportionerligt.

Förvaltningsrätten konstaterade att det av upphandlingsdokumentet framgått att anbudspriset skulle anges i hela svenska kronor, vilket uppfyllts av övriga anbudsgivare. Detta ansåg förvaltningsrätten talade för att kravet varit tillräckligt tydligt.

Förvaltningsrätten konstaterade även att syftet med ska-kravet enligt regionerna var att det bedömdes innebära ett mycket stort arbete att rangordna anbuden utifrån ören och ännu mer efter framtida prisjustering. Av upphandlingsdokumenten framgick det att lottning skulle avgöra rangordning om anbudsgivarna angivit samma anbudspris.

Detta resulterade i 80 lottningar, vilket i sig måste medfört mycket arbete menade förvaltningsrätten. Förvaltningsrätten tillade att ska-kravet som sådant inte utgjorde ett krav som kunde anses svårt för leverantören att efterleva, det hade således varit enkelt för bolaget att lämna ett anbud utan ören.

Men förvaltningsrätten menade att ska-kravet, med hänsyn till det stora antalet lottningar, inte stått i proportion till det som upphandlats. Förvaltningsrätten ansåg dessutom att kravet om ören saknat betydelse för det som upphandlats, och det syfte som angivits av regionerna hade inneburit att ett omfattande lottningsarbete skett i stället för det arbete som hade funnits vid rangordning efter ören.

Vid en sammantagen bedömning ansåg därför förvaltningsrätten att kravet hade brutit mot proportionalitetsprincipen. Därför skulle upphandlingen göras om.

Kammarrättens bedömning
Regionerna klagade till kammarrätten som konstaterade att en upphandlande myndighet har en stor frihet att utforma upphandlingen inom ramen för de allmänna principerna i LOU. Kammarrätten ansåg att kravet på att anbudspriset skulle anges i hela kronor var ett tydligt utformat krav i upphandlingen och att kravet var detsamma för samtliga anbudsgivare.

Kammarrätten konstaterade vidare att en proportionalitetsbedömning ska omfatta tre steg. Inledningsvis ska 1) en bedömning göras av om åtgärden är ägnad att tillgodose det eftersträvade syftet.

Vidare ska 2) en bedömning göras om åtgärden är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet, innebärande att det inte finns något mindre ingripande alternativ.

Slutligen ska 3) en bedömning göras om huruvida den negativa effekten som åtgärden får för anbudsgivarna är oproportionerlig eller överdriven jämfört med det eftersträvade syftet. Detta har även fastställts i Högsta Förvaltningsdomstolens dom 2016 ref. 37.

Regionerna menade att syftet med kravet dels var att underlätta det administrativa förfarandet med att rangordna anbuden, dels att underlätta framtida prisjustering för upphandlingsföremålet. Kammarrätten ansåg att kravet fick anses vara en ändamålsenlig åtgärd för att uppnå det uttalade syftet.

Det hade inte, ansåg kammarrätten, framkommit annat än att kravet var nödvändigt för att uppnå syftet. Den negativa effekten i detta fall var att anbudsgivarna var tvungna att ange pris i hela kronor, detta kunde inte anses vara oproportionerligt eller överdrivet jämfört med det eftersträvade syftet. Det hade inte heller framkommit att kravet skulle ha varit svårt att uppfylla.

Mot bakgrund av detta ansåg kammarrätten att kravet att ange anbudspriset i hela kronor inte stred mot proportionalitetsprincipen. Då huvudprincipen är att anbud inte får ändras efter det att fristen för att lämna anbud löpt ut, ansåg kammarrätten att förvaltningsrättens dom skulle ändras på så sätt att bolagets ansökan om överprövning skulle avslås.

Analys
Kammarrätten redogör i avgörandet för en praxisenlig proportionalitetsbedömning. Det går förvisso att ifrågasätta huruvida ska-kravet om att ange pris i hela kronor var helt nödvändigt för att tillgodose det eftersträvade syftet i form av att minska arbetsbördan för den administrativa personalen. Detta särskilt mot bakgrund av att medarbetarna i stället tvingades genomföra 80 lottdragningar för att kunna rangordna anbuden.

Till skillnad från förvaltningsrätten resonerar dock aldrig kammarrätten kring lottdragningen i sin bedömning av huruvida ska-kravet var nödvändigt för att tillgodose syftet. Kammarrätten verkar i stället lägga mer vikt vid det faktum att den negativa effekten, i form av att ange pris i hela kronor, är mycket liten och inte heller svår för anbudsgivaren att uppfylla. Det framgick dessutom tillräckligt tydligt att kravet fanns, vilket styrks av att samtliga övriga anbudsgivare uppfyllt kravet.

Proportionalitetsprincipen är en fundamental princip inom offentlig upphandling och av stor betydelse i rollen som motvikt mot den upphandlande myndighetens frihet att utforma upphandlingsunderlaget efter bästa förmåga.

Principen fungerar även för att säkerställa en rättvis upphandling på så sätt att inte specifika och anpassade krav ställs i syfte ge en viss anbudsgivare fördel. Att ange anbudspriset i hela kronor kan kanske anses utgöra ett näst intill onödigt ska-krav. Men så länge kravet klarar de tre olika prövningskriterierna för proportionalitetsbedömningen är kravet godkänt.

Kammarrättens avgörande befäster tidigare praxis gällande tillämpningen av proportionalitetsprincipen, vilket naturligtvis är bra ur praxishänseende. Prövningen måste dock ske i varje enskilt fall utifrån de givna förutsättningarna och avgörandet kan kanske inte i sig användas för att motivera krav på angivande av anbudspris i hela kronor, utan detta får prövas särskilt från fall till fall.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Sundsvall dom den 10 september 2021 i mål nr 2045-21.

Juristpanelen

Läs mer: EU-rättPraxisRättsfallsanalysUtvärdering

Helle Kierkegaard

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Skellefteå kommun

Inköpschef, Skellefteå kommun

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Effektivare tillsyn föreslåsEffektivare tillsyn föreslås
Förlegat krav om undertecknandeFörlegat krav om undertecknande
Svagt intresse oroar VinnovaSvagt intresse oroar Vinnova
Använd begrepp som inte missförståsAnvänd begrepp som inte missförstås
Göteborg samlas för mer återbrukGöteborg samlas för mer återbruk
Tolkning av ramavtalTolkning av ramavtal
Är vi redo att växla upp?Är vi redo att växla upp?
Regioner straffas för förlängt avtalRegioner straffas för förlängt avtal
ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Nytt från Upphandling24

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk

Åsikter på sajten

  • Tolkning av ramavtalDet kan nog inte alltid tas för sant att det inte skulle vara relevant att utröna den gemensamma partsavsikten i...
  • Tolkning av ramavtalHej Alfred, Som framgår av ditt citat från HD:s avgörande i mål nr 4071-20 (NJA 2021 s 643) är det...
  • Regioner straffas för förlängt avtalVad oseriöst av domstolen att basera sannolikheten för att Svensk dos skulle vinna en korrekt genomförd upphandling på antalet leverantörer...
  • Tolkning av ramavtalNi skriver att "Hovrätten prövade först om projektet omfattats av ramavtalet. Då någon gemensam partsavsikt inte gick att utläsa fick...
  • Regioner straffas för förlängt avtaljag undrar i sitt stilla sinne vad positivt konkurrensutsättning av dosförpackade läkemedel fört med sig?
  • Utvärdera kvalitet vid avrop av konsultBra artikel, tackar för det :)
  • Enhetlig tolkning gällerMånga av dessa "smörgårdsbordsförespråkare" vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse...
  • Enhetlig tolkning gällerHelt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå? Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven...
  • Val av utvärderingsmodell icke-fråga?Har inte använt relativa modeller i mina upphandlingar sedan denna kom: "Metoder vid utvärdering av pris och kvalitet i offentlig...
  • Enad front för mer forskningInom det identifierade forskningsområdet "Korruption och kartellbildning" finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera....

Senaste inläggen

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal
  • Är vi redo att växla upp?
  • Regioner straffas för förlängt avtal
  • Förändrad omvärld kräver anpassning
  • Stort fokus på service
  • Fast timpris och referenser tillåtet
  • Att upphandla ABK-konsulter
  • ”Mediestorm kan ge ökade resurser”
  • Allt går att sälja med mördande reklam
  • En process för hela staden

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 26 april
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 4 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 5 maj
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober