Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillåtet att rätta fel i anbudet

RättsfallsanalysI en ny dom konstaterar Kammarrätten i Stockholm att en rättelse av ett skrivfel är tillåten om den inte ändrar anbudet i reell mening. Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist, kommenterar domen.

| 2024-01-16
Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist.

Bakgrund
Skatteverket genomförde en upphandling av licenspartner, i vilken Advania Sverige tilldelades ramavtal. I upphandlingen ställdes ett krav på att anbudsgivare skulle tillhandahålla personer med specialistkompetens och erfarenhet av vissa efterfrågade licensgivare.

För att styrka den efterfrågade kompetensen skulle en cv-bilaga fyllas i. Cv-bilagan var utformad så att det fanns en flik för varje licensgivare och i respektive flik fanns fält för att ange bland annat specialistens namn, vilken licensgivare som specialisten hade erfarenhet av samt en kortfattad beskrivning av specialistens tidigare uppdrag.

En av de licensgivare som efterfrågades var VMware. Advania hade i fliken Specialistkompetens VMware angett att den erbjudna specialisten hade erfarenhet av VMwares licensmodeller och avtal. Längre ner, i fältet för uppdragsbeskrivning, angavs i stället Oracle som licensgivare.

Skatteverket uppfattade att det var fråga om en felskrivning som kunde bero på att samma person användes som specialist både för VMware och för Oracle. Skrivfelet hade kunnat uppstå när information om uppdragen kopierats mellan cv-bilagans flikar för de två licensgivarna.

Skatteverket gav Advania möjlighet att rätta skrivfelet och fick bekräftat att det skulle stå VMware även i uppdragsbeskrivningen. Efter rättelsen fanns inga motsägelsefulla uppgifter i anbudet och Skatteverket tilldelade Advania ramavtalet.

Atea Sverige ansökte om överprövning och framhöll att Advania inte uppfyllde kravet på att styrka efterfrågad kompetens eftersom cv-bilagan inte visade att den offererade specialisten hade erfarenhet av VMware. Det var därför inte tillåtet att låta Advania rätta sitt anbud.

Domstolarnas bedömning
Förvaltningsrätten menade att Advania tydligt hade angett att arbetet i aktuellt cv avsåg licensgivaren Oracle, inte VMware. Kravet på att styrka efterfrågad kompetens var därmed inte uppfyllt och Skatteverket hade agerat i strid med LOU genom att tillåta Advania att rätta anbudet så att det först efter rättelsen uppfyllde samtliga krav.

Skatteverket överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

Kammarrätten ansåg att det var uppenbart att uppgifterna i cv-bilagan var motstridiga. Eftersom det var oklart om kravet var uppfyllt hade Skatteverket haft fog för att begära att Advania skulle rätta uppgiften. Genom rättelsen var det klarlagt att de uppdrag som Advania hade angett i fliken Specialistkompetens VMware avsåg VMware och inte Oracle.

Kammarrätten uttalade att rättelsen innebar att uppgifterna i anbudet formellt sett ändrades genom att ett sakfel undanröjdes, men att rättelsen inte innebar att anbudet ändrades i reell mening. Det rörde sig fortfarande om samma person och samma uppdrag som utförts.

Skatteverket hade därför inte agerat i strid med likabehandlingsprincipen genom att begära att Advania skulle rätta uppgiften eller genom att beakta Advanias anbud.

Analys
Upphandlande myndigheter måste upprätthålla de krav som ställs i en upphandling och får inte anta anbud som inte uppfyller de uppställda kraven. Myndigheten får dock tillåta eller begära att anbudsgivare rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i anbudet så länge detta är förenligt med principerna om likabehandling och öppenhet.

En rättelse innebär att felaktiga uppgifter rättas till i efterhand, det vill säga att uppgifter som har lämnats i anbudet ändras i något avseende. Det föreligger därför en hög risk för brott mot likabehandlingsprincipen när en rättelse tillåts och det finns anledning att använda denna möjlighet restriktivt.

Det bör inte vara tillåtet att använda möjligheten att låta en anbudsgivare rätta ett anbud som inte uppfyller de obligatoriska kraven så att anbudet först efter rättelsen uppfyller kraven.

Vi märker ibland av att det finns missuppfattningar om hur stort utrymme det finns för att tillåta en rättelse av felaktiga uppgifter i ett anbud. I LOU:s förarbeten klargörs det att vid en (tillåten) rättelse är ett anbud i reell mening oförändrat.

Möjligheten till rättelse är alltså inte avsedd att tillämpas för att låta anbudsgivare helt byta ut uppgifter eller rätta till allehanda misstag i ett anbud, utan bör vara begränsad till situationer där en rättelse kan ske utan att anbudet i egentlig mening ändras.

I detta fall har kammarrätten konstaterat att det uppdrag som beskrevs för den offererade specialisten avsåg arbete för korrekt licensgivare. Informationen om uppdraget fanns redan med i anbudet och ändrades inte i reell mening genom att en felskrivning om vilken licensgivare som avsågs rättades.

Målnummer

Kammarrätten i Stockholm, mål nummer 4229–23, den 23 november 2023.

Juristpanelen

Läs mer: Anbud

Juristpanelen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Tillåtet att rätta fel i anbudet"

  1. Lars skriver:
    2024-01-16 kl. 14:52

    Nyfiken på vad ni tycker om utgången, givet vad ni skriver i näst sista stycket. Ändrades anbudet i detta fall? Det verkar ju inte ha angetts ”arbete för VMware” i ursprungsanbudet.
    Ska man se fallet som ”en uppenbar felskrivning”, dvs. att det var klart för alla inblandade vad anbudsgivaren rätteligen menade att skriva?

    Svara
  2. David Sundgren skriver:
    2024-01-19 kl. 15:35

    Ja, det får förstås som att detta helt rimligt behandlats som en felskrivning. Om det INTE skulle vara fråga om en felskrivning så borde det stå klart för envar att det är meningslöst att ge in anbudet då det i så fall inte uppfyller ett obligatoriskt krav. Det har ju knappast varit anbudsgivarens avsikt.

    Svara
  3. Annika Blomqvist skriver:
    2024-01-22 kl. 16:30

    Hej Lars,
    Ja, givet vad som går att utläsa av domen så bör detta enligt vår mening vara en sådan situation där en rättelse kan godtas eftersom den aktuella cv-bilagan i sig avsåg ”korrekt” licensgivare och det också var det uppdraget som beskrevs. Möjligheten till rättelse bör dock tillämpas försiktigt och i undantagsfall.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Juristpanelen

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt