Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillåtet att rätta fel i anbudet

RättsfallsanalysI en ny dom konstaterar Kammarrätten i Stockholm att en rättelse av ett skrivfel är tillåten om den inte ändrar anbudet i reell mening. Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist, kommenterar domen.

| 2024-01-16
Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist.

Bakgrund
Skatteverket genomförde en upphandling av licenspartner, i vilken Advania Sverige tilldelades ramavtal. I upphandlingen ställdes ett krav på att anbudsgivare skulle tillhandahålla personer med specialistkompetens och erfarenhet av vissa efterfrågade licensgivare.

För att styrka den efterfrågade kompetensen skulle en cv-bilaga fyllas i. Cv-bilagan var utformad så att det fanns en flik för varje licensgivare och i respektive flik fanns fält för att ange bland annat specialistens namn, vilken licensgivare som specialisten hade erfarenhet av samt en kortfattad beskrivning av specialistens tidigare uppdrag.

En av de licensgivare som efterfrågades var VMware. Advania hade i fliken Specialistkompetens VMware angett att den erbjudna specialisten hade erfarenhet av VMwares licensmodeller och avtal. Längre ner, i fältet för uppdragsbeskrivning, angavs i stället Oracle som licensgivare.

Skatteverket uppfattade att det var fråga om en felskrivning som kunde bero på att samma person användes som specialist både för VMware och för Oracle. Skrivfelet hade kunnat uppstå när information om uppdragen kopierats mellan cv-bilagans flikar för de två licensgivarna.

Skatteverket gav Advania möjlighet att rätta skrivfelet och fick bekräftat att det skulle stå VMware även i uppdragsbeskrivningen. Efter rättelsen fanns inga motsägelsefulla uppgifter i anbudet och Skatteverket tilldelade Advania ramavtalet.

Atea Sverige ansökte om överprövning och framhöll att Advania inte uppfyllde kravet på att styrka efterfrågad kompetens eftersom cv-bilagan inte visade att den offererade specialisten hade erfarenhet av VMware. Det var därför inte tillåtet att låta Advania rätta sitt anbud.

Domstolarnas bedömning
Förvaltningsrätten menade att Advania tydligt hade angett att arbetet i aktuellt cv avsåg licensgivaren Oracle, inte VMware. Kravet på att styrka efterfrågad kompetens var därmed inte uppfyllt och Skatteverket hade agerat i strid med LOU genom att tillåta Advania att rätta anbudet så att det först efter rättelsen uppfyllde samtliga krav.

Skatteverket överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

Kammarrätten ansåg att det var uppenbart att uppgifterna i cv-bilagan var motstridiga. Eftersom det var oklart om kravet var uppfyllt hade Skatteverket haft fog för att begära att Advania skulle rätta uppgiften. Genom rättelsen var det klarlagt att de uppdrag som Advania hade angett i fliken Specialistkompetens VMware avsåg VMware och inte Oracle.

Kammarrätten uttalade att rättelsen innebar att uppgifterna i anbudet formellt sett ändrades genom att ett sakfel undanröjdes, men att rättelsen inte innebar att anbudet ändrades i reell mening. Det rörde sig fortfarande om samma person och samma uppdrag som utförts.

Skatteverket hade därför inte agerat i strid med likabehandlingsprincipen genom att begära att Advania skulle rätta uppgiften eller genom att beakta Advanias anbud.

Analys
Upphandlande myndigheter måste upprätthålla de krav som ställs i en upphandling och får inte anta anbud som inte uppfyller de uppställda kraven. Myndigheten får dock tillåta eller begära att anbudsgivare rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i anbudet så länge detta är förenligt med principerna om likabehandling och öppenhet.

En rättelse innebär att felaktiga uppgifter rättas till i efterhand, det vill säga att uppgifter som har lämnats i anbudet ändras i något avseende. Det föreligger därför en hög risk för brott mot likabehandlingsprincipen när en rättelse tillåts och det finns anledning att använda denna möjlighet restriktivt.

Det bör inte vara tillåtet att använda möjligheten att låta en anbudsgivare rätta ett anbud som inte uppfyller de obligatoriska kraven så att anbudet först efter rättelsen uppfyller kraven.

Vi märker ibland av att det finns missuppfattningar om hur stort utrymme det finns för att tillåta en rättelse av felaktiga uppgifter i ett anbud. I LOU:s förarbeten klargörs det att vid en (tillåten) rättelse är ett anbud i reell mening oförändrat.

Möjligheten till rättelse är alltså inte avsedd att tillämpas för att låta anbudsgivare helt byta ut uppgifter eller rätta till allehanda misstag i ett anbud, utan bör vara begränsad till situationer där en rättelse kan ske utan att anbudet i egentlig mening ändras.

I detta fall har kammarrätten konstaterat att det uppdrag som beskrevs för den offererade specialisten avsåg arbete för korrekt licensgivare. Informationen om uppdraget fanns redan med i anbudet och ändrades inte i reell mening genom att en felskrivning om vilken licensgivare som avsågs rättades.

Målnummer

Kammarrätten i Stockholm, mål nummer 4229–23, den 23 november 2023.

Juristpanelen

Läs mer: Anbud

Juristpanelen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Tillåtet att rätta fel i anbudet"

  1. Lars skriver:
    2024-01-16 kl. 14:52

    Nyfiken på vad ni tycker om utgången, givet vad ni skriver i näst sista stycket. Ändrades anbudet i detta fall? Det verkar ju inte ha angetts ”arbete för VMware” i ursprungsanbudet.
    Ska man se fallet som ”en uppenbar felskrivning”, dvs. att det var klart för alla inblandade vad anbudsgivaren rätteligen menade att skriva?

    Svara
  2. David Sundgren skriver:
    2024-01-19 kl. 15:35

    Ja, det får förstås som att detta helt rimligt behandlats som en felskrivning. Om det INTE skulle vara fråga om en felskrivning så borde det stå klart för envar att det är meningslöst att ge in anbudet då det i så fall inte uppfyller ett obligatoriskt krav. Det har ju knappast varit anbudsgivarens avsikt.

    Svara
  3. Annika Blomqvist skriver:
    2024-01-22 kl. 16:30

    Hej Lars,
    Ja, givet vad som går att utläsa av domen så bör detta enligt vår mening vara en sådan situation där en rättelse kan godtas eftersom den aktuella cv-bilagan i sig avsåg ”korrekt” licensgivare och det också var det uppdraget som beskrevs. Möjligheten till rättelse bör dock tillämpas försiktigt och i undantagsfall.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Juristpanelen

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026