Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tar ställning om unik tjänst

Medhelps ägarbild avgör om företaget får fortsätta med den sjukvårdsrådgivning som upphandlats av Region Stockholm. Det står klart sedan regionen tagit ställning till att tjänsten är unik och måste ha en oberoende ställning.

| 2021-03-10
Anna Starbrink och Johan Bratt, Region Stockholm. Foton: Anna Molander.

-Det är ett bra beslut som klargör att telefontjänsten hos 1177 ska vara neutral. Nu fortsätter vårt samarbete med Medhelp under avtalsperioden, säger Liberalernas regionråd Anna Starbrink efter avgörandet i regionens hälso- och sjukvårdsnämnd.

Striden om 1177 har pågått i månader inom Stockholmspolitiken där oppositionen – S och V – varit pådrivande i kampen mot att tillåta Kry som ny ägare till telefonrådgivningen efter ett planerat köp av Medhelp.

Att ha en vårdgivare som även ansvarar för telefonrådgivning har setts som olämpligt och även regionens blågröna majoritet har anslutit sig till linjen om att säga nej till ägarbytet för att värna förtroendet för tjänsten med en neutral, fristående telefonrådgivning.

-Hälso- och sjukvårdsnämnden har beslutat att avtalet med Medhelp AB sägs upp. Men i det fall att Medhelp AB drar tillbaka anmälan om ägarförändring innan beslutet har verkställts, kan beslutet inte verkställas vilket innebär att avtalen fortsatt gäller som tidigare, säger Region Stockholms hälso- och sjukvårdsdirektör Johan Bratt.

Inom Region Stockholm har Medhelp varit leverantör av tjänsten – som i övriga regioner drivs i egen regi – sedan 2000 med ett gällande, fyraårigt avtal sedan sommaren 2019.

Regionen hänvisar till avtalets reglering på områden som att väsentliga förändringar av ägarförhållanden ska anmälas och att man har rätt att pröva om avtalet ska gälla eller sägas upp efter en förändring.

Medhelp har redan meddelat att ägarbytet stoppas, efter signalerna från Region Stockholm, men med kritik mot att det saknas stöd i avtalet för en uppsägning.

-I vårdavtalet med Region Stockholm, och de upphandlingsunderlag som ligger till grund för det, finns inga skrivningar om att ägaren inte får vara vårdgivare. Enligt avtalet är kriteriet för att en ny ägare ska godkännas enbart att den nya ägaren ska kunna fullfölja avtalet. Det skäl som regionen nu anger för att inte godkänna Kry är helt nytt för oss, sade Tobias Ekros, vd för Medhelp, när beskedet gavs om att dra tillbaka den planerade ägarförändringen.

Region Stockholm pekar som beslutsgrunder på att tjänsten är unik – utan valfrihet att vända sig till någon annan aktör – och att man även har ett ansvar kopplat till övriga regioner för 1177 som gemensamt varumärke att vårda.

Samsynen politiskt kring ägarfrågan innebär knappast att Stockholmsstriden om 1177 är över.

Den moderatledda regionmajoriteten har som förstahandsalternativ upphandling för en ny avtalsperiod, oppositionen vill lägga tjänsten i egen regi. Vänsterpartiet hänvisar till en opinionsundersökning, beställd av partiet, där endast fem procent av stockholmarna förordade en fortsättning med privat drift.

Läs mer: Upphandling Region Stockholm

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist