Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tar ställning om unik tjänst

Medhelps ägarbild avgör om företaget får fortsätta med den sjukvårdsrådgivning som upphandlats av Region Stockholm. Det står klart sedan regionen tagit ställning till att tjänsten är unik och måste ha en oberoende ställning.

| 2021-03-10
Anna Starbrink och Johan Bratt, Region Stockholm. Foton: Anna Molander.

-Det är ett bra beslut som klargör att telefontjänsten hos 1177 ska vara neutral. Nu fortsätter vårt samarbete med Medhelp under avtalsperioden, säger Liberalernas regionråd Anna Starbrink efter avgörandet i regionens hälso- och sjukvårdsnämnd.

Striden om 1177 har pågått i månader inom Stockholmspolitiken där oppositionen – S och V – varit pådrivande i kampen mot att tillåta Kry som ny ägare till telefonrådgivningen efter ett planerat köp av Medhelp.

Att ha en vårdgivare som även ansvarar för telefonrådgivning har setts som olämpligt och även regionens blågröna majoritet har anslutit sig till linjen om att säga nej till ägarbytet för att värna förtroendet för tjänsten med en neutral, fristående telefonrådgivning.

-Hälso- och sjukvårdsnämnden har beslutat att avtalet med Medhelp AB sägs upp. Men i det fall att Medhelp AB drar tillbaka anmälan om ägarförändring innan beslutet har verkställts, kan beslutet inte verkställas vilket innebär att avtalen fortsatt gäller som tidigare, säger Region Stockholms hälso- och sjukvårdsdirektör Johan Bratt.

Inom Region Stockholm har Medhelp varit leverantör av tjänsten – som i övriga regioner drivs i egen regi – sedan 2000 med ett gällande, fyraårigt avtal sedan sommaren 2019.

Regionen hänvisar till avtalets reglering på områden som att väsentliga förändringar av ägarförhållanden ska anmälas och att man har rätt att pröva om avtalet ska gälla eller sägas upp efter en förändring.

Medhelp har redan meddelat att ägarbytet stoppas, efter signalerna från Region Stockholm, men med kritik mot att det saknas stöd i avtalet för en uppsägning.

-I vårdavtalet med Region Stockholm, och de upphandlingsunderlag som ligger till grund för det, finns inga skrivningar om att ägaren inte får vara vårdgivare. Enligt avtalet är kriteriet för att en ny ägare ska godkännas enbart att den nya ägaren ska kunna fullfölja avtalet. Det skäl som regionen nu anger för att inte godkänna Kry är helt nytt för oss, sade Tobias Ekros, vd för Medhelp, när beskedet gavs om att dra tillbaka den planerade ägarförändringen.

Region Stockholm pekar som beslutsgrunder på att tjänsten är unik – utan valfrihet att vända sig till någon annan aktör – och att man även har ett ansvar kopplat till övriga regioner för 1177 som gemensamt varumärke att vårda.

Samsynen politiskt kring ägarfrågan innebär knappast att Stockholmsstriden om 1177 är över.

Den moderatledda regionmajoriteten har som förstahandsalternativ upphandling för en ny avtalsperiod, oppositionen vill lägga tjänsten i egen regi. Vänsterpartiet hänvisar till en opinionsundersökning, beställd av partiet, där endast fem procent av stockholmarna förordade en fortsättning med privat drift.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Region Stockholm

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget