Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Tar p-förlust för att få debatt

Parkster tar strid mot att kommuner enbart utvärderar på lägsta pris när de upphandlar mobilparkeringstjänster. ”Någon annan tvingas täcka leverantörernas förluster vilket inte är rättvist”, säger Lars Andersson, operativ chef.

| 2021-11-05
Foto: Parkster

I våras tecknade parkeringsbolaget Parkster avtal med Sundsvalls kommun. Leverantören hade, för första gången, satt ett negativt pris.

– Varje gång någon parkerar på en av kommunens p-rutor i Sundsvall får vi betala för det, säger Lars Andersson, operativ chef på Parkster.

Han motiverar det affärsmässigt dåliga upplägget med att man ville väcka debatt kring frågan.

– Vi har försökt lyfta problemet med att enbart utvärdera på pris i andra upphandlingar vi deltagit i, men inte fått gehör. Den här gången tog vi hem upphandlingen och har lyckats höras genom bruset.

Anledningen till den mediala uppmärksamheten är att Parkster valde att ta ut en särskild avgift på 19 kronor i månaden av personer skrivna i Sundsvall som parkerar på andra Parkster-platser än de som tillhör Sundsvalls kommun.

Ett beslut som väckte stor irritation, men som visade sig vara förenligt med avtalet. 

Avgiften uppmärksammades lokalt och nationellt, vilket enligt Lars Andersson var hela syftet. Avgiften kommer därför att tas bort från december.

Lars Andersson fördjupar sin kritik mot att enbart utvärdera på pris.

– Utvärderingsmetoden tvingar fram avgifter för att täcka kostnader. Det innebär visserligen parkering utan extra avgifter i det upphandlade området men förflyttar kostnaderna till någon annan, det är inte rättvist.

I stället borde faktorer som kvalitet, referenser och presentationen av anbudet vägas in i upphandlingen, menar Lars Andersson. 

– Man kan också tänka sig att ha ett golv där anbud under en viss procentsats, säg 2-4 procent, inte anses seriösa. 

Runt om i landet visar nu kommuner, enligt Lars Andersson, en större förståelse för den problematik som företaget ser.

– De upphandlingar som kommer ut nu har inte bara pris som utvärderingsgrund, säger han och nämner Västerås, Karlskrona och Ängelholm som exempel. 

Avtalet med Sundsvalls kommun sträcker sig över två år, med option på ytterligare ett plus ett år.

– Min förhoppning är att kommunen väljer att göra en ny upphandling utan negativa priser efter två år i stället för att utnyttja optionen.

Enligt Sundsvalls kommun har inga beslut fattats ännu.

Läs mer: Upphandling Negativ prissättningParkeringstjänsterSundsvalls kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Tar p-förlust för att få debatt"

  1. Jakob Waldersten skriver:
    2021-11-05 kl. 14:50

    Välkommen till upphandlingsrättens underbara värld herr Andersson!

    Att upphandla på lägsta pris innebär att myndigheten kan ställa absoluta krav på kvalitet istället för att tumma på dem i förhållande till priset. Det är alltså kvalitetsmässigt bättre än att att vikta pris mot kvalitet.

    Att prata i termer om absolut spärr på när någon anses vara oseriös är inte förenligt med HFD:s golvprisdom utan varje anbudspris får bedömas för sig enligt reglerna om onormalt lågt pris.

    Att utvärdera referenser är inte tillåtet (däremot anbudsgivarens personal i viss mån). Att utvärdera själva anbudspresentationen är ju meningslöst (och därför otillåtet), eftersom utvärdering ska avse mervärden i kontraktsföremålet och inte själva presentationen av anbudet. Dessutom riskerar en anbudspresentation innebära otillåten komplettering av anbudet.

    Istället bör herr Andersson verka för att upphandling av parkeringsbetalningslösningar görs med någon form av förhandlat förfarande där anbudsgivarna kan lämna anbud på sina lösningar. Att anbudsgivarna helt enkelt får anpassa sitt tjänsteinnehåll efter vissa funktionskrav och efter förhandling får prissätta detsamma. Även detta är dock förenat med flera upphandlingsrättsliga risker, precis som det mesta inom offentlig verksamhet.

    Så som sagt, välkommen till offentlig upphandling! Ett av världens svåraste jobb:

    https://inkopsradet.se/kronika/upphandlare-har-varldens-svaraste-jobb/

    Svara
  2. Roger skriver:
    2021-11-11 kl. 10:44

    Vad menar Jakob med ”Att utvärdera referenser är inte tillåtet”? Vilken märklig tanke. Det är utan tvekan inte förbjudet i lagen. Formen hur referenser ges in kan man diskutera med det är en annan fråga.

    Svara
    1. Jesper skriver:
      2021-11-11 kl. 11:20

      Roger: Det framgår inte riktigt i texten vad som avses med utvärdering av referenser men utvärdering av leverantörens tekniska och yrkesmässiga kapacitet (leverantörens referenser) är förbjudet såväl i lag som i praxis.

      LOU 16:2:
      ”Ett tilldelningskriterium ska anses ha anknytning till den vara, tjänst eller byggentreprenad som ska anskaffas om kriteriet i något avseende hänför sig till denna vara eller tjänst eller till byggnadsverket under något skede av livscykeln”

      Leverantörens referenser har ingen anknytning till tjänsten som upphandlas. Detta är väl främst tolkat i Lianakis och Ambisig domarna.

      Läs mer tex här:
      ”För att förtydliga, det är aldrig tillåtet att utvärdera omständigheter som huvudsakligen är hänförliga leverantörens allmänna förmåga att utföra uppdraget på ett bra sätt eftersom sådana omständigheter är hänförliga till kvalificeringen av leverantörerna.”

      https://www.upphandlingsmyndigheten.se/frageportalen/1456582/intellektuella-tjanster/

    2. Jakob Waldersten skriver:
      2021-11-11 kl. 13:21

      Precis som Jesper är inne på följer det av praxis från EG-domstolen att själva anbudsgivarens referenser inte får utvärderas (eftersom sådana uppgifter snarare är hänförliga till kapacitet att utföra tjänsten). Det som får utvärderas referensmässigt kan vara personal som utgör en ”odelbar del av anbudet”, alltså tillhandahåller intellektuella prestationer. I övrigt är det själva kontraktsföremålet, alltså det man lämnar anbud om, som ska utvärderas. Det innebär att uppgifterna ska avse mervärden i den enskilda upphandlingen.

      Du kan läsa mer om vad jag menar i min artikel kring detta (artikeln avser förvisso entreprenadupphandlingar, men mycket av juridiken är densamma som för tjänster):

      https://inkopsradet.se/expertkommentar/referensentreprenad-far-ej-utvarderas/

  3. Roger skriver:
    2021-11-19 kl. 22:28

    Hej Jakob, Jesper,
    egentligen är vi överens, men det blir fel då att säga att det inte är tillåtet att utvärdera referenser. När man pratar om referenser som ett tilldelningskriterium handlar det i regel om intellektuella tjänster som är själva föremålet av upphandlingen. Många, kanske de flesta, företag är lika med de människor som jobbar i dem och säljer inte produkter utan de anställdas kunskap och kompetens. Det blir naturligtvis anstötligt när något som är vardagsmat för en påstås vara otillåtet.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2021-11-20 kl. 12:31

      Hej Roger, jag inser att jag var till viss del var otydlig i min första kommentar.

      Det jag avsåg var ”anbudsgivarens” referenser. ”Anbudsgivaren” är ju allt som oftast ett aktiebolag, i vart fall i princip aldrig en enskild firma – och definitivt aktiebolag när det kommer till parkeringsbolag (som artikeln ju berör). Så där är vi överens!

      Däremot är det inte ovanligt även vid upphandling av byggentreprenader att referenser utvärderas och då är det anbudsgivarens referenser som (felaktigt) är föremål för utvärderingen, inte den personal som står för intellektuella prestationerna. Så att utgå från att termen ”utvärdering av referenser” handlar om intellektuella tjänster beror nog på vilken bransch man är i 🙂

Lämna ett svar till Jakob Waldersten Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Tio skäl att välja Anbudsdagen

Krångligt med upphandling? Inte alls – bara andra spelregler. Lär dig rätt strategier på Anbudsdagen 2023.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Risk för skada om upphandling görs omRisk för skada om upphandling görs om
Vem ska besluta om avgift mot KKV?Vem ska besluta om avgift mot KKV?
Menar vi allvar med dialog?Menar vi allvar med dialog?
Sexmånadersfristen klargörsSexmånadersfristen klargörs
Pålitliga fakta bygger förtroendePålitliga fakta bygger förtroende
Flera mål i retur efter rättegångsfelFlera mål i retur efter rättegångsfel
Enbart sanningsförsäkran räcker inteEnbart sanningsförsäkran räcker inte
Bättre hållbara affärer nu!Bättre hållbara affärer nu!
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Så vill upphandlarna ha dialog

– Ta alla chanser som finns till dialog med oss i offentlig sektor, säger Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef i Uppsala. Hon menar att det kan påverka upphandlingen och ge grund för affärsmässiga avtal som är bra för alla.

Nytt från Upphandling24

  • I morgon firas Upphandlarens dag
  • Drar paralleller med Ryssbojkott
  • Stiftelser kan omfattas av LOU
  • UHM får krympt budget
  • Föreslås få starkare muskler
  • Så rundar kommunerna LOU
  • Tillbaka i konsultrollen

Åsikter på sajten

  • Fel förkasta försenad förklaringDet låter som att du gärna vill förkasta anbud för att en anbudsgivare inte är tillräckligt kompentent i att kunna...
  • Priset måste utvärderasDomen är dock helt utan praktisk funktion. En upphandlande myndighet att välja en utvärderingsmodell som t ex lägger 1 %...
  • Menar vi allvar med dialog?Ja tack. Äntligen någon som pratar om elefanten i rummet. Som leverantör har vi ett flertal tillfällen försökt. För det...
  • Fel förkasta försenad förklaringHåller med Ulfs resonemang här. Det verkar som att detta med onormalt låga anbud är en fortsatt gråzon och istället...
  • Priset måste utvärderasHögsta förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade inte prövningstillstånd. Mål nr 3906-20.
  • Priset måste utvärderasHar HD tagit upp denna?
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelHej David - ja, nämndemännen utses av regionfullmäktige efter nominering av partierna. Vid avgörande av mer komplexa eller omfattande mål...
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelTack för intressant artikel. Är nämndemän även i dessa mål politiskt tillsatta ej lagfarna medborgare? Vad skulle de i så...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att det är olyckligt att alla anbud som misstänks vara beroende av varandra förkastas. En lösning vore att...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att själva faktumet att företag ingår i samma koncern, sfär eller har samma personer i ledande roll är...

Senaste inläggen

  • Risk för skada om upphandling görs om
  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
  • Koncernbolags anbud inte självständiga
  • Terrorhot — så påverkas upphandlingar
  • Återanvändning av ESPD förenklas
  • Från hållbarhet till medvetenhet
  • Om stora nyttan med styrdokument
  • Fel förkasta försenad förklaring
  • LOU är ändå inte allt här i världen