Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tappar och anställer i raskt tempo

Många kommer och går på Upphandlingsmyndigheten. Personalomsättningen, som i fjol låg på 19 procent, är betydligt större än hos andra jämförbara myndigheter.

| 2017-12-27

Upphandlingsmyndigheten har i rask takt både tappat och anställt medarbetare. Många av dem som var med från början, och som ursprungligen kom från Konkurrensverket och Miljöstyrningsrådet, har idag slutat. Eller är tjänstlediga för uppdrag på regeringskansli eller andra myndigheter.

Under 2016 låg personalomsättningen på 19 procent. Det är betydligt högre än hos jämförbara myndigheter.

– Självklart påverkar personalomsättningen verksamheten och vi är mån om att skapa mer stabilitet och kontinuitet, säger Åsa Olsson, chef för kommunikationsenheten vid Upphandlingsmyndigheten, som påpekar att man är på god väg.

Inte oväntat uppmärksammar Statskontoret personalsituationen i sin utvärderingsrapport som lämnades till regeringen för ett par månader sedan. Bedömningen är att den höga omsättningen på andra myndigheter uppfattas som en risk för en trygg kompetensförsörjning.

Åsa Olsson säger att det vid starten av myndigheten var svårt att säkerställa rätt bemanning när det gäller både antal medarbetare och vilken kompetens som behövdes.

– Initialt behövde verksamheten också i viss mån förstärkas med tillfällig personal för att bygga upp myndighetens inre liv.

I år har rörligheten varit något mindre än i fjol. Omsättningen på medarbetare väntas för  2017 hamna på 16 procent.

– Myndigheten har löpande fått nya uppdrag som i flera fall har varit tidsbegränsade. Detta sammantaget har inneburit att vi har haft ett antal visstidsanställningar som under åren har löpt ut enligt plan, vilket självklart påverkar siffran för personalomsättning.

Det saknas inte rapporter från insidan om infekterade anställnings- och personalärenden.

– I samband med att en medarbetare slutar genomför vi avslutningssamtal för att se om det finns orsaker vi som arbetsgivare bör känna till och kan dra lärdom av.

Statskontoret slår fast att vissa kompetenser är svåra att rekrytera och behålla. Det råder generell brist på upphandlingskunniga, något som enligt analysen till regeringen bidrar till att göra myndigheten sårbar.

Statskontoret kritiserar Upphandlingsmyndigheten för att inte närmare ha analyserat kompetensluckorna och personalomsättningens konsekvenser för möjligheten att bedriva verksamheten i den omfattning och med den inriktning som lagts fast.

Åsa Olsson säger att det är svårt att svara på när vår organisation är fullbemannad. Detta eftersom det fortfarande kommer in nya uppdrag med relativt kort varsel och att rekryteringar tar tid:

– Vår förhoppning är att vi fram till halvårsskiftet 2018 ska vara fullbemannade baserat på det vi känner till i dagsläget.

Läs mer: KarriärUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Tappar och anställer i raskt tempo"

  1. Karin Andersson skriver:
    2018-01-09 kl. 12:58

    Personalomsättningen är ca 30% och inte 16 procent. Det beror på hur man räknar.
    År 2016 var det också några visstidsanställda som slutade så det är inte sant att detta beror på tillfälliga anställningar. 30% är det när man räknar på hur många fastanställda som sagt upp sig 2017

    Svara
  2. Linus skriver:
    2018-01-09 kl. 15:08

    Att personalomsättning är högra än många andra myndigheter beror det på missförhållabden på arbetsplatsen och inkompetenta chefer. Det har förekommit sänkningar, mobbningar och diskriminering på många sätt. Dessutom har några nya medarbetare fått sina anställningar på felaktiga grunder utan att ha rätt kompetens inom området med orimligt höga löner. Nepotism och mobbning har orsakat att många kompetenta personer har slutat.

    Svara
    1. Anställd vid UHM skriver:
      2018-01-11 kl. 09:43

      Jag intygar att ovanstående kommentar stämmer och tycker att Upphandlingsmyndigheten borde granskas närmare vad gäller ledarskap och personalförsörjningen.

  3. Lars skriver:
    2018-01-10 kl. 16:53

    Lite pinsamt är att Upphandlingsmyndigheten knappt klarar av att genomföra sina egna upphandlingar utan att välja ogenomtänkta utvärderingsmodeller, trassla med tilldelningsbeslut som återtas och ändras samt dra på sig överprövning helt i onödan. Tyvärr är det bristande kompetens i det praktiska genomförandet av upphandlingar hos vissa av myndighetens anställda.

    Samtidigt är många andra på myndigheten kompetenta och respekterade, så man inte generalisera.

    Svara
  4. UHM anställd skriver:
    2018-01-11 kl. 15:22

    Mycket pinsamt är det att Upphandlingsmyndigheten har inte ställt hållbarhetskrav, varken milömässiga eller sociala i egna upphandlingar. Det är skamligt med tanke på att det finns experter inne i organisationen som talar om det för andra upphandlande myndigheter att ställa såndana krav och använda Upphandlingsmyndighetens kriterier som har tagits fram med hjälp av interna och externa experter. Återigen fel ledarskap.

    Svara
  5. Boris skriver:
    2018-01-18 kl. 07:18

    Vad jag har hört, av säkra källor, har också flytten från City bidragit till att flera som fått längre resväg valt att söka andra arbeten närmare.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025