Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tappar och anställer i raskt tempo

Många kommer och går på Upphandlingsmyndigheten. Personalomsättningen, som i fjol låg på 19 procent, är betydligt större än hos andra jämförbara myndigheter.

| 2017-12-27

Upphandlingsmyndigheten har i rask takt både tappat och anställt medarbetare. Många av dem som var med från början, och som ursprungligen kom från Konkurrensverket och Miljöstyrningsrådet, har idag slutat. Eller är tjänstlediga för uppdrag på regeringskansli eller andra myndigheter.

Under 2016 låg personalomsättningen på 19 procent. Det är betydligt högre än hos jämförbara myndigheter.

– Självklart påverkar personalomsättningen verksamheten och vi är mån om att skapa mer stabilitet och kontinuitet, säger Åsa Olsson, chef för kommunikationsenheten vid Upphandlingsmyndigheten, som påpekar att man är på god väg.

Inte oväntat uppmärksammar Statskontoret personalsituationen i sin utvärderingsrapport som lämnades till regeringen för ett par månader sedan. Bedömningen är att den höga omsättningen på andra myndigheter uppfattas som en risk för en trygg kompetensförsörjning.

Åsa Olsson säger att det vid starten av myndigheten var svårt att säkerställa rätt bemanning när det gäller både antal medarbetare och vilken kompetens som behövdes.

– Initialt behövde verksamheten också i viss mån förstärkas med tillfällig personal för att bygga upp myndighetens inre liv.

I år har rörligheten varit något mindre än i fjol. Omsättningen på medarbetare väntas för  2017 hamna på 16 procent.

– Myndigheten har löpande fått nya uppdrag som i flera fall har varit tidsbegränsade. Detta sammantaget har inneburit att vi har haft ett antal visstidsanställningar som under åren har löpt ut enligt plan, vilket självklart påverkar siffran för personalomsättning.

Det saknas inte rapporter från insidan om infekterade anställnings- och personalärenden.

– I samband med att en medarbetare slutar genomför vi avslutningssamtal för att se om det finns orsaker vi som arbetsgivare bör känna till och kan dra lärdom av.

Statskontoret slår fast att vissa kompetenser är svåra att rekrytera och behålla. Det råder generell brist på upphandlingskunniga, något som enligt analysen till regeringen bidrar till att göra myndigheten sårbar.

Statskontoret kritiserar Upphandlingsmyndigheten för att inte närmare ha analyserat kompetensluckorna och personalomsättningens konsekvenser för möjligheten att bedriva verksamheten i den omfattning och med den inriktning som lagts fast.

Åsa Olsson säger att det är svårt att svara på när vår organisation är fullbemannad. Detta eftersom det fortfarande kommer in nya uppdrag med relativt kort varsel och att rekryteringar tar tid:

– Vår förhoppning är att vi fram till halvårsskiftet 2018 ska vara fullbemannade baserat på det vi känner till i dagsläget.

Läs mer: KarriärUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Tappar och anställer i raskt tempo"

  1. Karin Andersson skriver:
    2018-01-09 kl. 12:58

    Personalomsättningen är ca 30% och inte 16 procent. Det beror på hur man räknar.
    År 2016 var det också några visstidsanställda som slutade så det är inte sant att detta beror på tillfälliga anställningar. 30% är det när man räknar på hur många fastanställda som sagt upp sig 2017

    Svara
  2. Linus skriver:
    2018-01-09 kl. 15:08

    Att personalomsättning är högra än många andra myndigheter beror det på missförhållabden på arbetsplatsen och inkompetenta chefer. Det har förekommit sänkningar, mobbningar och diskriminering på många sätt. Dessutom har några nya medarbetare fått sina anställningar på felaktiga grunder utan att ha rätt kompetens inom området med orimligt höga löner. Nepotism och mobbning har orsakat att många kompetenta personer har slutat.

    Svara
    1. Anställd vid UHM skriver:
      2018-01-11 kl. 09:43

      Jag intygar att ovanstående kommentar stämmer och tycker att Upphandlingsmyndigheten borde granskas närmare vad gäller ledarskap och personalförsörjningen.

  3. Lars skriver:
    2018-01-10 kl. 16:53

    Lite pinsamt är att Upphandlingsmyndigheten knappt klarar av att genomföra sina egna upphandlingar utan att välja ogenomtänkta utvärderingsmodeller, trassla med tilldelningsbeslut som återtas och ändras samt dra på sig överprövning helt i onödan. Tyvärr är det bristande kompetens i det praktiska genomförandet av upphandlingar hos vissa av myndighetens anställda.

    Samtidigt är många andra på myndigheten kompetenta och respekterade, så man inte generalisera.

    Svara
  4. UHM anställd skriver:
    2018-01-11 kl. 15:22

    Mycket pinsamt är det att Upphandlingsmyndigheten har inte ställt hållbarhetskrav, varken milömässiga eller sociala i egna upphandlingar. Det är skamligt med tanke på att det finns experter inne i organisationen som talar om det för andra upphandlande myndigheter att ställa såndana krav och använda Upphandlingsmyndighetens kriterier som har tagits fram med hjälp av interna och externa experter. Återigen fel ledarskap.

    Svara
  5. Boris skriver:
    2018-01-18 kl. 07:18

    Vad jag har hört, av säkra källor, har också flytten från City bidragit till att flera som fått längre resväg valt att söka andra arbeten närmare.

    Svara

Lämna ett svar till UHM anställd Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud