Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Svenska upphandlare är sämst i EU

Enligt upphandlingslagarna ska alla upphandlingar över tröskelvärdet efterannonseras. Fast det verkar inte bekymra svenska upphandlare.

| 2016-05-17

Efterannonsering av genomförda upphandlingar över tröskelvärdet är avgörande för transparens och insamling av statistik. Detta till trots slarvar svenska upphandlare grovt med efterannonsering.

– Det är lätt att tro att en upphandlingsprocess är klar när kontraktet har undertecknats. Men i upphandlingsprocessen ingår även att annonsera resultatet av en upphandling, poängterar Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.

Sverige är det land inom EU-området som redovisar de sämsta siffrorna för efterannonsering. Det leder till brister i statistiken och sämre insyn i de offentliga affärerna.

Efter sommaren kommer Konkurrensverket att inleda en granskning för att få svar på varför det ser ut så här. Redan nu uppmanas upphandlingschefer och upphandlare att se över sina respektive myndigheters riktlinjer och att göra de eventuella ändringar som krävs för att uppfylla plikten att efterannonsera.

Konkurrensverket poängterar att det ligger på den upphandlande myndighetens ansvar att efterannonsering görs och att annonsen kommer fram till TED. Ur statistiskt perspektiv är kontraktsvärde den viktigaste uppgiften i en efterannons, men även förfarande är betydelsefullt.

Visst kan värdet av ett kontrakt ibland vara svårt att beräkna, särskilt om det är ett ramavtal. Rådet är att inte strunta i annonsering utan istället beräkna värdet efter bästa förmåga. En sådan uppskattning kan exempelvis byggas göras på tidigare inköp.

Att svenska upphandlare i betydande utsträckning ignorerar efterannonsering är långt från något nytt problem. Redan år 2008 hotade Konkurrensverket med böter.

Läs mer: EUInsynPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Svenska upphandlare är sämst i EU"

  1. Robert skriver:
    2016-06-10 kl. 14:18

    Enligt min mening ligger grundproblemet i att de flesta upphandlingsstöd som finns på marknaden idag, inte hanterar eller har med efterannonsering som ett steg i processen!
    I flera verktyg så ”avslutas” upphandlingen i och med att avtal tecknas och process-steget faller i glömska! Här kan upphandlingsverktygs-branschen förbättra och förenkla!

    Svara
    1. Julianna Olofsson skriver:
      2016-06-13 kl. 07:40

      Kolla gärna på e-Avrop Robert. Vi har allt det du efterfrågar och lite till.

  2. Per Eriksson skriver:
    2016-06-10 kl. 19:54

    Hej Robert,

    Tack för tipset till uppföljande artikel.

    //Per, Inköpsrådet

    Svara
  3. danielsimonsson skriver:
    2016-06-19 kl. 17:19

    Hej Robert!
    Visma TendSign, som används av en stor del av de svenska kommunerna, landstingen och statliga myndigheterna i Sverige, har även det ett steg i upphandlingsprocessen för att efterannonsera.

    /Daniel Simonsson, Produktchef, Visma

    Svara
    1. Lisbeth Johnson skriver:
      2016-06-20 kl. 10:07

      Tyvärr saknas det i TendSign vad gäller B-tjänster

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna