Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Svenska upphandlare är sämst i EU

Enligt upphandlingslagarna ska alla upphandlingar över tröskelvärdet efterannonseras. Fast det verkar inte bekymra svenska upphandlare.

| 2016-05-17

Efterannonsering av genomförda upphandlingar över tröskelvärdet är avgörande för transparens och insamling av statistik. Detta till trots slarvar svenska upphandlare grovt med efterannonsering.

– Det är lätt att tro att en upphandlingsprocess är klar när kontraktet har undertecknats. Men i upphandlingsprocessen ingår även att annonsera resultatet av en upphandling, poängterar Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.

Sverige är det land inom EU-området som redovisar de sämsta siffrorna för efterannonsering. Det leder till brister i statistiken och sämre insyn i de offentliga affärerna.

Efter sommaren kommer Konkurrensverket att inleda en granskning för att få svar på varför det ser ut så här. Redan nu uppmanas upphandlingschefer och upphandlare att se över sina respektive myndigheters riktlinjer och att göra de eventuella ändringar som krävs för att uppfylla plikten att efterannonsera.

Konkurrensverket poängterar att det ligger på den upphandlande myndighetens ansvar att efterannonsering görs och att annonsen kommer fram till TED. Ur statistiskt perspektiv är kontraktsvärde den viktigaste uppgiften i en efterannons, men även förfarande är betydelsefullt.

Visst kan värdet av ett kontrakt ibland vara svårt att beräkna, särskilt om det är ett ramavtal. Rådet är att inte strunta i annonsering utan istället beräkna värdet efter bästa förmåga. En sådan uppskattning kan exempelvis byggas göras på tidigare inköp.

Att svenska upphandlare i betydande utsträckning ignorerar efterannonsering är långt från något nytt problem. Redan år 2008 hotade Konkurrensverket med böter.

Läs mer: EUInsynPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Svenska upphandlare är sämst i EU"

  1. Robert skriver:
    2016-06-10 kl. 14:18

    Enligt min mening ligger grundproblemet i att de flesta upphandlingsstöd som finns på marknaden idag, inte hanterar eller har med efterannonsering som ett steg i processen!
    I flera verktyg så ”avslutas” upphandlingen i och med att avtal tecknas och process-steget faller i glömska! Här kan upphandlingsverktygs-branschen förbättra och förenkla!

    Svara
    1. Julianna Olofsson skriver:
      2016-06-13 kl. 07:40

      Kolla gärna på e-Avrop Robert. Vi har allt det du efterfrågar och lite till.

  2. Per Eriksson skriver:
    2016-06-10 kl. 19:54

    Hej Robert,

    Tack för tipset till uppföljande artikel.

    //Per, Inköpsrådet

    Svara
  3. danielsimonsson skriver:
    2016-06-19 kl. 17:19

    Hej Robert!
    Visma TendSign, som används av en stor del av de svenska kommunerna, landstingen och statliga myndigheterna i Sverige, har även det ett steg i upphandlingsprocessen för att efterannonsera.

    /Daniel Simonsson, Produktchef, Visma

    Svara
    1. Lisbeth Johnson skriver:
      2016-06-20 kl. 10:07

      Tyvärr saknas det i TendSign vad gäller B-tjänster

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott