Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Svenska upphandlare är sämst i EU

Enligt upphandlingslagarna ska alla upphandlingar över tröskelvärdet efterannonseras. Fast det verkar inte bekymra svenska upphandlare.

| 2016-05-17

Efterannonsering av genomförda upphandlingar över tröskelvärdet är avgörande för transparens och insamling av statistik. Detta till trots slarvar svenska upphandlare grovt med efterannonsering.

– Det är lätt att tro att en upphandlingsprocess är klar när kontraktet har undertecknats. Men i upphandlingsprocessen ingår även att annonsera resultatet av en upphandling, poängterar Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.

Sverige är det land inom EU-området som redovisar de sämsta siffrorna för efterannonsering. Det leder till brister i statistiken och sämre insyn i de offentliga affärerna.

Efter sommaren kommer Konkurrensverket att inleda en granskning för att få svar på varför det ser ut så här. Redan nu uppmanas upphandlingschefer och upphandlare att se över sina respektive myndigheters riktlinjer och att göra de eventuella ändringar som krävs för att uppfylla plikten att efterannonsera.

Konkurrensverket poängterar att det ligger på den upphandlande myndighetens ansvar att efterannonsering görs och att annonsen kommer fram till TED. Ur statistiskt perspektiv är kontraktsvärde den viktigaste uppgiften i en efterannons, men även förfarande är betydelsefullt.

Visst kan värdet av ett kontrakt ibland vara svårt att beräkna, särskilt om det är ett ramavtal. Rådet är att inte strunta i annonsering utan istället beräkna värdet efter bästa förmåga. En sådan uppskattning kan exempelvis byggas göras på tidigare inköp.

Att svenska upphandlare i betydande utsträckning ignorerar efterannonsering är långt från något nytt problem. Redan år 2008 hotade Konkurrensverket med böter.

Läs mer: EUInsynPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Svenska upphandlare är sämst i EU"

  1. Robert skriver:
    2016-06-10 kl. 14:18

    Enligt min mening ligger grundproblemet i att de flesta upphandlingsstöd som finns på marknaden idag, inte hanterar eller har med efterannonsering som ett steg i processen!
    I flera verktyg så ”avslutas” upphandlingen i och med att avtal tecknas och process-steget faller i glömska! Här kan upphandlingsverktygs-branschen förbättra och förenkla!

    Svara
    1. Julianna Olofsson skriver:
      2016-06-13 kl. 07:40

      Kolla gärna på e-Avrop Robert. Vi har allt det du efterfrågar och lite till.

  2. Per Eriksson skriver:
    2016-06-10 kl. 19:54

    Hej Robert,

    Tack för tipset till uppföljande artikel.

    //Per, Inköpsrådet

    Svara
  3. danielsimonsson skriver:
    2016-06-19 kl. 17:19

    Hej Robert!
    Visma TendSign, som används av en stor del av de svenska kommunerna, landstingen och statliga myndigheterna i Sverige, har även det ett steg i upphandlingsprocessen för att efterannonsera.

    /Daniel Simonsson, Produktchef, Visma

    Svara
    1. Lisbeth Johnson skriver:
      2016-06-20 kl. 10:07

      Tyvärr saknas det i TendSign vad gäller B-tjänster

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud