Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Sund eller osund strategisk prissättning

Juridisk krönikaVar går gränsen mellan en sund och osund konkurrens? Johan Stern och Björn Bergström på Ramberg Advokater resonerar om skillnaden mellan en sund strategisk prissättning och en osund sådan.

| 2020-06-09

Rättspraxis har kantats av diverse avgöranden från både svenska förvaltningsdomstolar och EU-domstolen vad gäller prissättning och om det ska vara tillåtet eller inte att upphandlande myndighet begränsar hur anbudsgivarna ska lämna sina priser.

Debatterna i olika forum har gått höga vad gäller olika varianter på så kallade golv- och takpriser.  Och nu senast kom HFD:s avgörande om att det inte är i strid med likabehandlingsprincipen att ställa ett obligatoriskt krav på att à-priser för ett större mängdintervall inte ska vara högre än à-priser för ett mindre mängdintervall.

Risken med att bestämma hur anbudsgivarna ska lämna sina priser måste noggrant analyseras. Hur påverkar det marknaden, olika affärsmodeller och vilka anbudsgivare är det som gynnas respektive missgynnas? Är det riktigt säkert att det alltid och för alla företag är det stora arbetet som är mer lönsamt än det lilla och vice versa. Är det någonting som upphandlande myndighet ska bestämma om?

Låt oss ta en parallell till HFD:s senaste avgörande om mängdintervall att jämföra med ett krav på att konsultnivå 1 ska vara det dyraste och de övriga vara lägre eller rent av bestämda till ett lägre timpris med hjälp av någon procentsats.

Om ett företag består av i huvudsak konsulter i högsta nivån och hellre skulle vilja få ut alla i arbete till ett lägre timpris än att de ska vara underbelagda till ett högre timpris. Är det något en upphandlande myndighet ska bestämma om?

De flesta avgöranden som kommit har utgått från tillåtligheten utifrån ett likabehandlingsperspektiv och konkurrens på lika villkor. I takt med avgörandena har reglerna om onormalt låga anbud urholkats mer och mer till att bli någon form av pappersmus som inte går att använda till någonting i något fall. Frågan är dock om det inte blivit lite av att inte se skogen för alla träd.

Är det proportionellt utifrån sitt syfte att bestämma hur anbudsgivarna ska lämna sina priser? Är kravet lämpligt och effektivt? Är det absolut nödvändigt eller finns det mindre ingripande alternativ, och slutligen – är effekterna av kravet inte oproportionella?

Om transparensprincipen ska upprätthålla likabehandlingsprincipen, borde proportionalitetsprincipen upprätthålla konkurrensprincipen . Vi ser en risk i att påverka konkurrenssituationen genom att kravställa på anbudsgivares prissättning på ett sätt som riskerar att slå fel även för beställaren.

Det finns en naturlig önskan från upphandlande myndighet att styra prissättningen, då det inom ett antal områden skapat stora problem där leverantörer lämnar priser som alla vet inte är hållbara, men där LOU:s möjligheter att förkasta sådana anbud är starkt begränsade.

Ett av alternativen är då att försöka styra prissättningen, för att minska anbudsgivarnas möjligheter. Det kan te sig lockande, men löser det problemet? Kanske. Risken är dock att ett problem ersätts med ett annat. I jakten på att undvika osund strategisk prissättning, riskerar man att slå undan benen för de leverantörer som faktiskt haft för avsikt att lämna sunda strategiska priser, låt vara enligt en annan modell än vad upphandlande myndighet har skapat.

Det för oss tillbaka till den fråga som vi själva har företrätt under många år och även skrivit i olika artiklar. Denna fråga är uppenbarligen lika aktuell nu som tidigare och det verkar inte som om vi har närmat oss en egentlig lösning. För att komma tillrätta med priser som är osunda finns det egentligen bara en långsiktigt hållbar lösning. Den består av ett antal grundläggande delar:

  • Gör ett grundarbete där de förväntade volymerna tydliggörs. Detta är inte alltid enkelt, men vill man komma tillrätta med osund strategisk prissättning finns det ingen genväg. Har upphandlande myndighet inte egen kompetens eller resurser får extern expertis anlitas. Om leverantörerna vet att volymerna är framtagna på ett professionellt sätt, minskar viljan att utmana modellen.
  • Acceptans av krav och avtalsvillkor i kombination med uppfyllelse av kriterier och lämnade priser måste simuleras utifrån vald utvärderingsmodell så att utfallet blir det bästa anbudet utifrån angivna förutsättningar.
  • Avtalet måste vara anpassat utifrån det som ska upphandlas med tydliga krav på leverans av det som har prissatts. Avtalet måste dock vara flexibelt för att kunna vara långsiktigt hållbart, jfr 17 kap. LOU.
  • Tillsätt resurser för att hantera avtalet och följ upp det så att tillämpningen inte ”glider” vad gäller kravuppfyllelse och volymer för att kompensera för ”låga” priser.
  • Kommunicera alla åtgärder ovan till de leverantörer som lämnar anbud.

Svårare, och enklare, än så är det inte. Så låt oss lämna frågan om att styra anbudsgivarnas priser, även om det under vissa förutsättningar är tillåtet enligt HFD, och fokusera på de åtgärder som gör skillnad på riktigt.

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönika

Helle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Sund eller osund strategisk prissättning"

  1. Kjell skriver:
    2020-06-15 kl. 13:00

    Tyvärr glömmer ni bort ramavtal där det ganska ofta lämnas anbud enligt ”saknar vi uppdrag är lite bättre än inget” men där anbudsgivaren inte har för avsikt att leverera om företaget har normal uppdragstäckning.

    Svara
    1. Fredrik skriver:
      2020-06-18 kl. 11:25

      Kjell,
      Det är väl precis det som omfattas av tredje punkten ”◾Avtalet måste vara anpassat utifrån det som ska upphandlas med tydliga krav på leverans av det som har prissatts.”
      Det du beskriver är ju enkelt att hantera genom några skrivningar i avtalet.

  2. Kjell skriver:
    2020-07-16 kl. 10:31

    Fredrik,
    I ramavtal som oftast (alltid?) tecknas utan att man har en klar bild av vad som behövs när är det inte så enkelt med tydliga krav på leverans. Med väldigt tydliga krav på leverans utan att ha motsvarande tydlighet på leveransdatum kommer prisnivån bli därefter.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026