Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

SUA-upphandling — hur fel kan det gå?

ExpertkommentarTerminal 5 på Arlanda flygplats ska fräschas upp under 2023. Inför renoveringen upphandlade Swedavia utrustning till säkerhetskontrollerna. Trots att verksamheten på Arlanda faller under Säkerhetsskyddslagen fick kinesiska Nuctech avtalet, skriver Pernilla Norman, Inköpsrådets expert på säkerhet.

| 2022-11-24
Pernilla Norman är advokat vid Advokatfirman LexIT. Foto: Daniel Wadenius.

Swedavia är ansvarig för flygplatser runt om i Sverige. Inför att terminal 5 på Arlanda flygplats ska moderniseras under 2023, upphandlade Swedavia utrustning till säkerhetskontrollerna. Trots att verksamheten på Arlanda flygplats har betydelse för Sveriges säkerhet, och därmed faller under Säkerhetsskyddslagens tillämpning, tilldelade Swedavia avtalet i upphandlingen till det kinesiska bolaget Nuctech.

I min förra krönika om säkerhetsskyddad upphandling, SUA-upphandling, diskuterades när SUA-upphandlingar behöver göras, och vad som utmärker en SUA-upphandling. Enligt 1 kap 1 § Säkerhetsskyddslagen gäller lagen ”för den som till någon del bedriver verksamhet som är av betydelse för Sveriges säkerhet…”.

Även om gränsdragningen för när Säkerhetsskyddslagen ska tillämpas kan vara komplex i enskilda fall, förefaller det tämligen grundläggande att Arlanda flygplats faller under lagens tillämplighet. Därmed ska en säkerhetsskyddsanalys för Arlanda flygplats vara genomförd.

Trots att säkerhetsskyddsanalysen inte är offentlig (av säkerhetsskäl), är det inte en långtgående gissning att anta att upphandlingen av utrustning till flygplatsens säkerhetskontroller rimligen borde ske som en säkerhetsskyddad upphandling.

En SUA-upphandling innebär ett samspel mellan Säkerhetsskyddslagens regler och upphandlingslagstiftningen, i det aktuella fallet LUF. Samspelet mellan de båda lagarna kan enkelt beskrivas som att Säkerhetslagen uppställer en rad mått och steg som ska vidtas och som behöver ”jackas in” i upphandlingsprocessen enligt LUF.

En stor del av arbetet som görs enligt Säkerhetsskyddslagen ligger i en upphandlingsprocess förberedelsefas, men också i fasen för prövning och utvärdering av inkomna anbud och i samband med tilldelning av kontrakt, då exempelvis säkerhetsprövning av den valda leverantörens personal kan behöva göras.

Även utformning av krav i kravspecifikationen, enskilda avtalsvillkor, behovet av säkerhetsskyddsavtal (SUA-avtal) med mera påverkas av Säkerhetsskyddslagens regler. Till detta kan också komma behovet av samråd med tillsynsmyndigheten. Ytterst kan tillsynsmyndigheten besluta att den aktuella upphandlingen inte får genomföras.  

I den upphandling som Swedavia genomförde tycks stora delar av Säkerhetsskyddslagen ha åsidosatts. Såvitt kan förstås har upphandlingen inte genomförts som en SUA-upphandling, i vart fall kan processen för SUA-upphandlingar, med alla de ytterligare steg som tillkommer jämfört med en ”vanlig” upphandlingsprocess, näppeligen har följts.

Något samråd med säkerhetspolisen genomfördes inte. Och resultatet av upphandlingen är minst sagt anmärkningsvärt. Det kinesiska bolaget Nuctech, som vann upphandlingen, var inte okänt. Bolaget anges ha nära band till både kinesiska kommunistpartiet och landets armé.

USA har identifierat brister i utrustningens skyddsmekanismer som gör det möjligt för den kinesiska staten att komma åt känslig information, vilket lett till att USA har svartlistat bolaget. Detta ska den dåvarande ansvarige ministern ha informerats om.

Bristerna i Swedavias handlande avslöjades av medierna, vilket ledde till att tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen inledde ett tillsynsärende.

I sin rapport utdelade Transportstyrelsen stark kritik mot Swedavias handlande, och uppställde krav på en rad åtgärder. Bland annat ska Swedavia:

  • Genomföra en särskild säkerhetsskyddsbedömning.
  • Utreda behovet av ett samråd med Säkerhetspolisen inför att den kinesiska utrustningen installeras på Arlanda. Det ska framhållas att Säkerhetspolisen vid sådant samråd har rätt att stoppa den aktuella utrustningen.
  • Ge besked om huruvida den kinesiska utrustningen ”godkänts ur säkerhetsskyddssynpunkt eller inte”.

I beslutet hotar Transportstyrelsen nu med böter på upp till 50 miljoner kronor om Swedavia inte skulle komma in med svar på de här tre punkterna ”i god tid innan driftsättning”.

Swedavias upphandling är märklig på många sätt. Man kan ju undra hur fel det kan gå! Även om SUA-upphandlingar kan vara mer komplexa att genomföra än ”vanliga” upphandlingar, så finns det processer för SUA-upphandlingar. Swedavia tycks inte har följt dessa i någon nämnvärd omfattning.

Ytterligare en omständighet som är ytterst märklig är att företrädare för Swedavia har uttalat sig i medierna vid ett flertal tillfällen och vid varje tillfälle påtalat att man är nöjd med upphandlingen och att den har gått rätt till. Detta även efter det att Transportstyrelsen lämnat sin tillsynsrapport. Det förefaller vara väldigt mycket prestige, men inte så mycket insikt i Swedavias inställning.

I sammanhanget ska noteras att Säkerhetspolisen i sin årsrapport har pekat ut Kina som ett av tre länder som utgör störst säkerhetshot mot Sverige. I det ljuset förefaller Swedavias inställning än mer märklig och närmast olustig.

Syftet med Säkerhetsskyddslagen och SUA-upphandlingar är ju just att skydda Sveriges säkerhet. Att ha en myndighet som är ansvarig för flygplatser, som åsidosätter denna lagstiftning och dessutom inte ens efter det att man har fått del av tillsynsmyndighetens rapport med kritik, tar till sig och accepterar sina brister, är djupt otillfredsställande ur ett medborgarperspektiv.

Pernilla Norman
Advokat, Advokatfirman LexIT

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Pernilla Norman

Pernilla Norman är advokat vid Advokatfirman LexIT och doktorand vid juridiska institutionen på Stockholms universitet där hon forskar om bland annat offentlig upphandling. Hon har drygt 25 års erfarenhet av att bistå såväl upphandlande myndigheter som leverantörer i upphandlingsrättsliga frågor. Pernilla Norman har också skrivit ett flertal böcker, bland annat i upphandlingsrätt.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl