Reguljärflygtrafiken mellan Mora-Siljan flygplats och Stockholm upphör i slutet av månaden. Detta sedan Trafikverket slagit fast att Dalaflyget, som ägs av kommunerna Mora, Borlänge och Falun tillsammans med landstinget, inte får ha avtal på flygtrafiken till Stockholm.
Anna Hed, kommunstyrelsens ordförande i Mora, är mycket besviken:
– Det här handlar om att även ge landsbygden möjlighet att utvecklas och att hela länet ska ha bra villkor för näringslivet.
Bakgrunden är att Trafikverket upphandlat Flexflight för att med statliga stödpengar trafikera linjen Stockholm-Sveg. Mot ersättning från Dalaflyget har AIS, den holländska operatör som utför flygningarna, mellanlandat i Mora för att släppa på och lämna av passagerare.
Trafikverket anser, trots att avtalet öppnar för mellanlandning, att det endast kan finnas ett avtal på samma sträcka. Även EU har ställt sig tvekande till att flygplatser genomför egna trafikupphandlingar.
Flygbolaget stämdes av Trafikverket för avtalsbrott samtidigt som en del av ersättningen hölls inne. Sedan verket fått rätt i domstol blir det nu stopp för denna pragmatiska lösning.
– Trafikverket har tänkt och agerat utifrån sina egna, ytterst snäva juridiska stuprör, utan tanke på den samhällsekonomiska skada agerandet medför, dundrar Lennart Sohlberg, socialdemokratiskt oppositionsråd i Mora.
Att utöka den så kallade trafikplikten till att omfatta även Mora är inte aktuellt eftersom kraven för detta inte uppfylls till fullo. Näringslivet och organisationer som Vasaloppet har agerat för att få behålla flygtrafiken:
– Företagsledningar, utbildningsfunktioner och säljavdelningar är det första som kommer att flyttas från våra kommuner. Därefter produktionsenheter vartefter företagsledningarna upplever det som bökigt att besöka enheterna, säger Lennart Sohlberg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer