Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Striden står i Uppsala

Hemtjänst-LOV ser ut att bli en viktig valfråga – inte minst sedan Socialdemokraterna gjort Uppsala kommun till ett varnande exempel. Trots kritiska strömningar i många kommuner så fortsätter ändå den stadiga ökningen av antalet valfrihetssystem.

| 2022-07-21
Uppsalakommunalråden Eva Christiernin, Socialdemokraterna, fråm majoriteten och Jonas Segersam, Kristdemokraterna, från oppositionen.

414 LOV i kommuner, regioner och stat 2015 har med en tioprocentig ökning växt till 456 (1 maj, 2022) enligt en sammanställning av Upphandlingsmyndigheten.

Även sedan ifjol har det skett en viss ökning med fem valfrihetssystem – detta trots växande kritik i många kommuner där ofta upphandling enligt LOU lyfts fram som fördelaktig jämfört med LOV.

Borgerligt styrda Sollentuna och ”samstyrda” (S och M) Strängnäs är exempel på kommuner som går över till hemtjänst med LOU som grund.

Även borgerligt styrda Linköping väljer samma lösning men där är den socialdemokratiska oppositionen kritisk och vill se ett nytt beslut med fokus på hemtjänst i egen regi vid en eventuell valseger.

Uppsala som Sverige fjärde största kommun har av Socialdemokraterna gjorts till något av en symbol för det man kallar ett marknadsexperiment med LOV.

Udden har tydlig riktning mot Kristdemokraterna och dess partiledare Ebba Busch, tidigare kommunpolitiker i Uppsala, och där till och med finansminister Mikael Damberg engagerats för att driva kampanj.

S-polemiken har dock väckt en hel del förvåning lokalt. Socialdemokraterna ställde sig bakom LOV inom äldreomsorgen när den infördes och har sedan låtit modellen förbli i stort sett orörd under åtta år vid Uppsalamakten.

Nu går S till val i Uppsala på ”att stoppa marknadsexperimentet i äldreomsorgen” och upphandling enligt LOU för det man ser som ökad kontroll sedan Attendo kastats ut som leverantör tidigare i år.

– Idag styr marknaden Uppsalas äldreomsorg. Det är vinstintresset som avgör var ett äldreboende ska dyka upp eller läggas ned, inte de äldres behov. Så ska vi inte ha det. Vi måste ta tillbaka kontrollen över äldreomsorgen, säger Eva Christiernin, socialdemokratiskt kommunalråd i Uppsala, i en artikel på partiets webbplats.

Uppsalaoppositionen till vänster och höger ger inte mycket för argumentationen.

– Det här är en vänstersväng Socialdemokraterna gör inför valet, men som i slutändan inte betyder någonting. Vi har vid ett tiotal tillfällen det senaste året lagt förslag om att minska marknadsstyrning, och S har röstat nej varje gång, säger Tobias Smedberg, kommunalråd för Vänsterpartiet, till Upsala nya tidning.

KD:s Jonas Segersam konstaterar för samma tidning:

– Om det är LOV eller LOU eller egen regi är inte avgörande. Det viktiga är att det är god kvalitet på omsorgen och att det finns valfrihet för äldre att själva välja boende.

Just hemtjänst-LOV dominerar bland valfrihetssystemen som helhet i Sverige med 163 olika kommuner som använder sig av modellen.

På kommunal nivå har Stockholm (15 LOV) flest valfrihetssystem följt av kommungrannarna Nacka och Täby.

Bland regionerna har också Stockholm flest system (39) följt av Uppsala och Skåne.

Inom staten är Arbetsförmedlingen den myndighet som använder sig av LOV med 11 system gällande olika jobbsökningstjänster – bland dem Rusta och matcha som central del av den nya arbetsmarknadspolitiken med upphandlade leverantörer.

Läs mer: Upphandling HemtjänstLOVUppsala kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Striden står i Uppsala"

  1. T skriver:
    2022-07-22 kl. 10:18

    ”Marknadsexperimentet” är en ytterst tröttsam retorik. Fri konkurrens driver effektivitet, valfrihet och innovation. Vidare är det ju faktiskt så att finns det gott om privata alternativ är det köparna som bestämmer vilka som är bra och vilka som är dåliga. Dåliga alternativ försvinner från marknaden när de inte kan finna lönsamhet. Mellan privata och offentliga alternativ gör valfriheten att även offentliga utförare måste hålla kvalitet, för att inte mista kunder till bättre privata alternativ. Totalt sett är konkurrensen extremt viktig för att hålla nere kostnaderna, uppe kvalitén, samt se till att verksamheten anpassas efter användarnas behov och önskemål.

    Allt detta ifrågasätts av Socialdemokraterna, med suspekta motiv. LOV är utmärkt för att ge brukarna alternativ. Självklart, liksom med LOU, ska det ackompanjeras av robusta avtal och seriös uppföljning. Offentliga och privata alternativ ska förstås resultatmätas med samma måttstock och nit. Den s.k. ”Attendoskandalen” i Uppsala ledde till att kommunen hävde ut hela avtalet, vilket påverkade 200 anställda, istället för att bara straffa eller lösgöra den del som var kopplad det distrikt (av 4) som hade problem. Samtidigt har det knappt nämnts att det på kommunens sida fanns flera kopplade tjänstemän som tagit mutor och därmed varit medskyldiga till fusket.

    Svara
    1. Said Talani skriver:
      2022-07-29 kl. 10:54

      Det krävs tjänstemänansvar

  2. Said Talani skriver:
    2022-07-29 kl. 10:56

    Det krävs tjänstemänansvar

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler

Nytt från Upphandling24

  • Stiftelseaffär med efterräkningar
  • Alla leverantörer ska inte vara lika
  • Robertsfors utmanar ”nya” lagen
  • Räkna med ökat polisintresse
  • Disputerar om krav och pris
  • “Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka

Kommentarer från läsarna

Björn : Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Så spännande. Man får känsla att det är mycket som inte kom upp till ytan. Jag tror kommunen vet mer…
Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…

Senaste inläggen

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025