Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Striden står i Uppsala

Hemtjänst-LOV ser ut att bli en viktig valfråga – inte minst sedan Socialdemokraterna gjort Uppsala kommun till ett varnande exempel. Trots kritiska strömningar i många kommuner så fortsätter ändå den stadiga ökningen av antalet valfrihetssystem.

| 2022-07-21
Uppsalakommunalråden Eva Christiernin, Socialdemokraterna, fråm majoriteten och Jonas Segersam, Kristdemokraterna, från oppositionen.

414 LOV i kommuner, regioner och stat 2015 har med en tioprocentig ökning växt till 456 (1 maj, 2022) enligt en sammanställning av Upphandlingsmyndigheten.

Även sedan ifjol har det skett en viss ökning med fem valfrihetssystem – detta trots växande kritik i många kommuner där ofta upphandling enligt LOU lyfts fram som fördelaktig jämfört med LOV.

Borgerligt styrda Sollentuna och ”samstyrda” (S och M) Strängnäs är exempel på kommuner som går över till hemtjänst med LOU som grund.

Även borgerligt styrda Linköping väljer samma lösning men där är den socialdemokratiska oppositionen kritisk och vill se ett nytt beslut med fokus på hemtjänst i egen regi vid en eventuell valseger.

Uppsala som Sverige fjärde största kommun har av Socialdemokraterna gjorts till något av en symbol för det man kallar ett marknadsexperiment med LOV.

Udden har tydlig riktning mot Kristdemokraterna och dess partiledare Ebba Busch, tidigare kommunpolitiker i Uppsala, och där till och med finansminister Mikael Damberg engagerats för att driva kampanj.

S-polemiken har dock väckt en hel del förvåning lokalt. Socialdemokraterna ställde sig bakom LOV inom äldreomsorgen när den infördes och har sedan låtit modellen förbli i stort sett orörd under åtta år vid Uppsalamakten.

Nu går S till val i Uppsala på ”att stoppa marknadsexperimentet i äldreomsorgen” och upphandling enligt LOU för det man ser som ökad kontroll sedan Attendo kastats ut som leverantör tidigare i år.

– Idag styr marknaden Uppsalas äldreomsorg. Det är vinstintresset som avgör var ett äldreboende ska dyka upp eller läggas ned, inte de äldres behov. Så ska vi inte ha det. Vi måste ta tillbaka kontrollen över äldreomsorgen, säger Eva Christiernin, socialdemokratiskt kommunalråd i Uppsala, i en artikel på partiets webbplats.

Uppsalaoppositionen till vänster och höger ger inte mycket för argumentationen.

– Det här är en vänstersväng Socialdemokraterna gör inför valet, men som i slutändan inte betyder någonting. Vi har vid ett tiotal tillfällen det senaste året lagt förslag om att minska marknadsstyrning, och S har röstat nej varje gång, säger Tobias Smedberg, kommunalråd för Vänsterpartiet, till Upsala nya tidning.

KD:s Jonas Segersam konstaterar för samma tidning:

– Om det är LOV eller LOU eller egen regi är inte avgörande. Det viktiga är att det är god kvalitet på omsorgen och att det finns valfrihet för äldre att själva välja boende.

Just hemtjänst-LOV dominerar bland valfrihetssystemen som helhet i Sverige med 163 olika kommuner som använder sig av modellen.

På kommunal nivå har Stockholm (15 LOV) flest valfrihetssystem följt av kommungrannarna Nacka och Täby.

Bland regionerna har också Stockholm flest system (39) följt av Uppsala och Skåne.

Inom staten är Arbetsförmedlingen den myndighet som använder sig av LOV med 11 system gällande olika jobbsökningstjänster – bland dem Rusta och matcha som central del av den nya arbetsmarknadspolitiken med upphandlade leverantörer.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling HemtjänstLOVUppsala kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Striden står i Uppsala"

  1. T skriver:
    2022-07-22 kl. 10:18

    ”Marknadsexperimentet” är en ytterst tröttsam retorik. Fri konkurrens driver effektivitet, valfrihet och innovation. Vidare är det ju faktiskt så att finns det gott om privata alternativ är det köparna som bestämmer vilka som är bra och vilka som är dåliga. Dåliga alternativ försvinner från marknaden när de inte kan finna lönsamhet. Mellan privata och offentliga alternativ gör valfriheten att även offentliga utförare måste hålla kvalitet, för att inte mista kunder till bättre privata alternativ. Totalt sett är konkurrensen extremt viktig för att hålla nere kostnaderna, uppe kvalitén, samt se till att verksamheten anpassas efter användarnas behov och önskemål.

    Allt detta ifrågasätts av Socialdemokraterna, med suspekta motiv. LOV är utmärkt för att ge brukarna alternativ. Självklart, liksom med LOU, ska det ackompanjeras av robusta avtal och seriös uppföljning. Offentliga och privata alternativ ska förstås resultatmätas med samma måttstock och nit. Den s.k. ”Attendoskandalen” i Uppsala ledde till att kommunen hävde ut hela avtalet, vilket påverkade 200 anställda, istället för att bara straffa eller lösgöra den del som var kopplad det distrikt (av 4) som hade problem. Samtidigt har det knappt nämnts att det på kommunens sida fanns flera kopplade tjänstemän som tagit mutor och därmed varit medskyldiga till fusket.

    Svara
    1. Said Talani skriver:
      2022-07-29 kl. 10:54

      Det krävs tjänstemänansvar

  2. Said Talani skriver:
    2022-07-29 kl. 10:56

    Det krävs tjänstemänansvar

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud