Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Striden står i Uppsala

Hemtjänst-LOV ser ut att bli en viktig valfråga – inte minst sedan Socialdemokraterna gjort Uppsala kommun till ett varnande exempel. Trots kritiska strömningar i många kommuner så fortsätter ändå den stadiga ökningen av antalet valfrihetssystem.

| 2022-07-21
Uppsalakommunalråden Eva Christiernin, Socialdemokraterna, fråm majoriteten och Jonas Segersam, Kristdemokraterna, från oppositionen.

414 LOV i kommuner, regioner och stat 2015 har med en tioprocentig ökning växt till 456 (1 maj, 2022) enligt en sammanställning av Upphandlingsmyndigheten.

Även sedan ifjol har det skett en viss ökning med fem valfrihetssystem – detta trots växande kritik i många kommuner där ofta upphandling enligt LOU lyfts fram som fördelaktig jämfört med LOV.

Borgerligt styrda Sollentuna och ”samstyrda” (S och M) Strängnäs är exempel på kommuner som går över till hemtjänst med LOU som grund.

Även borgerligt styrda Linköping väljer samma lösning men där är den socialdemokratiska oppositionen kritisk och vill se ett nytt beslut med fokus på hemtjänst i egen regi vid en eventuell valseger.

Uppsala som Sverige fjärde största kommun har av Socialdemokraterna gjorts till något av en symbol för det man kallar ett marknadsexperiment med LOV.

Udden har tydlig riktning mot Kristdemokraterna och dess partiledare Ebba Busch, tidigare kommunpolitiker i Uppsala, och där till och med finansminister Mikael Damberg engagerats för att driva kampanj.

S-polemiken har dock väckt en hel del förvåning lokalt. Socialdemokraterna ställde sig bakom LOV inom äldreomsorgen när den infördes och har sedan låtit modellen förbli i stort sett orörd under åtta år vid Uppsalamakten.

Nu går S till val i Uppsala på ”att stoppa marknadsexperimentet i äldreomsorgen” och upphandling enligt LOU för det man ser som ökad kontroll sedan Attendo kastats ut som leverantör tidigare i år.

– Idag styr marknaden Uppsalas äldreomsorg. Det är vinstintresset som avgör var ett äldreboende ska dyka upp eller läggas ned, inte de äldres behov. Så ska vi inte ha det. Vi måste ta tillbaka kontrollen över äldreomsorgen, säger Eva Christiernin, socialdemokratiskt kommunalråd i Uppsala, i en artikel på partiets webbplats.

Uppsalaoppositionen till vänster och höger ger inte mycket för argumentationen.

– Det här är en vänstersväng Socialdemokraterna gör inför valet, men som i slutändan inte betyder någonting. Vi har vid ett tiotal tillfällen det senaste året lagt förslag om att minska marknadsstyrning, och S har röstat nej varje gång, säger Tobias Smedberg, kommunalråd för Vänsterpartiet, till Upsala nya tidning.

KD:s Jonas Segersam konstaterar för samma tidning:

– Om det är LOV eller LOU eller egen regi är inte avgörande. Det viktiga är att det är god kvalitet på omsorgen och att det finns valfrihet för äldre att själva välja boende.

Just hemtjänst-LOV dominerar bland valfrihetssystemen som helhet i Sverige med 163 olika kommuner som använder sig av modellen.

På kommunal nivå har Stockholm (15 LOV) flest valfrihetssystem följt av kommungrannarna Nacka och Täby.

Bland regionerna har också Stockholm flest system (39) följt av Uppsala och Skåne.

Inom staten är Arbetsförmedlingen den myndighet som använder sig av LOV med 11 system gällande olika jobbsökningstjänster – bland dem Rusta och matcha som central del av den nya arbetsmarknadspolitiken med upphandlade leverantörer.

Läs mer: Upphandling HemtjänstLOVUppsala kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Striden står i Uppsala"

  1. T skriver:
    2022-07-22 kl. 10:18

    ”Marknadsexperimentet” är en ytterst tröttsam retorik. Fri konkurrens driver effektivitet, valfrihet och innovation. Vidare är det ju faktiskt så att finns det gott om privata alternativ är det köparna som bestämmer vilka som är bra och vilka som är dåliga. Dåliga alternativ försvinner från marknaden när de inte kan finna lönsamhet. Mellan privata och offentliga alternativ gör valfriheten att även offentliga utförare måste hålla kvalitet, för att inte mista kunder till bättre privata alternativ. Totalt sett är konkurrensen extremt viktig för att hålla nere kostnaderna, uppe kvalitén, samt se till att verksamheten anpassas efter användarnas behov och önskemål.

    Allt detta ifrågasätts av Socialdemokraterna, med suspekta motiv. LOV är utmärkt för att ge brukarna alternativ. Självklart, liksom med LOU, ska det ackompanjeras av robusta avtal och seriös uppföljning. Offentliga och privata alternativ ska förstås resultatmätas med samma måttstock och nit. Den s.k. ”Attendoskandalen” i Uppsala ledde till att kommunen hävde ut hela avtalet, vilket påverkade 200 anställda, istället för att bara straffa eller lösgöra den del som var kopplad det distrikt (av 4) som hade problem. Samtidigt har det knappt nämnts att det på kommunens sida fanns flera kopplade tjänstemän som tagit mutor och därmed varit medskyldiga till fusket.

    Svara
    1. Said Talani skriver:
      2022-07-29 kl. 10:54

      Det krävs tjänstemänansvar

  2. Said Talani skriver:
    2022-07-29 kl. 10:56

    Det krävs tjänstemänansvar

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna

Nytt från Upphandling24

  • Tyck till om uppföljning
  • Drömmer om kortare arbetstid
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Till försvar för LOV
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • ”Från pärm till skärm”

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag