Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stöttar kommuner och regioner om kemikalier

Kemkollen hjälper Addas ramavtalskunder att följa upp avtal och höja ambitionsnivån i kommande upphandlingar. Efter fem års samarbete finns ”kollen” även tillgänglig i digital form.

| 2022-07-06
Anna Löfström, Adda.

Totalt 105 varor från 49 leverantörer finns numera analyserade inom ramen för Kemkollen med oberoende resultat för om produkterna innehåller miljö- och hälsofarliga kemikalier och om avtalade krav uppfylls.

Tidigare har resultaten från de kemiska analyserna av olika produktrupper presenterats i rapporterna Mjukt och tryggt 2019 samt Plastic fantastic 2020.

Sedan en tid tillbaka finns alla resultat samlade digitalt, tillgängligt för kommuner och regioner.

Anna Löfström, hållbarhetsstrateg på Adda inköpscentral, framhåller modellens nytta med att samordna resurser för effektiv uppföljning.

Resultaten av de kemiska analyserna i Kemkollen ökar kompetensen och stärker möjligheten till mer cirkulära materialflöden.

-Kemkollen möjliggör för kommuner och regioner att följa upp kemikaliekrav som finns i upphandlade avtal. Många kommuner och regioner har svårt att följa upp kemikaliekrav som är ställda i upphandlingar, dels på rund av att resurserna inte alltid finns och dels för att kemikaliekompetens saknas, säger Anna Löfström.

Hon tillägger att Kemkollen också används av upphandlande myndigheter i dialogen med leverantörsmarknaden inför nya upphandlingar.

-Resultaten ger dem möjligheter att ställa konkreta frågor till leverantörerna om specifika kemiska ämnen i olika material och därmed ger en förståelse för vilka kemikaliekrav som kan vara rimliga och viktiga att ställa i kommande upphandling.

Upphandlande myndigheter kan ställa olika kemikaliekrav och därför är det svårt att generellt ange om leverantörerna är bra på att uppfylla de krav som ställts.

-Det vi vet är att flera upphandlande myndigheter har tagit resultaten vidare med sina leverantörer. Antingen med anledning av att resultaten visat på högre halter än avtalat men också som ett diskussionsunderlag med leverantörerna om hur leverantörerna arbetar systematiskt med att säkerställa att avtalade gränsvärden uppfylls, säger Anna Löfström.

Produktutveckling kan också ha betydelse:

-Det är bra att känna till att den kemiska analysen inom Kemkollen är en ögonblicksbild av en vara bland många tusen som tillverkas. Exempelvis kan nyare batcher vara tillverkade utan kemikalier som kan ha återfunnits i tidigare analyser.

Arbetet med Kemkollen inleddes redan 2017 av Stockholms universitet och konsultföretaget Trossa med ett projekt som finansierades av statliga forskningsrådet Formas.

Under 2018 och 2019 växte sedan själva modellen fram i en arbetsgrupp där även Regionernas nationella kansli för hållbar upphandling och dåvarande SKL Kommentus (numera Adda) medverkade. 2019 presenterades pilotprojektet Mjukt och tryggt med uppföljning av kemikalieinnehåll i textilier och leksaker.

-Just nu är Kemkollen under utredning och vi har därför inga nya studier inplanerade. Vi på Adda tittar på hur vi kan bredda våra kollar i framtiden så att vi kan ge ett utökat stöd till våra kunder vad gäller uppföljning av ställda hållbarhetskrav och villkor. I det ingår att föra dialog med våra kunder för att se om och inom vilka områden intresset och förutsättningarna för en samordnad uppföljning finns, säger Anna Löfström.

På Addas webbplats finns en beskrivning om samarbetsmodellens prioriteringar och arbetet inom en särskild intressentgrupp.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling AddaKemikalier

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl