Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stöttar kommuner och regioner om kemikalier

Kemkollen hjälper Addas ramavtalskunder att följa upp avtal och höja ambitionsnivån i kommande upphandlingar. Efter fem års samarbete finns ”kollen” även tillgänglig i digital form.

| 2022-07-06
Anna Löfström, Adda.

Totalt 105 varor från 49 leverantörer finns numera analyserade inom ramen för Kemkollen med oberoende resultat för om produkterna innehåller miljö- och hälsofarliga kemikalier och om avtalade krav uppfylls.

Tidigare har resultaten från de kemiska analyserna av olika produktrupper presenterats i rapporterna Mjukt och tryggt 2019 samt Plastic fantastic 2020.

Sedan en tid tillbaka finns alla resultat samlade digitalt, tillgängligt för kommuner och regioner.

Anna Löfström, hållbarhetsstrateg på Adda inköpscentral, framhåller modellens nytta med att samordna resurser för effektiv uppföljning.

Resultaten av de kemiska analyserna i Kemkollen ökar kompetensen och stärker möjligheten till mer cirkulära materialflöden.

-Kemkollen möjliggör för kommuner och regioner att följa upp kemikaliekrav som finns i upphandlade avtal. Många kommuner och regioner har svårt att följa upp kemikaliekrav som är ställda i upphandlingar, dels på rund av att resurserna inte alltid finns och dels för att kemikaliekompetens saknas, säger Anna Löfström.

Hon tillägger att Kemkollen också används av upphandlande myndigheter i dialogen med leverantörsmarknaden inför nya upphandlingar.

-Resultaten ger dem möjligheter att ställa konkreta frågor till leverantörerna om specifika kemiska ämnen i olika material och därmed ger en förståelse för vilka kemikaliekrav som kan vara rimliga och viktiga att ställa i kommande upphandling.

Upphandlande myndigheter kan ställa olika kemikaliekrav och därför är det svårt att generellt ange om leverantörerna är bra på att uppfylla de krav som ställts.

-Det vi vet är att flera upphandlande myndigheter har tagit resultaten vidare med sina leverantörer. Antingen med anledning av att resultaten visat på högre halter än avtalat men också som ett diskussionsunderlag med leverantörerna om hur leverantörerna arbetar systematiskt med att säkerställa att avtalade gränsvärden uppfylls, säger Anna Löfström.

Produktutveckling kan också ha betydelse:

-Det är bra att känna till att den kemiska analysen inom Kemkollen är en ögonblicksbild av en vara bland många tusen som tillverkas. Exempelvis kan nyare batcher vara tillverkade utan kemikalier som kan ha återfunnits i tidigare analyser.

Arbetet med Kemkollen inleddes redan 2017 av Stockholms universitet och konsultföretaget Trossa med ett projekt som finansierades av statliga forskningsrådet Formas.

Under 2018 och 2019 växte sedan själva modellen fram i en arbetsgrupp där även Regionernas nationella kansli för hållbar upphandling och dåvarande SKL Kommentus (numera Adda) medverkade. 2019 presenterades pilotprojektet Mjukt och tryggt med uppföljning av kemikalieinnehåll i textilier och leksaker.

-Just nu är Kemkollen under utredning och vi har därför inga nya studier inplanerade. Vi på Adda tittar på hur vi kan bredda våra kollar i framtiden så att vi kan ge ett utökat stöd till våra kunder vad gäller uppföljning av ställda hållbarhetskrav och villkor. I det ingår att föra dialog med våra kunder för att se om och inom vilka områden intresset och förutsättningarna för en samordnad uppföljning finns, säger Anna Löfström.

På Addas webbplats finns en beskrivning om samarbetsmodellens prioriteringar och arbetet inom en särskild intressentgrupp.

Läs mer: Upphandling AddaKemikalier

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt