Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stort fokus på service

Öppenhet och service i hela kommunorganisationen. Tät inköpssamverkan med grannkommuner. Enkla och tydliga upphandlingsdokument. Det är några framgångsfaktorer för upphandlingsenheten i Tanums kommun.

| 2022-05-04
Paula Kellett och Sandra Morin, upphandlare i Tanums kommun.

Arbetssätten har både bidragit till att bygga upp ett långsiktigt förtroende för kommunens upphandling och i närtid för att  hantera Ukrainakrigets konsekvenser.

-Vi har flera entreprenader ute på annons nu under våren och där såg det lite bekymmersamt ut med leverantörer som inte kunde beräkna vilka priser de skulle offerera utifrån det oroliga läget – inte ens på kort sikt, berättar upphandlaren Sandra Morin.

-Men genom samarbete mellan verksamheten, vårt juridiska stöd och oss upphandlare så hittade vi en modell med tätare indexreglering och utökad dialog. Det gör att kommunen nu kan gå vidare med investeringar med mindre fördröjningar efter att ha avvaktat något med annonsering eller i något fall förlängd anbudstid.

Bohuskustkommunen Tanum – med Strömstad som granne i norr och Sotenäs och Munkedal i söder – har omkring 13 000 invånare. De två upphandlartjänsterna flyttades ifjol till ekonomi- och upphandlingsavdelningen efter att tidigare haft kommunchefen som ansvarig för upphandling.

Just kommunens relativa litenhet – centralorten Tanumshede har bara 2 000 invånare – har nästan växt fram som en styrka för de kommunala inköpen.

-Kommunen har väldigt stort fokus på service och där vill vi bidra så långt vi kan och har jobbat med ett antal projekt som gett bra effekt, säger Sandra Morin.

En fokusgrupp för att förbättra kraven och utformningen i upphandlingsdokumenten bildades för ett par år sedan och gav intressanta idéer från den lokala leverantörsmarknaden. Tanums kommun arbetar efter en tydlig linje med strukturen i upphandlingarna.

-Hur vi formulerar oss, vilka formulär som används, att det finns en tydlighet och att olika dokument inte motsäger varandra. Sådana delar är viktiga.

-Även mängden handlingar behöver vi jobba med hela tiden – att inte kräva in mer än vad som behövs för att utvärdera och tilldela. Hellre då att begära in referenser eller intyg där behov uppstår och möjligheten finns.

Tanums kommun har inte använt sig av språkkonsulter för att se över sättet att formulera dokument, men hittat andra vägar som fungerat väl.

-Kommunen har en servicepolicy med ett fokus på att vi inte ska uttrycka oss onödigt byråkratiskt. Utöver det tycker jag själv att kommunikation är ett intressant och viktigt område, säger Sandra Morin.

-Jag har en examen med kommunikation som huvudämne, medan min kollega Paula Kellett är ekonom. Vi kompletterar varandra och stämmer av dokument som vi jobbar med för att få ett bra slutresultat.

Även upphandlare i fyra grannkommuner finns som inspiration och resurs.

-Tanums kommun har en nära inköpssamverkan med Strömstad, Munkedal, Lysekil och Sotenäs. Vi som jobbar med upphandling ses ungefär en gång i månaden, genomför upphandlingar tillsammans alla fem eller i mindre konstellationer och delar med oss av underlag och arbetssätt.

Tanum placerade sig nyligen högt – plats 6 av 55 kommuner – i en SKR-jämförelse av företagares upplevelse av kommuners upphandling.

-Det känns väldigt positivt och som lite av en bekräftelse att vi jobbar rätt. Vi fick särskilt höga betyg på attityd och bemötande och det är precis områden som vi jobbat mycket med. Vi ska vara lätta att komma i kontakt med, lyssna på olika synpunkter och ge återkoppling på vårt arbete, säger Sandra Morin.

Hon ger exempel på hur upphandlingsenheten vill ge bra återkoppling även till de anbudsgivare som inte fick kontrakt.

-Vi jobbar medvetet med våra utvärderingsprotokoll för att ge bra återkoppling vid tilldelning – anbudsgivare ska kunna förstå fullt ut vad man föll på. Sedan kan det i vissa fall vara ett hinder vad vi får uppge, men vi strävar efter att vara så transparenta som möjligt.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Tanums kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026