Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stort fokus på service

Öppenhet och service i hela kommunorganisationen. Tät inköpssamverkan med grannkommuner. Enkla och tydliga upphandlingsdokument. Det är några framgångsfaktorer för upphandlingsenheten i Tanums kommun.

| 2022-05-04
Paula Kellett och Sandra Morin, upphandlare i Tanums kommun.

Arbetssätten har både bidragit till att bygga upp ett långsiktigt förtroende för kommunens upphandling och i närtid för att  hantera Ukrainakrigets konsekvenser.

-Vi har flera entreprenader ute på annons nu under våren och där såg det lite bekymmersamt ut med leverantörer som inte kunde beräkna vilka priser de skulle offerera utifrån det oroliga läget – inte ens på kort sikt, berättar upphandlaren Sandra Morin.

-Men genom samarbete mellan verksamheten, vårt juridiska stöd och oss upphandlare så hittade vi en modell med tätare indexreglering och utökad dialog. Det gör att kommunen nu kan gå vidare med investeringar med mindre fördröjningar efter att ha avvaktat något med annonsering eller i något fall förlängd anbudstid.

Bohuskustkommunen Tanum – med Strömstad som granne i norr och Sotenäs och Munkedal i söder – har omkring 13 000 invånare. De två upphandlartjänsterna flyttades ifjol till ekonomi- och upphandlingsavdelningen efter att tidigare haft kommunchefen som ansvarig för upphandling.

Just kommunens relativa litenhet – centralorten Tanumshede har bara 2 000 invånare – har nästan växt fram som en styrka för de kommunala inköpen.

-Kommunen har väldigt stort fokus på service och där vill vi bidra så långt vi kan och har jobbat med ett antal projekt som gett bra effekt, säger Sandra Morin.

En fokusgrupp för att förbättra kraven och utformningen i upphandlingsdokumenten bildades för ett par år sedan och gav intressanta idéer från den lokala leverantörsmarknaden. Tanums kommun arbetar efter en tydlig linje med strukturen i upphandlingarna.

-Hur vi formulerar oss, vilka formulär som används, att det finns en tydlighet och att olika dokument inte motsäger varandra. Sådana delar är viktiga.

-Även mängden handlingar behöver vi jobba med hela tiden – att inte kräva in mer än vad som behövs för att utvärdera och tilldela. Hellre då att begära in referenser eller intyg där behov uppstår och möjligheten finns.

Tanums kommun har inte använt sig av språkkonsulter för att se över sättet att formulera dokument, men hittat andra vägar som fungerat väl.

-Kommunen har en servicepolicy med ett fokus på att vi inte ska uttrycka oss onödigt byråkratiskt. Utöver det tycker jag själv att kommunikation är ett intressant och viktigt område, säger Sandra Morin.

-Jag har en examen med kommunikation som huvudämne, medan min kollega Paula Kellett är ekonom. Vi kompletterar varandra och stämmer av dokument som vi jobbar med för att få ett bra slutresultat.

Även upphandlare i fyra grannkommuner finns som inspiration och resurs.

-Tanums kommun har en nära inköpssamverkan med Strömstad, Munkedal, Lysekil och Sotenäs. Vi som jobbar med upphandling ses ungefär en gång i månaden, genomför upphandlingar tillsammans alla fem eller i mindre konstellationer och delar med oss av underlag och arbetssätt.

Tanum placerade sig nyligen högt – plats 6 av 55 kommuner – i en SKR-jämförelse av företagares upplevelse av kommuners upphandling.

-Det känns väldigt positivt och som lite av en bekräftelse att vi jobbar rätt. Vi fick särskilt höga betyg på attityd och bemötande och det är precis områden som vi jobbat mycket med. Vi ska vara lätta att komma i kontakt med, lyssna på olika synpunkter och ge återkoppling på vårt arbete, säger Sandra Morin.

Hon ger exempel på hur upphandlingsenheten vill ge bra återkoppling även till de anbudsgivare som inte fick kontrakt.

-Vi jobbar medvetet med våra utvärderingsprotokoll för att ge bra återkoppling vid tilldelning – anbudsgivare ska kunna förstå fullt ut vad man föll på. Sedan kan det i vissa fall vara ett hinder vad vi får uppge, men vi strävar efter att vara så transparenta som möjligt.

Läs mer: Upphandling Tanums kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025