Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stor ska göra skillnad

Mer dialog med aktuella branscher, fler innovationsupphandlingar och tydligare samordning inom kommunkoncernen. Så är den nya inköpsinriktningen för Stockholms stad, som vänsteroppositionen förgäves försökt stoppa.

| 2020-09-02
Anna König Jerlmyr, Moderaterna, och Kadir Kasirga, Socialdemokraterna. Foton: Liselotte van der Meijs

Fyraårsplanen Stockholms stads inköp program för inköp klubbades igenom av kommunfullmäktige tidigare i veckan och med en ambition att Stockholm – som Sveriges största kommun  – ska vara en tydligare inköpsförebild inom kommunsektorn.

-Vi är en av Sveriges främsta inköpare med en volym på omkring 40 miljarder kronor per år och den inköpsmakten gör att vå kan påverka hållbarhet och kvalitet samt även möjliggöra ett bättre företagsklimat och uppmuntra fler innovationer, säger Stockholms stads moderata borgarråd Anna König Jerlmyr om den ambition som inte är olik motsvarande inom regionsektorn som Region Stockholm har tydligt uttalat sedan tidigare.

Stadens stora inköpsvolum ska ”användas som ett medel att driva samhällsutvecklingen i hållbar riktning”, heter det i inköpsprogrammet som ska styra nämnder och förvaltningars arbete fram till 2023

En utgångspunkt för arbetet har varit att förstärka och synliggöra inköpsarbetets strategiska betydelse för att utveckla stadens verksamhet

Särskild vikt har lagts på kostnadseffektivitet, innovation, att utveckla beställarkompetensen och att stärka uppföljningen av stadens inköp.

I huvudsak vänder sig programmet till beslutsfattare i inköps- och upphandlingsfrågor inom kommunkoncernen samt medarbetare inom upphandling.

Satsning på en kategoristyrd inköpsmodell samt att innovationsupphandlingar ska främjas är två viktiga delar i programmet.

Vikten av samordning betonas också. Samordning i form av exempelvis gemensamma upphandlingar ska alltid prövas ”för att dra nytta av stadens stora inköpsvolym”, enligt de nya direktiven.

Inköp som ett medel för bättre företagsklimat genom sund konkurrens och ökade möjligheter för små anbudsgivare, är Anna König Järlmyrs summering av de näringslivspolitiska förhoppningarna med det nya inköpsprogrammet.

-Vi ska säkra en bättre dialog med branschorganisationer och leverantörer som kan visa lösningar på marknaden som vi kan ta till oss och vi ska öppna för innovationsupphandlingen där vi påtalar ett behov som staden har och leverantören kommer med lösningar, säger Anna König Järlmyr, som leder stadens politiska styre i form av en borgerlig allians plus miljöpartiet.

Alla förhoppningar om politisk samsyn kom dock tidigt på skam i arbetet med inköpsprogrammet, som innehåller en ideologisk touch med skrivningar om att ge privata utförare möjligheter att driva kommunfinansierad verksamhet och ambitionen om en större mångfald av aktörer.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ lyckades som oppositionspartier skjuta upp beslutet under försommaren men fick vid senaste kommunfullmäktige se sig nedröstade om kravet på ytterligare bearbetning av programmet.

Enligt Socialdemokraternas oppositionsborgarråd Kadir Kasirga blockeras olika progressiva krav inom miljö och arbetsrätt av majoritetens hänvisning till att krav ska vara rimliga och relevanta för småföretagen.

-Ingenting har hänt sedan förra behandlingen i fullmäktige i juni. Vi vill ha samma krav på upphandlad verksamhet som för kommunal verksamhet, att en visselblåsarfunktion införs och att meddelarfriheten utvidgas. Vi instämmer också i kritiken från Agenda 2030-rådet om att hållbarhetsmålen är hopplöst nedprioriterade, säger Kadir Kasirga.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling InköpsprogramStockholms stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud