I augusti inledde Stockholms stad en upphandling av GSIT 2.0, gemensam IT-service för kommunens nämnder och bolag. I uppdraget ingick, utöver server- och applikationsdrift av lokala system, arbetsplatstjänster inklusive erforderlig utrustning. Även support var en del av affären.
– Vi tar nu nästa steg i stadens arbete med IT för att möta framtida behov och krav, sa Ann Hellenius, IT-direktör i Stockholms stad, i samband med att upphandlingen annonserades.
Den 3 november avbröts upphandlingen. Enligt uppgift är anledningen att alltför få anbudsgivare lockats att delta i kvalificeringsrundan. Till Computer Sweden säger Ann Hellenius att man i det förnyade förfrågningsunderlag som nu publicerats på olika sätt underlättar för leverantörerna:
– Genom att bland annat förenkla våra mallar och blanketter. Dessutom har vi sett över kravet på utskriftslösning med pull-print-teknik för att ytterligare förenkla för leverantörerna.
Ingen tvekan om att kommunen letar efter en stor aktör. Leverantören ska ha erfarenhet av att svara för arbetsplatssystem, service desk och självbetjäningsportal för minst 5 000 användare.
Nu, liksom i den avbrutna upphandlingen, ställs krav på en årlig omsättning som överstiger 800 miljoner kronor. Kreditratingen får inte vara sämre än 4 (UC) eller AA (Soliditet).
Nytt slutdatum för anbudsansökan är den 21 december. Tilldelningsbeslut kommer att lämnas under 2016 och kommunens bedömning är att detta omtag inte kommer att försena införandet som ska ske under åren 2017-2018. Nuvarande avtal går ut i december 2018.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer